Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznański pakiet mobilności na czas pandemii

infotrans
18.08.2020 07:30
0 Komentarzy

Poznański pakiet dla mobilności ma zapewnić mieszkańcom jaknajlepszą alternatywę przy wyborze środka transportu, przy jednoczesnymzwiększeniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jest reakcją na ograniczenia ikonieczność wprowadzenia zmian w związku z Covid-19, gdyż epidemia wciąż nieustępuje. Założenia pakietu przedstawione zostały w maju. Czas na pierwszepodsumowanie.

Komunikacja publiczna

Głównym celem proponowanych rozwiązań jest zapewnienieodpowiedniego dystansu społecznego, czyli zwiększenie przestrzeni doprzemieszczania się pieszych i rowerzystów, a także przyspieszenie przejazdówkomunikacją publiczną. To ważne tym bardziej, że wiele osób porusza się poPoznaniu pieszo lub rowerami. Pierwsze zmiany w infrastrukturze drogowej miastazostały już wprowadzone, kolejne będą wdrożone wkrótce.

Dzięki wprowadzanym rozwiązaniom przejazdy na wielu liniachautobusowych trwają krócej, a tym samym pasażerowie mniej czasu spędzają wpojazdach. Zwiększa się nie tylko płynność ruchu, ale także punktualnośćautobusów i tramwajów.

Jednym z rozwiązań, które już zdały egzamin, jest buspas naul. Garbary. Dzięki niemu pojazdy komunikacji miejskiej mogą szybciejprzemieszczać się pomiędzy północnymi a południowymi (i wschodnimi) częściamimiasta. Po buspasie mogą jeździć m. in. rowerzyści, co zwiększa atrakcyjnośćtego środka transportu. Piesi mają do swojej dyspozycji szerszy chodnik. Dlakierowców natomiast wybudowany został dodatkowy pas jezdni na ul. Jana Pawła IIw rejonie ronda Śródka, dzięki któremu znacznie poprawiła się przepustowość isprawniej można przejechać w kierunku ul. Baraniaka i ronda Rataje.

Pod koniec wakacji na ul. Garbary wprowadzone zostanądodatkowe udogodnienia dla komunikacji publicznej, czyli śluzy autobusowe ibuspas pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Armii Poznań, a ul. Grochowe Łąki.

Funkcjonują także buspasy wyznaczone w rejonie Winograd wzwiązku ze zmianami w organizacji ruchu wynikającymi z budowy linii tramwajowejna Naramowice.

Trwają prace przygotowawcze do wyznaczenia buspasa na ul.Przybyszewskiego, na odcinku od ul. Marcelińskiej do ul. Bukowskiej. Będą mogłysię po nim poruszać również pojazdy elektryczne, taksówki, służby miejskie,motocykle i motorowery. Pozwoli to na dodatkowe wykorzystanie buspasa beznadmiernego spowalniania autobusów.

Przebudowa ronda Rataje oznacza także zmiany na ul. KrólowejJadwigi. Dla sprawnego przejazdu komunikacji publicznej na moście wydzielonezostanie torowisko tramwajowe, po którym będą poruszały się również autobusy.Będzie także wyznaczony osobny pas dla samochodów i rowerów. Te zmiany będąmiały miejsce już jesienią. Z uwagi na prowadzone na rondzie prace ruch samochodowyna ul. Królowej Jadwigi powinien się znacznie zmniejszyć.

Trwają prace nad koncepcją udogodnień dla autobusów na al.Niepodległości.

Głogowska dla wszystkich

W tym roku planowane jest również wprowadzenie zmian na ul.Głogowskiej. Analizy dotyczące tej ulicyprowadzone były w zeszłym roku. Mierzone były przepływy samochodów, pieszych,rowerzystów, pojazdów komunikacji miejskiej. Badania prowadzono w różne dnitygodnia, o różnych porach, w tym także podczas odbywających się impreztargowych.

W ramach wprowadzania Strefy Płatnego Parkowania wdrożonezostaną m.in. zmiany organizacji ruchu na ul. Głogowskiej, na odcinku od ul.Potockiej do parku Wilsona. W obu kierunkach, obok wydzielonego torowiskatramwajowego, wyznaczony będzie jeden pas dla ruchu ogólnego pojazdów oraz pasrowerowy (w kierunku do centrum – za skrzyżowaniem z ul. Stablewskiego, wkierunku Górczyna – za skrzyżowaniem z ul. Berwińskiego). Prawy pas przed ul.Stablewskiego służyć będzie wyłącznie do ruchu rowerowego na wprost, natomiastprawy pas przed ul. Berwińskiego – do ruchu rowerowego na wprost oraz do skrętupojazdów w prawo. Powyższe zmiany mają poprawić bezpieczeństwo ruchu,ograniczyć przypadki blokowania przejazdu, zapewnić płynny ruch komunikacjipublicznej oraz wprowadzić infrastrukturę dla rowerzystów.

Przy przejściach dla pieszych na wysokości rynku Łazarskiegopowstaną szersze azyle, które umożliwią bezpieczniejsze przejście przezjezdnię, a pasażerom zapewnią więcej miejsca na przystankach. Na całym odcinkuulicy uporządkowane zostanie parkowanie, a w rejonie skrzyżowań poprawionabędzie widoczność pieszych i pojazdów poprzez montaż słupków uniemożliwiającychparkowanie w miejscach zabronionych.

Aby wyeliminować blokowanie jezdni przez pojazdy dostawcze,wyznaczone zostaną przestrzenie dla dostaw. Przybędzie także miejsc postojowychdla osób z niepełnosprawnościami. Na całej ulicy nadal obowiązywać będzieograniczenie prędkości do 40 km/h i utrzymane zostaną obowiązujące zakazyskrętu w lewo.

Poznański rowerzyści

Coraz więcej poznaniaków korzysta z rowerów, własnych lubmiejskich, w codziennych podróżach. Z myślą o nich powstaje nowainfrastruktura.

Do jazdy na rowerze mają zachęcić m. in. kontraruch rowerowyna ulicy Sienkiewicza, kontrapasy na Kościuszki (pomiędzy ul. Ratajczaka, aŚwiętym Marcinem – zgodnie z planem zostaną wprowadzone jesienią) i Taylora(trwa projektowanie).

Na ulicy Kościuszki, na wysokości Starego Browaru, częśćjezdni została przeznaczona dla rowerzystów. Dzięki temu cykliści zyskali możliwośćpłynnego przejazdu na tym odcinku ulicy. Jako że obowiązuje jazda na suwak, awygrodzenie jezdni jest miejscowe, zmiana nie powinna wpłynąć na przejazdsamochodami.

Pozytywne zmiany dla rowerzystów i pieszych sąprzygotowywane na ulicach Jeżyckiej i Poznańskiej. Ruch na ulicach zostanieuspokojony, pojazdy będą mogły się poruszać z maksymalną prędkością 30 km/h.Ulice będą zawężone do jednego pasa i dzięki temu parkowanie po południowychstronach ulic będzie można przenieść na jezdnię. Piesi zyskają szersze chodnikii dodatkowe przejścia. Rowerzyści, dzięki wyznaczeniu kontraruchów, będą mogliporuszać się po tych ulicach w obu kierunkach. Stała organizacja ruchu mazostać wprowadzona do końca sierpnia.

Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum wzwiązku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, na czasprzebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanieciągłość ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej- za skrzyżowaniem z ul. Strzelecką, na chodniku zostanie wyznaczony ciągpieszo – rowerowy, którym będzie można dojechać do ul. Łąkowej i dalej do ul.Krakowskiej.

Rowerzyści mogą poruszać się także po wielu nowych buspasachnp.: na ul. Garbary, czy na Winogradach – wyznaczonych na czas prac przybudowie tramwaju na Naramowice.

Trwa również budowa dróg rowerowych – wzdłuż ul.Grunwaldzkiej oraz ul. Dolna Wilda. Cykliści zyskają ponad 2 kilometry nowejinfrastruktury. Prace mają potrwać do jesieni.

Piesi

Piesi skorzystają ze zmian na wielu ulicach w śródmieściu.Po przebudowie część ul. Kwiatowej (od ul. Półwiejskiej do ul. Rybaki) staniesię deptakiem. Wykonanie prac planowane jest na jesień. Na pozostałej częściul. Kwiatowej miejsca postojowe dla samochodów zostaną wyznaczone na jezdni.Podobne rozwiązania mają być wprowadzone na ulicach: Łąkowej i Karmelickiej.

W rejonie ulic Małe Garbary, Garbary, Zielonej,Lewandowskiej i Al. Marcinkowskiego planowane jest wyznaczenie strefyzamieszkania. Zgodnie z jej zasadami pojazdy, które mogą wjechać na uliczkiprzy Starym Rynku będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h,parkowanie będzie tylko w wyznaczonych miejscach, a piesi będą mogliprzekraczać jezdnię na całej jej długości.

Strefa Tempo 30 powstanie na Śródce. Wnioskowali o togłównie mieszkańcy, którzy chcą uporządkowania parkowania i zwiększeniabezpieczeństwa ruchu. Po zmianach nie będzie tranzytu przez tę część Poznania -ul. Bydgoska będzie dwukierunkowa tylko na odcinku od ul. Podwale do Gdańskiej,a dalej już jednokierunkowa. Jadący z ul. Podwale w ul. Wyszyńskiego już terazmogą omijać Śródkę, korzystając z buspasa, by skręcić na rondzie Śródka wprawo.

Bezpieczniej będzie także na kolejnym odcinku ul.Szamotulskiej po zamontowaniu czterech par poduszek berlińskich pomiędzy ul.Bukowską, a Dąbrowskiego. Prace w tym miejscu mają się zakończyć jeszcze wsierpniu.

Z myślą o uczniach

Większość uczniów do swoich szkół dociera pieszo lubrowerami. Dlatego przy kolejnych poznańskich placówkach zmieni się organizacjaruchu, tak by zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych. Tak będzie przy budynkachna ulicy Rawickiej (SP nr 4), Tarnowskiej (SP nr 56), Chociszewskiego (SP nr90), Pięknej (SP nr 70), Trybunalskiej (SP nr 74), Sarmackiej (SP nr 48) orazul. Szamotulskiej. Będą tam montowane dodatkowe ograniczniki, tak by samochodynie tarasowały drogi do szkół. W niektórych przypadkach pojawią się poduszkiberlińskie przed przejściami, nowe oznakowanie i elementy infrastruktury dlarowerów. Zmiany mają być wprowadzone w połowie jesieni.

W sierpniu rozpoczną się również prace na os. Piastowskim naRatajach, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i przestrzeniprzeznaczonej dla pieszych. Nielegalnie parkujące samochody utrudniająmieszkańcom przejście i zasłaniają widoczność. Dlatego, zgodnie z przepisami,parkowanie zostanie odsunięte od skrzyżowań i przejść dla pieszych. Zostanązamontowane również progi spowalniające. Zmiany zwiększające bezpieczeństwodzieci i młodzieży będą też wprowadzone przy dwóch szkołach podstawowych – nr 3i 14.

Trwa przebudowa skrzyżowania ulic Hetmańskiej i Dmowskiego,dzięki której bezpieczniej będzie można przejść przez jezdnię i torowisko naul. Hetmańskiej w drodze do lub z pobliskich szkół. Zmieni się także geometriawjazdów na skrzyżowanie, co ma zwiększyć widoczność pieszych oraz zmniejszyćprędkość skręcających samochodów. Prace powinny zakończyć się wraz z końcemwakacji.

Dzięki zebranym w Pakiecie dla mobilności zmianom nie tylkopoprawi się komfort poruszania wszystkich użytkowników poznańskich ulic, aletakże ich bezpieczeństwo. Mają one zachęcić mieszkańców do korzystania ztransportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo w jeszczewiększym zakresie niż dzieje się to do tej pory.

Komentarze