Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pasażerowie – pamiętajcie o swoich prawach

infotrans
21.08.2017 13:40
0 Komentarzy

Autokarem do Czech,Słowacji, a nawet Francji. Pociągiem na Węgry, statkiem do Skandynawii.Transgraniczne podróże po Europie nie kończą się tylko na pokładach samolotów.

Dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przypominamiłośnikom lądowych i morskich wyjazdów o ich prawach.

Na torach

Jeżeli twój pociąg został odwołany lub opóźniony o minimum60 minut możesz domagać się zwrotu kosztu biletu bądź zaoferowania innegopołączenia z punktem docelowym. Przewoźnik kolejowy powinien zapewnić pasażeromw czasie oczekiwania napoje oraz posiłki, a także nocleg, o ile istnieje taka konieczność.

Jeżeli pasażer skorzysta z przejazdu, pomimo opóźnienia lubodwołania jest uprawniony do odszkodowania. Jego wysokość uzależniona jest oddługości opóźnienia

i ceny biletu:

• 25% cenyw przypadku opóźnienia wynoszącego 1 godz. – 2 godz.,

• 50% cenyw przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 2 godz.

Ważne:

• pasażerpowinien poprosić konduktora bądź kierownika pociągu

o potwierdzenie opóźnienia na bilecie,

• odszkodowanienie przysługuje pasażerowi, jeżeli został poinformowany

o opóźnieniu przed zakupem biletu,

• kolejepowinny wypłacić odszkodowana, nawet gdy opóźnienie było skutkiem siły wyższejnp. nawałnic

Na drodze

Autokar, którym podróżowałeś opóźnił się o więcej niż 2godziny? Przewoźnik powinien zaoferować zwrot (w przypadku rezygnacji) lub innepołączenie z miejscem, do którego miałeśwykupiony bilet. Jeżeli podróż miała potrwać więcej niż 3 godziny, wówczaspo 1,5 godz. oczekiwaniu możesz domagaćsię posiłków i napojów, a także noclegu, o ile występuje koniecznośćoczekiwania na opóźniony lub odwołany autokar w nocy.

Ważne:

• jeżeliprzedsiębiorca nie zaoferuje pasażerowi wyboru pomiędzy zwrotem, a zmianą planupodróży, pasażer ma prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości 50 % cenybiletu.

Na morzu

Część z nas korzystając z letniego słońca, wybiera podróżstatkiem. Przewoźnicy morscy również zmagają się z problemami technicznymi.Dlatego pasażerom odwołanych bądź opóźnionych rejsów także przysługują prawa.

Jeżeli przewoźnik opóźni rejs przynajmniej o 1,5 godz. bądźgo odwoła, powinien zaoferować zwrot kosztu biletu lub inne połączenie zmiejscem docelowym. W sytuacji, gdy istnieje konieczność oczekiwania naopóźniony bądź zastępczy rejs w nocy,pasażerowie mogą domagać się zakwaterowania w hotelu (maksymalnie 3 doby).Ponadto, mogą ubiegać się o odszkodowania od 25% lub 50% ceny biletu wzależności od długości opóźnienia oraz długości rejsu.

Ważne:

• Przepisynie mają zastosowania do statków, które:

– niedopuszczają przewozu więcej niż 12 osób

– sąstatkami, których załoga składa się z nie więcej niż 3 osób, lub dystans rejsujest mniejszy niż 500 metrów

– sąrejsami spacerowymi i krajoznawczymi lub napędzanymi środkami mechanicznymi

• Prawo doopieki, zakwaterowania oraz odszkodowania nie przysługuje pasażerom, którzydowiedzieli się o opóźnieniu przed zakupem biletu lub posiadają bilety otwarte.

• Odszkodowanianie przysługuje w sytuacji, gdy opóźnienie lub odwołanie jest spowodowane złymiwarunkami pogodowymi lub klęskami żywiołowymi.


Komentarze