Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Outdoor nadal skuteczną formą reklamy [FILM]

infotrans
27.04.2016 14:01
0 Komentarzy


Firmy z branży reklamy zewnętrznej spodziewają się w tymroku wzrostu rynku o 1?3 proc., do poziomu 475?490 mln zł. Segment ten możewzrosnąć po wprowadzeniu systemu Outdoor Track, dzięki którym zasięg reklamyoutdoorowej będzie mierzalny jak inne segmenty reklamy. Coraz większą rolęodgrywać będą nowe technologie i interakcja z odbiorcami.

? Reklama zewnętrzna (outdoor) będzie ulegała zmianie conajmniej z dwóch względów. Po pierwsze, z powodu ograniczenia podażywynikającego z ustawy o ochronie krajobrazu, po drugie, z wdrożenia badańoutdoorów ? prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria BiznesMałgorzata Augustyniak, wiceprezes zarządu spółki AMS.

Przedstawiciele branży oceniają, że wprowadzenie systemuOutdoor Track będzie przełomem dla rynku. System ten został opracowany przeztrzech głównych graczy na rynku: AMS SA, Clear Channel Poland oraz StröerPolska w ramach Instytutu Badań Outdooru (IBO). Umożliwi on planowanie ikupowanie powierzchni reklamowych na podstawie takich samych wskaźników jak winnych mediach.

? Po raz pierwszy od 25 lat medium będzie mierzalne iporównywalne z innymi. Mamy nadzieję, że wpłynie to na uwiarygodnienie tegosegmentu w oczach reklamodawców. Wiążemy z tym systemem duże nadzieje ? mówiAugustyniak.

Jak dodaje, reklamodawcy oczekują dziś przede wszystkimodpowiedniego kontekstu dla swojej reklamy w przestrzeni publicznej. Z drugiejstrony, ważny jest dla nich zasięg i skuteczność.

? To ostatnie chcemy osiągnąć, wdrażając badania OutdoorTrack ? mówi Małgorzata Augustyniak. ? Zasięg w reklamie zewnętrznej zdaje siębyć atrybutem tego medium, który jest niezaprzeczalny. Ale uważam, że bardzoistotna jest także innowacyjność w przestrzeni publicznej, czyli wszelkiegorodzaju eventy, augmented reality rozszerzona rzeczywistość ? red., które AMSrealizował jako pierwszy i jak na razie jedyny w kraju. To możliwości, którewydają się również atrakcyjne.

Według Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ) orazfirmy Starlink rynek reklamy OOH (out-of-home) w trzech segmentach (reklamazewnętrzna, tranzytowa i DOOH, czyli digital-out of-home) był wart 471,5 mlnzł. W obszarze reklamy zewnętrznej odnotowano wzrost o ponad 2,4 proc. względem2014 roku. W tym roku jego wartość powinna jednak wzrosnąć od 1 do 3 proc. iosiągnąć poziom ok. 475?490 mln zł.

Od kilku lat nośników reklamy zewnętrznej stopniowo ubywa.Jeszcze w 2006 roku ich liczba przekraczała 100 tys., a na koniec 2015 rokubyło ich nieco ponad 68 tys. Powierzchnia zmniejszyła się w porównaniu z 2014 rokuo ponad 3 proc. Eksperci IGRZ oceniają, że ma to związek z polityką samorządów,a często również z brakiem wizji w zakresie korzystania z przestrzeni miejskiejdo celów reklamowych. Ustawa krajobrazowa może jeszcze ten wpływ pogłębić.Wiceprezes AMS podkreśla, że skutki ustawy mogą być odczuwalne w II połowie2017 roku w związku z trwającymi konsultacjami w poszczególnych miastach.

? Kolejnym wyzwaniem jest łączenie outdooru z reklamamionline?owymi, tutaj również widzimy duże pole do rozwoju tego segmentu. Zdrugiej strony trudno odmówić temu medium większej możliwości zaangażowaniaodbiorców w przestrzeni publicznej, gdzie coraz bardziej atrakcyjna grupakonsumentów spędza coraz więcej czasu ? podkreśla Małgorzata Augustyniak.

Jak podkreśla, nośniki są coraz nowocześniejsze i bardziejinteraktywne.

? Mówimy o interaktywności w dwóch zakresach: ładowaniutelefonu komórkowego na wiacie przystankowej oraz uruchomieniu strony Gate AMS,poprzez którą można pobrać atrakcyjne aplikacje, takie jak rozkład jazdy czyinny, konkretny content. To np. darmowe fragmenty książek, umożliwiająceuzyskanie dodatkowych bonusów i rabatów w sklepach internetowych ? wskazujeMałgorzata Augustyniak. ? Dzięki temu możemy wysyłać geospersonalizowanekomunikaty w konkretnym miejscu dla ściślej wskazanego odbiorcy.

O cenie reklamy outdoorowej ? zdaniem Małgorzaty Augustyniak? decydować będzie podaż oraz możliwości technologiczne.

? Oferujemy know-how wynikające z wykorzystywania elementówdotyczących efektywności kampanii, którymi już dysponujemy, orazpostrzegalności plakatu ? tłumaczy Małgorzata Augustyniak. ? To czynniki, którepowinny z naszej perspektywy pozytywnie wpływać na wzrost ceny. Ale muszą sięwiązać z konkretną korzyścią reklamodawcy.

Z raportu IGRZ i Starlink wynika, że blisko 85 proc.udziałów w wydatkach na reklamę OOH w Polsce mają cztery największe firmy: AMS,Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland, przy czym udziałpierwszej dwójki przekroczył już 60 proc.

Komentarze