Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Centrum w Gliwicach

infotrans
03.02.2016 13:09
0 Komentarzy

Nad koncepcją architektoniczno-przestrzenną Nowego Centrumzastanawiają się władze Gliwic. Chodzi o plan przebudowy niektórych przestrzenimiasta w okolicach dworca kolejowego, za którym powstać ma m.in. nowe centrumprzesiadkowe.

Oprócz centrum przesiadkowego, które miałoby stanąć nakupionych przez miasto od kolei terenach po północnej stronie torów, planyobejmują m.in. plac przed dworcem kolejowym oraz oddalony od niego o ok. 200metrów Plac Piastów ? dzisiaj węzeł komunikacji miejskiej.

Projekt ma być realizowany w perspektywie najbliższych kilkulat. Rozpocznie się już po planowanym na połowę tego roku zakończeniuprzebudowy gliwickiego dworca kolejowego (niezależnie od miasta prowadzą jąspółki PKP SA i PKP PLK).

Jak poinformował podczas poniedziałkowej konferencjiprasowej prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, obecnie miasto przygotowujeunijny projekt budowy po drugiej stronie dworca kolejowego centrumprzesiadkowego. Wykorzystane mają być do tego fundusze dostępne w rozdzielonejprzez samorządy puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Aby określić optymalne założenia inwestycji – pod kątemkryteriów związanych ze środkami ZIT i własnych potrzeb ? samorządprzeprowadził konkurs na wykonawcę trzech koncepcji architektoniczno-przestrzennych.W konkursie wygrała gliwicka pracownia An Archi Gruoup, której efekty pracmiasto właśnie odbiera. Na podstawie analizy tych koncepcji miasto ma określićdalsze wymogi, na podstawie których przygotowany ma być konkurs na projekt budowlany.

Prezydent Gliwic mówił m.in., że na tym etapie prackoncepcyjnych miasto natrafiło na spore utrudnienia ? związane z rozdźwiękiemmiędzy swymi oczekiwaniami, a kryteriami narzuconymi przez stronę unijną izarządzających programami unijnymi w Polsce. Dotyczą one np. limitu nakładów wprojektach tego typu na drogi publiczne ? określonego na 10 proc.

?Zdawałoby się, że wcentrum przesiadkowym bardzo dużym składnikiem kosztów powinny być pieniądze,które idą na budowę placów, chodników, dróg dojazdowych itd. (?) Więc może sięokazać, że nasz udział własny będzie konieczny znacznie wyższy, niż wynikałobyto z wcześniejszych przewidywań? – zastrzegł Frankiewicz.

?Znaczenie centrumprzesiadkowego w Gliwicach jest chyba nie do przecenienia. W obrębie PlacuPiastów mamy porozrzucane punkty komunikacji miejskiej ? szczególnie ludzispoza Gliwic mają kłopot z przesiadkami. A centrum przesiadkowe powinno działaćw tym miejscu wyjątkowo sprawnie, ponieważ integruje parę środków transportu? -ocenił prezydent Gliwic.

Wiceprezydent Adam Neumann uściślił, że w umieszczonymbezpośrednio obok dworca kolejowego centrum przesiadkowym, prócz zbiegającychsię linii komunikacji miejskiej, swe miejsce mają znaleźć także innioperatorzy, którzy obecnie obsługują komunikację podmiejską i międzymiastową;brany pod uwagę jest także dworzec międzynarodowy. Całość ma być teżskomunikowana z miejskim systemem dróg rowerowych.

Planowany przez miasto koszt tego przedsięwzięcia to ok. 125mln zł, z czego ?znakomita większość? miałaby być finansowana w ramach ZIT. Abywsparcie unijne było jak najwyższe Gliwice będą chciały tak zinterpretowaćprzepisy limitujące udział dróg publicznych w projekcie, aby drogi w obrębiezasadniczej części centrum przesiadkowego zakwalifikować jako ?wewnętrzne?.

Neumann zasygnalizował też, że być może ze względówformalnych projekt będzie realizowany w dwóch częściach ? jeśli pewne jegoelementy okazałyby się niemożliwe do zrealizowania ze środków unijnych. Drugaczęść byłaby wówczas finansowana bezpośrednio z budżetu miasta.

Pytany o ewentualne konsultacje społeczne dotyczące wygląduprzyszłego centrum przesiadkowego Frankiewicz zasygnalizował, że jeszcze to niejest przesądzone. ?Jeżeli (odebrane koncepcje architektoniczno-przestrzenne ?PAP) byłyby równoprawne i różniłyby się tylko estetyką, wtedy można robićkonsultacje. Jeżeli będą istotnie różne pod względem funkcjonalnym i możliwościwykorzystania pieniędzy unijnych, konsultacje nie mogą o tym przesądzać? -zaznaczył.

O planach budowy Nowego Centrum samorząd mówi już od lat. Wsierpniu 2011 r. miasto prezentowało koncepcję urbanistyczną zagospodarowaniaok. 40-hektarowego terenu wokół dworca, w dużej części należącego jeszczewówczas do PKP.

Władze Gliwic sygnalizowały potrzebę stworzenia w tychokolicach nowego układu drogowego, zagospodarowanie placów i przestrzenipublicznych. Po północnej stronie torów kolejowych, w miejscu obecnieplanowanego centrum przesiadkowego, zakładano powstanie innych obiektów,głównie usługowych i biurowych.

Komentarze