TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Nowe Centrum w Gliwicach
PAP - Opublikowano: 03.02.2016 15:09:57 3 komentarze
Nowe Centrum w Gliwicach (fot. UM Gliwice)

Nad koncepcją architektoniczno-przestrzenną Nowego Centrum zastanawiają się władze Gliwic. Chodzi o plan przebudowy niektórych przestrzeni miasta w okolicach dworca kolejowego, za którym powstać ma m.in. nowe centrum przesiadkowe.

Oprócz centrum przesiadkowego, które miałoby stanąć na kupionych przez miasto od kolei terenach po północnej stronie torów, plany obejmują m.in. plac przed dworcem kolejowym oraz oddalony od niego o ok. 200 metrów Plac Piastów ? dzisiaj węzeł komunikacji miejskiej.

Projekt ma być realizowany w perspektywie najbliższych kilku lat. Rozpocznie się już po planowanym na połowę tego roku zakończeniu przebudowy gliwickiego dworca kolejowego (niezależnie od miasta prowadzą ją spółki PKP SA i PKP PLK).

Jak poinformował podczas poniedziałkowej konferencji prasowej prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz, obecnie miasto przygotowuje unijny projekt budowy po drugiej stronie dworca kolejowego centrum przesiadkowego. Wykorzystane mają być do tego fundusze dostępne w rozdzielonej przez samorządy puli tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Aby określić optymalne założenia inwestycji - pod kątem kryteriów związanych ze środkami ZIT i własnych potrzeb ? samorząd przeprowadził konkurs na wykonawcę trzech koncepcji architektoniczno-przestrzennych. W konkursie wygrała gliwicka pracownia An Archi Gruoup, której efekty prac miasto właśnie odbiera. Na podstawie analizy tych koncepcji miasto ma określić dalsze wymogi, na podstawie których przygotowany ma być konkurs na projekt budowlany.

Prezydent Gliwic mówił m.in., że na tym etapie prac koncepcyjnych miasto natrafiło na spore utrudnienia ? związane z rozdźwiękiem między swymi oczekiwaniami, a kryteriami narzuconymi przez stronę unijną i zarządzających programami unijnymi w Polsce. Dotyczą one np. limitu nakładów w projektach tego typu na drogi publiczne ? określonego na 10 proc.

?Zdawałoby się, że w centrum przesiadkowym bardzo dużym składnikiem kosztów powinny być pieniądze, które idą na budowę placów, chodników, dróg dojazdowych itd. (?) Więc może się okazać, że nasz udział własny będzie konieczny znacznie wyższy, niż wynikałoby to z wcześniejszych przewidywań? - zastrzegł Frankiewicz.

?Znaczenie centrum przesiadkowego w Gliwicach jest chyba nie do przecenienia. W obrębie Placu Piastów mamy porozrzucane punkty komunikacji miejskiej ? szczególnie ludzi spoza Gliwic mają kłopot z przesiadkami. A centrum przesiadkowe powinno działać w tym miejscu wyjątkowo sprawnie, ponieważ integruje parę środków transportu? - ocenił prezydent Gliwic.

Wiceprezydent Adam Neumann uściślił, że w umieszczonym bezpośrednio obok dworca kolejowego centrum przesiadkowym, prócz zbiegających się linii komunikacji miejskiej, swe miejsce mają znaleźć także inni operatorzy, którzy obecnie obsługują komunikację podmiejską i międzymiastową; brany pod uwagę jest także dworzec międzynarodowy. Całość ma być też skomunikowana z miejskim systemem dróg rowerowych.

Planowany przez miasto koszt tego przedsięwzięcia to ok. 125 mln zł, z czego ?znakomita większość? miałaby być finansowana w ramach ZIT. Aby wsparcie unijne było jak najwyższe Gliwice będą chciały tak zinterpretować przepisy limitujące udział dróg publicznych w projekcie, aby drogi w obrębie zasadniczej części centrum przesiadkowego zakwalifikować jako ?wewnętrzne?.

Neumann zasygnalizował też, że być może ze względów formalnych projekt będzie realizowany w dwóch częściach ? jeśli pewne jego elementy okazałyby się niemożliwe do zrealizowania ze środków unijnych. Druga część byłaby wówczas finansowana bezpośrednio z budżetu miasta.

Pytany o ewentualne konsultacje społeczne dotyczące wyglądu przyszłego centrum przesiadkowego Frankiewicz zasygnalizował, że jeszcze to nie jest przesądzone. ?Jeżeli (odebrane koncepcje architektoniczno-przestrzenne ? PAP) byłyby równoprawne i różniłyby się tylko estetyką, wtedy można robić konsultacje. Jeżeli będą istotnie różne pod względem funkcjonalnym i możliwości wykorzystania pieniędzy unijnych, konsultacje nie mogą o tym przesądzać? - zaznaczył.

O planach budowy Nowego Centrum samorząd mówi już od lat. W sierpniu 2011 r. miasto prezentowało koncepcję urbanistyczną zagospodarowania ok. 40-hektarowego terenu wokół dworca, w dużej części należącego jeszcze wówczas do PKP.

Władze Gliwic sygnalizowały potrzebę stworzenia w tych okolicach nowego układu drogowego, zagospodarowanie placów i przestrzeni publicznych. Po północnej stronie torów kolejowych, w miejscu obecnie planowanego centrum przesiadkowego, zakładano powstanie innych obiektów, głównie usługowych i biurowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gliwice
architektura
  • TR – 03.02.2016

    A gdzie tramwaj????????

  • www – 03.02.2016

    Wczoraj inne wizualizacje, dzisiaj inne, tekst ten sam, ale podany jako nowy. Z wizualizacji nie wynika, aby było projektowane nowe przebicie pod torami kolejowymi. Z wyglądu Placu Piastów wynika, że nawet jak będzie to dla ruchu lokalnego, bez prostego przejazdu na południe miasta? Przecież miało być inaczej! W jaki sposób będzie zapewniona komunikacja do nowego centrum komunikacyjnego, które będzie po niewłaściwej stronie torów?UM co jakiś czas pokazuje różne wizualizacje. Wygląda to tak jakby nie mieli przygotowanego pomysłu. Może w końcu powiedzą co faktycznie będą budowali i jak ma to wyglądać. Czas najwyższy, bo inaczej UE będzie tą złą macochą jak w przypadku hali sportowej.

  • osz – 04.02.2016

    Z wizualizacji wynika, że głównym rozważanym dylematem jest rodzaj zadaszenia nad dworcem autobusowym. Branych jest pod uwagę kilka wariantów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....