TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Nagrodzeni na TRANSEXPO 2008: Politechnika Poznańska za CTS
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 10.02.2009 15:57:50
Nagrodzeni na TRANSEXPO 2008: Politechnika Poznańska za CTS

Podczas targów TRANSEXPO 2008 w kategorii: systemy obsługi pasażerów wyróżnienie otrzymała Politechnika Poznańska, Instytut Informatyki za CTS, czyli kompleksowe rozwiązanie dla komunikacji miejskiej. O szczegółach tego projektu rozmawialiśmy z jego współtwórcą - dr inż. Jackiem Jelonkiem. Oto zapis tej rozmowy: 

TransInfo.pl: Wasz system CTS - City Transport Solution składa się z trzech rozwiązań: monitorowania i zarządzania flotą pojazdów, wspomagania osób niewidomych oraz systemu informacji pasażerskiej.  Od kiedy pracujecie nad tym systemem, czy został on już gdzieś wdrożony i kto jest głównym “ojcem”projektu?

dr inż. Jacek Jelonek, Politechnika Poznańska - Instytut Informatyki: Nad różnymi elementami systemu CTS pracujemy od ponad trzech lat. Początek związany był z systemem ułatwiającym osobom niewidomym korzystanie z komunikacji miejskiej (mTransVIP). Projekt ten został przeze mnie zaproponowany studentom Informatyki, jako temat pracy inżynierskiej i został obroniony na początku 2007 roku. System ten zakładał, że dzięki dedykowanej aplikacji działającej na telefonie komórkowym oraz odbiornikowi GPS, osoba niewidoma będzie uzyskiwała głosowe informacje o numerze linii nadjeżdżającego autobusu czy tramwaju. Taka zasada działania systemu, dodatkowo wymagała precyzyjnego lokalizowania pojazdów MPK w mieście. Stąd w Laboratorium Prototypowania Układów Elektronicznych (Zakładu Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji Politechniki Poznańskiej) opracowaliśmy moduł GPS/GSM, umożliwiający efektywne przesyłanie na serwer danych związanych z położeniem pojazdu. Po kilku miesiącach nasze rozwiązanie przedstawiliśmy dyrekcji MPK w Poznaniu i otrzymawszy \'zielone światło\', kontynuowaliśmy prace związane z dostosowaniem modułów do eksploatacji w warunkach miejskich. Na początku 2008 uzyskaliśmy zgodę na zainstalowanie naszych urządzeń w czterech autobusach, dwóch tramwajach i jednym samochodzie nadzoru. W przeciągu prawie roku testowania modułów GPS/GSM oraz oprogramowania na serwerze, zdobyliśmy dużo doświadczeń, które pomogły nam opracować finalną wersję systemu. Wierzę, że dalsza współpraca z MPK i Urzędem Miasta doprowadzi do pełnego drożenia naszego rozwiązania w Poznaniu. Warto dodać, że system CTS został wyróżniony na Międzynarodowych Targach Lokalnego Transportu Zbiorowego TRNSEXPO 2008 w Kielcach, a także ostatnio wygraliśmy wielkopolski etapu konkursu \'Krajowi Liderzy Innowacji\' (kategoria \'Przedstawiciel środowiska akademickiego\').

TransInfo.pl: Proszę w skrócie opisać działanie poszczególnych modułów. Czy system CTS jest kompatybilny z aktualnie stosowanymi urządzeniami informacji pasażerskiej?

Najważniejszym elementem systemu CTS są urządzenia GPS/GSM instalowane w autobusach i tramwajach, pozwalające na lokalizację pojazdów w mieście. Dane z tych urządzeń pozwalają: monitorować i zarządzać flotą MPK (system mFinder), umożliwiają w odpowiednim czasie odtwarzać komunikaty na telefonach komórkowych osób niewidomych (system mTransVIP), a także są niezbędne do funkcjonowania systemu informacji pasażerskiej, wyświetlającego na urządzeniach mobilnych pasażerów, rzeczywiste czasy oczekiwania na pojazd danej linii (system itiner). System służący do monitorowania i zarządzania flotą MPK (mFinder), oprócz urządzeń lokalizacyjnych GPS/GSM, zainstalowanych w pojazdach, składa się z oprogramowania działającego na serwerze. W przyjętym przez nas rozwiązaniu, informacja o położeniu autobusów i tramwajów w mieście czy o ich opóźnieniach względem rozkładu jazdy, dostępna jest w przeglądarce WWW. Dzięki modułowi analizy danych, możliwe jest generowanie raportów związanych z punktualnością oraz lepsze opracowywanie rozkładów jazdy, uwzględniające rzeczywistą sytuację w mieście. Dzięki temu, że nasz system jest elastyczny, może współpracować z dowolnymi urządzeniami informacji pasażerskiej, takimi jak tablice synoptyczne czy tzw. ekrany ledowe. Działanie systemu wspomagającego osoby niewidome (mTransVIP) polega na tym, że:

- osoba niewidoma wyposażona jest w odbiornik GPS oraz telefon komórkowy umożliwiający: uruchomienie programu w języku JAVA, dostęp do Internetu oraz bezprzewodową komunikację w oparciu o standard Bluetooth,

- dzięki odbiornikowi GPS oraz dostępowi do Internetu, pozycja osoby niewidomej przesyłana jest na serwer systemu mTransVIP,

- na podstawie danych z serwera systemu mFinder, analizowane jest co sekundę położenie wszystkich pojazdów w mieście i wyszukiwane są te, które zbliżają się do przystanku, na którym czeka osoba niewidoma,

- gdy autobus lub tramwaj zbliża się do przystanku, serwer uaktywnia komunikat głosowy na telefonie komórkowym osoby niewidomej, informujący o numerze linii nadjeżdżającego pojazdu,

- podczas przejazdu, osoba niewidoma jest zawsze poprawnie informowana o nazwie przystanku do którego zbliża się pojazd.

Ostatnim elementem CTS jest system informacji pasażerskiej działający na telefonach komórkowych (itiner).  Główne cechy tej aplikacji to:

- dostęp do rozkładu jazdy, dla dowolnej linii i dowolnego przystanku, bez konieczności łączenia się z Internetem (dostęp off-line, tzn. nie jest wymagane połączenie z Internetem),

- informacja o rzeczywistym czasie oczekiwania na pojazd danej linii (on-line),

- rozkład jazdy oparty na kalendarzu, uwzględniającym wszystkie święta oraz ograniczenia czasowe zawarte w legendach,

- wielojęzyczny interfejs (polski, angielski, niemiecki, francuski oraz rosyjski).

Wkrótce dostępna będzie wersja systemu itiner uzupełniona o wyszukiwarkę połączeń komunikacji miejskiej, pozwalającą na znalezienie optymalnego przejazdu między dowolnymi przystankami lub adresami w mieście. Projekt ten od ponad dwóch lat jest przeze mnie rozwijany jako inicjatywa typu start-up i za kilka tygodni zostanie oficjalnie zaprezentowany na stronie www.itiner.pl.

TransInfo.pl: Czy po prezentacji na targach w Kielcach i przyznanym wyróżnieniu spotkaliście się z zwiększonym zainteresowaniem produktem i czy możemy powiedzieć, że będzie on wdrożony w konkretnej firmie przewozowej / zarządzie transportu publicznego?

Tak, mieliśmy już kilka zaproszeń i prezentowaliśmy nasz system po targach w Kielcach. Rozpoczęliśmy też rozmowy z różnymi firmami i instytucjami, które wstępnie zainteresowane są współpracą - jedną z nich jest Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe. Tak więc myślę, że pierwszym miastem w którym nasz system może zostać wdrożony to właśnie Poznań.

TransInfo.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PST
Poznań
MPK
szybki tramwaj
Transexpo
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....