Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Modernizacja kolei linowej na Szyndzielnię

infotrans
24.11.2016 14:21
0 Komentarzy

Na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku zakończy się modernizacja kolei linowej na Szyndzielnię w Bielsku-Białej. Turyści wsiądą do zupełnie nowych gondoli ? powiedział wiceprezes zawiadującej kolejką bielskiej spółki komunalnej ZIAD Marek Hetnał.

W środę spółka zaprezentowała gondole, które właśnie dotarły do Bielska-Białej. Mają nieco inny kształt niż dotychczas używane. Są wyższe i przestronniejsze wewnątrz. „Staraliśmy się, aby była to konstrukcja nowoczesna, bezpieczna oraz wygodna do wsiadania i wysiadania. Istotne było też, aby turyści mogli swobodnie podziwiać piękne widoki” ? powiedział prezes spółki Janusz Kisiel.

Nowe gondole są sześcioosobowe. Wyprodukowała je szwajcarska firma. Pasażerowie będą mogli do niej wsiąść w pozycji wyprostowanej. W starych gondolach trzeba było się nieco schylić. W nowych nie występuje różnicy wysokości między podłogą a poziomem peronu, co umożliwi swobodny wjazd wózkiem dziecięcym i inwalidzkim. Każdy wagonik wyposażony jest w uchwyt na narty, a co drugi ma możliwość przewożenia roweru.

Do Bielska-Białej dotarły 34 wagoniki; 32 normalne, a także techniczny i transportowy. Wiceprezes Hetnał dodał, że jedna z gondol otrzyma bogatsze wyposażenie. „Salonka” będzie wygodniejsza: wsiądą do niej cztery osoby. Wewnątrz umieszczony zostanie odtwarzacz muzyki i wygospodarowane zostanie miejsce na postawienie napojów.

Dotychczas używane wagoniki zostały wystawione na sprzedaż. Spółka nie znalazła chętnego, który kupiłby wszystkie. Będzie sprzedawała je na sztuki.

Marek Hetnał dodał, że w rozpoczętej z początkiem października modernizacji dobiega końca etap budowlany. „Chodzi o przygotowanie peronów w stacjach dolnej i górnej. Potem nastąpi montaż części mechanicznych, napędu i elektroniki. Zostanie zawieszona nowa lina nośna. (?) Jeśli pogoda pozwoli, to w styczniu rozpoczniemy testy techniczne” ? powiedział wiceprezes.

Modernizacja oznacza też zmianę wnętrz budynków stacji. Zmieniona zostanie ich aranżacja. Powstaną też nowe systemy kasowe.

Wykonawcą modernizacji jest polskie przedstawicielstwo austriackiej firmy Doppelmayr. Inwestycja będzie kosztowała 12 mln zł. W 2/3 zostanie sfinansowana z podwyższenia kapitału akcyjnego ZIAD. Nowe akcje trafiły już do dotychczasowego właściciela – gminy Bielsko-Biała. Reszta będzie pochodziła z funduszy ZIAD.

Gondolowa kolej linowa powstała w 1953 r. i do drugiej połowy lat 90. była jedyną tego typu powojenną inwestycją w Polsce. Według szacunków ZIAD w ciągu 62 lat z atrakcji skorzystało kilkanaście milionów turystów. Żeby pokonać trasę o długości ponad 1,8 tys. m potrzeba było 13 min. W ciągu godziny na górującą nad miastem Szyndzielnię mogło wyjechać 300 osób. W 1995 r. kolej została zmodernizowana. Czas wyjazdu skrócił się do 6 min., a przepustowość wzrosła niemal trzykrotnie.

Kolej wykazywała już objawy zużycia technicznego. Ma za sobą dwie poważne awarie, które ograniczyły maksymalną przepustowość do 700 osób na godzinę. Wkrótce czekałoby ją wyłączenie. Dlatego spółka postanowiła ją gruntownie zmodernizować. Po zakończeniu prac przepustowość i czas jazdy nie zmienią się. (PAP)

 

szf/ pb/

Komentarze