Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miejski tunel w Pradze najdłuższy w Europie

infotrans
30.11.2016 18:21
0 Komentarzy

Tunelový komplex Blanka (TKB) ? najważniejsza część obwodnicy Pragi ? to trasa o długości ponad 6 km, która przechodzi pod historycznym centrum miasta z zachodu na wschód, łącząc Pragę 5 i 8. Z tunelu korzysta codziennie ok. 80 tys. kierowców.

Wraz z istniejącymi elementami obwodnicy TKB tworzy najdłuższy tunel miejski w Europie. Obok trzech głównych odcinków tunelowych ?  Brusnického tunelu, Dejvického tunelu i Bubenečského tunelu ? na obiekt składają się rozbudowane łącznice wielopoziomowych skrzyżowań integrujących tunel z istniejącą siatką ulic.

Agencja PR Genesis reprezentująca Metrostav wylicza korzyści z korzystania z tunelu Blanka:

?        Kierowcy oszczędzają średnio 8 min. w porównaniu do przejazdu na powierzchni

?        Samochody spalają codziennie 6000 litrów paliwa mniej

?        Zanieczyszczenie powietrza w Pradze spadło o 15%

„Kompleks tunelowy Blanka jest wyjątkowym projektem ze względu na swoje rozmiary oraz zaawansowanie techniczne konstrukcji. Metrostav, jako jedna z największych czeskich firm budowlanych, realizuje najważniejsze projekty infrastrukturalne dla Pragi, jak kompleks Blanka czy metro, od którego spółka rozpoczęła swoją działalność ponad 40 lat temu. W naszych przedsięwzięciach ważne jest realne kształtowanie infrastruktury, w tym szlaków komunikacyjnych, dzięki którym miasto zyskuje nowoczesne oblicze, a tysiące kierowców oszczędza czas oraz zyskuje bezpieczeństwo. Tunele Blanka są przykładem nowoczesnego budownictwa z wykorzystaniem przełomowych technologii gwarantujących najwyższą jakość gotowego obiektu” ? mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.

Z drugiej jednak strony prawo Lewisa-Mogridge'a jasno mówi, że tego typu inwestycje wzbudzają popyt na jazdę samochodem i w efekie w dłuższej perspektywie przepustowość i tak wykorzystywana jest w 100%, tylko samochodów przybywa (bo stoją w korkach, lecz na wyższej liczbie pasów). Realizacja TKB pokazuje to prawo dość spektakularnie, gdyż o ile część ulic w centrum Pragi istotnie uległa odciążenia, to w równowadze z tym utporzyły się nowe zatory (patrz ilustracja). Wraz z upływem czasu, i to raczej krótkiego, czas przejazdu wróci do poprzedniego, kosztem zanieczyszczenia i bardzo znacznych środków wydanych na tunel. Jedynym skutecznym wyjściem jest ograniczanie ruchu samochodowego i rozbudowa transportu publicznego, stąd znacznie lepsze efekty da zapewne modernizacja (m. in. dodanie drugiego toru) Buštěhradské dráhy.

{https://www.youtube.com/watch?v=M4hzYwOC4Zg}

Komentarze