Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Łódzki priorytet dla tramwajów i autobusów

infotrans
10.05.2017 12:16
0 Komentarzy

Od początku kwietnia w Łodzi obowiązuje priorytet dla komunikacji miejskiej w Łodzi. Na ponad 70 skrzyżowaniach wprowadzono rozwiązania, które dają przywilej tramwajom i autobusom.

Rośnie z roku na rok ruch samochodowy w Łodzi, co rodzi trudności komunikacyjne. Jednym z rozwiązań problemu ma być priorytet dla przejazdu tramwajów. Nowa siatka połączeń MPK wprowadziła naturalne zamieszanie w systemie komunikacji miejskiej, w której priorytetem, z uwagi na rosnący ruch samochodowy, mają być tramwaje. Dlatego drugim narzędziem dla usprawnienia połączeń jest Centralny System Sterowania Ruchem oraz konieczne uprzywilejowanie transportu szynowego, zwłaszcza na skrzyżowaniach – zapowiada wiceprezydent Łodzi Wojciech Rosicki.

Właściwie alternatywy nie ma, ulic nie przybywa, ale za to szybko rośnie liczba samochodów. Tylko w ostatniej dekadzie liczba pojazdów zwiększyła się o 200 tysięcy, a jest ich obecnie zarejestrowanych w samej Łodzi ponad 430 tysięcy. Dla sprawnej komunikacji po mieście należałoby w większym stopniu skorzystać właśnie z tras tramwajowych, które w nowym systemie otrzymały pierwszeństwo.

Jak poinformował Krzysztof Smela z Zespołu Sterowania Ruchem ZDiT, trwa weryfikacja i kalibrowanie sytemu komputerowego z nową siatką połączeń. Program działa na 77 skrzyżowaniach (docelowo będzie ich ponad 100), na których względny priorytet tramwajowy otrzymało 45 miejsc, 8 posiada priorytet bezwzględny, 19 skrzyżowań ma specjalną koordynację, a 4 operują krótkimi cyklami świateł. Wysoko uprzywilejowane zostały trasy W-Z oraz ŁTR.

Według wstępnych danych średnia prędkość łódzkich tramwajów wynosi 15 km/h, a np. w Warszawie czy we Wrocławiu jest na poziomie 12-14 km/h. Proces weryfikacji i sprawdzania całego systemu – jak podkreślił wiceprezydent Wojciech Rosicki – wciąż trwa, a wszelkie pomiary i zebrane dane posłużą do ostatecznej korekty siatki połączeń zapowiedzianej jesienią br.

Pełna lista skrzyżowań z priorytetem pod linkiem „więcej” poniżej.

Komentarze