Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linie lotnicze a prawa pasażerów

infotrans
11.06.2015 19:58
0 Komentarzy

Test stron linii lotniczych wykazał znaczne różnice w ilości oferowanych informacji na temat praw pasażera. Tylko sześć z dwunastu linii lotniczych udostępnia informacje w języku polskim. Strona internetowa Lufthansy okazuje się być najbardziej przejrzystą, strona Aeroflotu posiada znaczne braki.

Polscy pasażerowie mają według Rozporządzenia 261/2004 prawo do odszkodowania lotniczego przy opóźnieniu lub odwołaniu lotu oraz nadkomplecie pasażerów. Na mocy tego samego rozporządzenia linie lotnicze mają obowiązek informowania pasażerów o przysługujących im prawach.  Firma zajmująca się uzyskiwaniem odszkodowań lotniczych, refund.me  (www.refund.me/pl), ustaliła jak bardzo różni się ilość przekazywanych przez linie lotnicze informacji. Zaledwie połowa przedsiębiorstw lotniczych publikuje informacje w języku polskim. Istnieją również różnice w łatwości odnajdywania istotych informacji na stronach internetowych linii lotniczych.

W ramach analizy stron pod uwagę został wzięty język strony i łatwość odnalezienia informacji dotyczących praw pasażerów. Kolejnym kryterium była ilość oferowanych informacji i ich jasność.

Przeanalizowane zostały linie lotnicze: LOT, Wizzair, Norwegian, Aeroflot, easyJet, airberlin,  KLM, German Wings, British Airways, SAS, Lufthansa i Ryanair. Jedynie Lufthansa, Ryanair, Air Berlin, easyJet, LOT und Wizzair publikują kluczowe informacje o prawach pasażera w języku polskim. Na stronach pozostałych linii lotniczych pasażerowie mogą uzyskać informacje między innymi w języku angielskim.

Najbardziej jasne są informacje na stronie internetowej Lufthansy. Wystarczy jedno kliknięcie, aby pasażerowie odnaleźli informacje na temat praw pasażerów lotniczych. Warto wymienić tu również Norwegian i British Airways, które oferują na swoich stronach internetowych formularz, gdzie bezpośrednio może zostać złożona reklamacja. Polityka informacyjna Aeroflotu natomiast pozostawia wiele do życzenia: z trudem można odnaleźć niewielką ilość informacji na temat praw pasażerów. Brakuje również wzmianki Rozporządzenia WE nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

Podobnie jest z innymi liniami lotniczymi, które nie pomagają pasażerom odnaleźć wyżej wymienionego rozporządzenia unijnego. Tylko trzy linie lotnicze udostępniają bezpośredni link do Rozporządzenie Unii Europejskiej na swoich stronach.  Są to: LOT, Norwegian i Ryanair.

?Udzielanie szczegółowych i przystępnych informacji na temat praw pasażera nie leży w interesie linii lotniczych, które każdego roku muszą wypłacać miliony euro odszkodowania?, wypowiada się założycielka i CEO firmy refund.me oraz ekspert ds. praw pasażerów. ?W rzeczywistości tylko około 10% polskich pasażerów jest świadomych swojego prawa do odszkodowania. W ten sposób tracą oni rocznie 21 milionów złotych w kwocie odszkodowań?.

refund.me  jest mie?dzynarodowa?, wielokrotnie odznaczona? firma? s?wiadcza?ca? w sposo?b szybki i nieskomplikowany usługi w zakresie pomocy w uzyskiwaniu odszkodowan? za opo?z?nione i odwołane loty, jak i za utrate? poła?czenia lotniczego. Dzie?ki specjalnemu i wyja?tkowo precyzyjnemu systemowi Advanced Business Logic (ABL) wnioski kliento?w moga? zostac? składane bezpos?rednio przez strone? internetowa? lub tez? aplikacje? mobilna?, co umoz?liwia szybkie przetwarzanie danych i w rezultacie sprawniejsze przeforsowywanie praw pasażero?w według Rozporza?dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr. 261/2004. refund.me  pobiera najniz?sza? prowizje? w branz?y wynosza?ca? zaledwie 15% (plus VAT). Prowizje? nalicza tylko w wypadku wygrania sprawy. Misja? tej firmy, załoz?onej w lipcu roku 2012, jest uczynienie praw pasaz?ero?w na całym s?wiecie przejrzystymi i moz?liwymi do egzekwowania. Dotychczas refund.me przeforsowało z?a?dania pasaz?ero?w z ponad 125 krajo?w, na 5 kontynentach i u 350 linii lotniczych. Financial Times nazwał refund.me w swoim ?Innovative Lawyers Report? pionierem branz?y prawnej (?legal industry pioneer?). Siedziby firmy znajduja? sie? w Poczdamie i w kalifornijskim Palo Alto.

Komentarze