TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Legnica walczy ze smogiem sprawniejszą komunikacją
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 25.10.2017 09:59:57
Legnica walczy ze smogiem sprawniejszą komunikacją

Sposób na smog. Jak Legnica walczy z zanieczyszczeniem powietrza? Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy, w wywiadzie dla PAP mówi o tym, jak skutecznie walczyć z tym problemem.

PAP: - Panie Prezydencie, Legnica była wielokrotnie wyróżniana za swoje działania na rzecz ochrony środowiska, także za walkę z niską emisją. Dlaczego ta dziedzina jest dla Państwa taka ważna?

Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy:- Stan środowiska ma wpływ na stan zdrowia naszych mieszkańców. Skupiamy się szczególnie na poprawieniu czystości powietrza, bo z ekologicznych problemów ten najbardziej nam doskwiera. Legnica leży w niecce, przez co wymiana powietrza w naszym mieście jest utrudniona i jesteśmy bardziej, niż wiele innych miast, narażeni na występowanie smogu.

- Co Państwo robią, żeby powietrze w mieście było czystsze?

- To są działania wielokierunkowe. Największym źródłem zanieczyszczenia powietrza jest u nas niska emisja z budynków, czyli ich ogrzewanie. W tej kwestii zrobiliśmy już bardzo wiele. Zlikwidowaliśmy kotłownie węglowe w naszych instytucjonalnych budynkach, przechodząc na ogrzewanie gazowe lub podłączając je do sieci ciepłowniczej. Wprowadzamy też w obiektach użyteczności publicznej alternatywne, czyste źródła ogrzewania, takie, jak np. kolektory słoneczne czy pompy ciepła. Robią to też nasze spółki komunalne i nasi mieszkańcy – w swoich budynkach. Przy składowisku odpadów komunalnych prowadzonym przez spółkę gminną LPGK od lat działa instalacja biogazowa (była jedną z pierwszych w Polsce takich instalacji), produkująca energię cieplną i elektryczną. Kiedyś w oczyszczalni ścieków Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji mieliśmy problem z "zapachami", których przyczyną były osady ściekowe. Teraz zbiorniki z tymi osadami są zakryte, a same osady przetwarzamy na biogaz. Czyli funkcjonuje to już w obiegu zamkniętym.

O środowisko dbamy wieloaspektowo. Nasze działania dotyczą np. zieleni, utrzymania stanu czystości w mieście. Mamy zautomatyzowane systemy segregacji odpadów, biokompostownię. Określiliśmy strefy hałasu, mamy mapę hałasu. Jesteśmy w grupie 44 miast w Polsce, objętych programem adaptacji do zmian klimatycznych…

- A wracając do niskiej emisji…

- Jesteśmy współinicjatorami uchwały antysmogowej sejmiku województwa dolnośląskiego. Jesteśmy też w alercie smogowym. Sukcesywnie przeprowadzamy termomodernizację wszystkich naszych budynków, m.in. szkół, dzięki której obniżamy zużycie energii, co oznacza nie tylko czystsze powietrze, ale i niższe koszty ich utrzymania. Dofinansowujemy termomodernizację budynków mieszkalnych zarządzanych przez wspólnoty mieszkaniowe. Dofinansowujemy wymianę pieców i kotłowni, zarówno mieszkańcom, jak podmiotom instytucjonalnym. Wydaliśmy na to dotychczas prawie 3 mln zł. I będziemy ten program w najbliższych latach kontynuować. Dzięki takim działaniom nowe, czystsze źródło ogrzewania ma już kilkaset mieszkań i wszystkie obiekty instytucjonalne.

Zinwentaryzowaliśmy też wszystkie źródła ogrzewania w mieście, wiemy, czym się pali we wszystkich budynkach. Na powstałej dzięki temu mapie można zobaczyć, gdzie jest emisja z pieców opalanych węglem, gdzie są piece gazowe, gdzie kominki, gdzie emisja ze źródeł ogrzewania jest największa.

W oparciu o dane z tej inwentaryzacji prowadzimy swoje działania związane z niską emisją. Monitorujemy też cały czas, czym mieszkańcy palą w swoich domach. Straż miejska prowadzi kontrole pod tym kątem, łącznie z wchodzeniem do mieszkań i sprawdzaniem palenisk, do czego ma moje upoważnienie. Takie kontrole były dotąd skuteczne, straż nałożyła liczne mandaty, były też pouczenia. Mieliśmy przykłady palenia meblami, butelkami plastikowymi, oponami, butami. Tego rodzaju sytuacje są eliminowane.

- A jeśli ktoś pali odpadami z biedy?

- Niektórzy rzeczywiście palą z biedy, ale są i tacy, którzy robią tak z wygodnictwa i źle pojmowanej przedsiębiorczości, takiego kombinatorstwa. Myślę, że tę mentalność też trzeba zmieniać. Jeśli jednak palenie odpadami spowodowane jest trudną sytuacją materialną, to wówczas proponujemy wszelką możliwą pomoc z naszej strony – przez nasze służby opieki społecznej.

- Drugim największym źródłem zanieczyszczenia powietrza, niskiej emisji, w polskich miastach, są samochody.

- To także uwzględniamy w swoich działaniach. Wymieniamy autobusy komunikacji miejskiej na takie, które spełniają najnowsze unijne normy emisji spalin. Kupujemy też pojazdy hybrydowe.

Wprowadziliśmy system zarządzania ruchem drogowym. Z punktu widzenia kierowców on ma dobre i złe strony, bo nie wszyscy mają zawsze lub szybko zielone światło, tak, jak niektórym wydawało się, że będzie. Niektórzy muszą stać na skrzyżowaniu dłużej i nie są z tego zadowoleni. To jest dynamiczny system, który reaguje na natężenie ruchu. Na wszystkie sygnały ze strony mieszkańców odpowiadamy, usuwamy niedomagania. Jednak w skali całego miasta ten system bardzo poprawił sytuację, bo dzięki niemu przepustowość ruchu na naszych ulicach wzrosła o 30 proc.

Wprowadziliśmy też bezpłatne miejsca parkingowe dla samochodów hybrydowych i elektrycznych. Przebudowujemy ulice, a na zmodernizowanych, czyli równiejszych drogach, spala się mniej paliwa. Przebudowujemy także układ komunikacyjny. W poprzednich latach wybudowaliśmy obwodnicę zachodnią miasta, dzięki której wyprowadziliśmy z Legnicy cały ruch tranzytowy z północy na południe Europy i kraju, w ciągu drogi krajowej nr 3. By ograniczyć pozostały tranzyt, zmieniamy też kategoryzację dróg. Teraz chcemy to zrobić w odniesieniu do drogi krajowej nr 94. Po to, żeby zmienić jej przebieg, wyprowadzając go z centrum miasta.

- Zachęcają Państwo mieszkańców do korzystania z innych środków lokomocji, niż własne auto?

- Tak, oczywiście. Mamy zintegrowany bilet w komunikacji miejskiej, na którym można korzystać z komunikacji miejskiej w Legnicy i z połączeń kolejowych Kolei Dolnośląskich, np. dojeżdżać pociągiem do Wrocławia. Można dzięki temu biletowi sporo zaoszczędzić i dlatego mieszkańcy chętnie z niego korzystają.

Dwa lata temu wprowadziliśmy rower miejski – jako jedno z pierwszych miast tej wielkości w Polsce. Próbowaliśmy to zrobić wiele lat wcześniej, ale firmy-operatorzy wypożyczalni rowerów nie były zainteresowane miastem takiej wielkości, jak Legnica, nie widząc w tym dla siebie szansy biznesowej. Cieszę się, że w końcu to się zmieniło. Tym bardziej, że rower miejski doskonale u nas się sprawdza i cieszy się dużą popularnością. Bardzo chętnie korzysta z niego młodzież.

- Mimo opłat?

- Legnica to nieduże powierzchniowo miasto, liczące sobie 56 km2 , a pierwsze 15 minut jazdy rowerem miejskim jest bezpłatne. W tym czasie można przejechać z jednego końca miasta do centrum. Dzięki temu 60 proc. przejazdów jest za darmo. Nie martwimy się z tego powodu, bo to nie miał być dla nas biznes, ale udogodnienie dla mieszkańców - przyświecał nam cel stworzenia im alternatywnej formy transportu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Legnica
smog
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....