Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Legnica walczy ze smogiem sprawniejszą komunikacją

infotrans
25.10.2017 07:59
0 Komentarzy

Sposób na smog. JakLegnica walczy z zanieczyszczeniem powietrza? Tadeusz Krzakowski, prezydentLegnicy, w wywiadzie dla PAP mówi o tym, jak skutecznie walczyć z tymproblemem.

PAP: – Panie Prezydencie, Legnica była wielokrotnie wyróżniana za swojedziałania na rzecz ochrony środowiska, także za walkę z niską emisją. Dlaczegota dziedzina jest dla Państwa taka ważna?
Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy:- Stan środowiska ma wpływ na stan zdrowia naszychmieszkańców. Skupiamy się szczególnie na poprawieniu czystości powietrza, bo zekologicznych problemów ten najbardziej nam doskwiera. Legnica leży w niecce,przez co wymiana powietrza w naszym mieście jest utrudniona i jesteśmybardziej, niż wiele innych miast, narażeni na występowanie smogu.

– Co Państwo robią, żeby powietrze w mieście było czystsze?

– To są działania wielokierunkowe. Największym źródłemzanieczyszczenia powietrza jest u nas niska emisja z budynków, czyli ichogrzewanie. W tej kwestii zrobiliśmy już bardzo wiele. Zlikwidowaliśmykotłownie węglowe w naszych instytucjonalnych budynkach, przechodząc na ogrzewaniegazowe lub podłączając je do sieci ciepłowniczej. Wprowadzamy też w obiektachużyteczności publicznej alternatywne, czyste źródła ogrzewania, takie, jak np.kolektory słoneczne czy pompy ciepła. Robią to też nasze spółki komunalne inasi mieszkańcy – w swoich budynkach. Przy składowisku odpadów komunalnychprowadzonym przez spółkę gminną LPGK od lat działa instalacja biogazowa (byłajedną z pierwszych w Polsce takich instalacji), produkująca energię cieplną ielektryczną. Kiedyś w oczyszczalni ścieków Miejskiego PrzedsiębiorstwaWodociągów i Kanalizacji mieliśmy problem z „zapachami”, których przyczyną byłyosady ściekowe. Teraz zbiorniki z tymi osadami są zakryte, a same osadyprzetwarzamy na biogaz. Czyli funkcjonuje to już w obiegu zamkniętym.
O środowisko dbamy wieloaspektowo. Nasze działania dotycząnp. zieleni, utrzymania stanu czystości w mieście. Mamy zautomatyzowane systemysegregacji odpadów, biokompostownię. Określiliśmy strefy hałasu, mamy mapęhałasu. Jesteśmy w grupie 44 miast w Polsce, objętych programem adaptacji dozmian klimatycznych…

– A wracając do niskiej emisji…

– Jesteśmy współinicjatorami uchwały antysmogowej sejmikuwojewództwa dolnośląskiego. Jesteśmy też w alercie smogowym. Sukcesywnieprzeprowadzamy termomodernizację wszystkich naszych budynków, m.in. szkół,dzięki której obniżamy zużycie energii, co oznacza nie tylko czystszepowietrze, ale i niższe koszty ich utrzymania. Dofinansowujemytermomodernizację budynków mieszkalnych zarządzanych przez wspólnotymieszkaniowe. Dofinansowujemy wymianę pieców i kotłowni, zarówno mieszkańcom,jak podmiotom instytucjonalnym. Wydaliśmy na to dotychczas prawie 3 mln zł. Ibędziemy ten program w najbliższych latach kontynuować. Dzięki takim działaniomnowe, czystsze źródło ogrzewania ma już kilkaset mieszkań i wszystkie obiektyinstytucjonalne.
Zinwentaryzowaliśmy też wszystkie źródła ogrzewania wmieście, wiemy, czym się pali we wszystkich budynkach. Na powstałej dzięki temumapie można zobaczyć, gdzie jest emisja z pieców opalanych węglem, gdzie sąpiece gazowe, gdzie kominki, gdzie emisja ze źródeł ogrzewania jest największa.
W oparciu o dane z tej inwentaryzacji prowadzimy swojedziałania związane z niską emisją. Monitorujemy też cały czas, czym mieszkańcypalą w swoich domach. Straż miejska prowadzi kontrole pod tym kątem, łącznie zwchodzeniem do mieszkań i sprawdzaniem palenisk, do czego ma moje upoważnienie.Takie kontrole były dotąd skuteczne, straż nałożyła liczne mandaty, były teżpouczenia. Mieliśmy przykłady palenia meblami, butelkami plastikowymi, oponami,butami. Tego rodzaju sytuacje są eliminowane.

– A jeśli ktoś pali odpadami z biedy?

– Niektórzy rzeczywiście palą z biedy, ale są i tacy, którzyrobią tak z wygodnictwa i źle pojmowanej przedsiębiorczości, takiego kombinatorstwa.Myślę, że tę mentalność też trzeba zmieniać. Jeśli jednak palenie odpadamispowodowane jest trudną sytuacją materialną, to wówczas proponujemy wszelkąmożliwą pomoc z naszej strony – przez nasze służby opieki społecznej.

– Drugim największym źródłem zanieczyszczenia powietrza,niskiej emisji, w polskich miastach, są samochody.

– To także uwzględniamy w swoich działaniach. Wymieniamyautobusy komunikacji miejskiej na takie, które spełniają najnowsze unijne normyemisji spalin. Kupujemy też pojazdy hybrydowe.
Wprowadziliśmy system zarządzania ruchem drogowym. Z punktuwidzenia kierowców on ma dobre i złe strony, bo nie wszyscy mają zawsze lubszybko zielone światło, tak, jak niektórym wydawało się, że będzie. Niektórzymuszą stać na skrzyżowaniu dłużej i nie są z tego zadowoleni. To jestdynamiczny system, który reaguje na natężenie ruchu. Na wszystkie sygnały zestrony mieszkańców odpowiadamy, usuwamy niedomagania. Jednak w skali całegomiasta ten system bardzo poprawił sytuację, bo dzięki niemu przepustowość ruchuna naszych ulicach wzrosła o 30 proc.
Wprowadziliśmy też bezpłatne miejsca parkingowe dlasamochodów hybrydowych i elektrycznych. Przebudowujemy ulice, a nazmodernizowanych, czyli równiejszych drogach, spala się mniej paliwa.Przebudowujemy także układ komunikacyjny. W poprzednich latach wybudowaliśmyobwodnicę zachodnią miasta, dzięki której wyprowadziliśmy z Legnicy cały ruchtranzytowy z północy na południe Europy i kraju, w ciągu drogi krajowej nr 3.By ograniczyć pozostały tranzyt, zmieniamy też kategoryzację dróg. Teraz chcemyto zrobić w odniesieniu do drogi krajowej nr 94. Po to, żeby zmienić jejprzebieg, wyprowadzając go z centrum miasta.

– Zachęcają Państwo mieszkańców do korzystania z innychśrodków lokomocji, niż własne auto?

– Tak, oczywiście. Mamy zintegrowany bilet w komunikacjimiejskiej, na którym można korzystać z komunikacji miejskiej w Legnicy i zpołączeń kolejowych Kolei Dolnośląskich, np. dojeżdżać pociągiem do Wrocławia.Można dzięki temu biletowi sporo zaoszczędzić i dlatego mieszkańcy chętnie zniego korzystają.
Dwa lata temu wprowadziliśmy rower miejski – jako jedno zpierwszych miast tej wielkości w Polsce. Próbowaliśmy to zrobić wiele latwcześniej, ale firmy-operatorzy wypożyczalni rowerów nie były zainteresowanemiastem takiej wielkości, jak Legnica, nie widząc w tym dla siebie szansybiznesowej. Cieszę się, że w końcu to się zmieniło. Tym bardziej, że rowermiejski doskonale u nas się sprawdza i cieszy się dużą popularnością. Bardzochętnie korzysta z niego młodzież.

– Mimo opłat?

– Legnica to nieduże powierzchniowo miasto, liczące sobie 56km2 , a pierwsze 15 minut jazdy rowerem miejskim jest bezpłatne. W tym czasiemożna przejechać z jednego końca miasta do centrum. Dzięki temu 60 proc.przejazdów jest za darmo. Nie martwimy się z tego powodu, bo to nie miał byćdla nas biznes, ale udogodnienie dla mieszkańców – przyświecał nam celstworzenia im alternatywnej formy transportu.


Komentarze