TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Kurzarbeit, czyli pomoc dla transportu w czasie pademii
- Opublikowano: 15.04.2020 15:30:46
Kurzarbeit, czyli pomoc dla transportu w czasie pademii; fot. WienerStadtwerke

Austriacki i niemieckie firmy transportowe masowo korzystają z Kurzarbeit, czyli rozwiązania polegającego na okresowym ograniczeniu czasu pracy. To z kolei skutkuje niższymi kosztami dla pracodawców.

Zgodnie z przyjętymi już wcześniej założeniami, Kurzarbeit ma wspierać przedsiębiorstwa dotknięte niespodziewanymi sytuacjami, do których zaliczana jest oczywiście teraz epidemia Covid-19.

80 do 60

W Austrii przewidziane pensje zastępcze są znacznie wyższe od niemieckich. Wynoszą one 90% zarobków, o ile pensja nie przekracza netto 1700 euro miesięcznie. Na 80% mogą liczyć pracownicy zarabiający powyżej 2 685 euro netto.

W Niemczech regularna wypłata w trybie Kurzarbeit wynosi 60% pensji netto, a dla pracowników z dziećmi 67%. Niemiecki rząd przewiduje, że w Niemczech z powodu koronawirusa mechanizmem Kurzarbeit objętych zostać może nawet 2,35 milionów pracowników.

Przykładowo koleje austriackie, Österreichische Bundesbahnen, ogłosiły, że w związku z obecną sytuacją, kiedy zapotrzebowanie na przejazdy koleją, czy autobusami prawie całkowicie wygasło, ograniczą czas pracy dla 10 000 z ponad 41 000 wszystkich zatrudnionych. W tej sytuacji ÖBB skorzysta z Kurzarbeit.

Bywa też tak, jak chociażby w przypadku Deutsche Bahn, że związki zawodowe zawarły umowy z zarządem koncernu, uzgadniając nieco wyższe wypłaty. Pracownicy Deutsche Bahn objęci programem Kurzarbeit dostają 80% miesięcznej pensji brutto.

Ktoś za to płaci…

Jak podkreśla niemiecki rząd, Kurzarbeit jest bardzo drogie dla podatników, ponieważ kosztami utrzymania załogi obarczane są miejscowe urzędy pracy.

Jednak zarówno w Niemczech i Austrii, uruchomienie tego mechanizmu odbywa się w sposób dobrze zaplanowany. Aby wejść do tego mechanizmu, zagrożone przedsiębiorstwo musi spełnić szereg warunków, a daleko idąca pomoc państwowa jest też objęta szczegółową kontrolą.

Przykładowo miejska firma Bremer Straßenbahn-AG podała do wiadomości, że bardzo chciałaby ograniczyć swoje koszty, lecz nie kwalifikuje się do programu Kurzarbeit i stara się przetrwać kryzys innymi sposobami. Natomiast komunikacyjne przedsiębiorstwo Leipziger Verkehrsbetriebe, korzystającej z Kurzarbeit od 14 kwietnia, skrócony czas pracy obejmie 1 200 kierowców.

Pomoc w miastach

Oliver Wolff, przedstawiciel Niemieckiego Zrzeszenia Przedsiębiorstw Transportowych (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen), w rozmowie z niemieckim dziennikiem Tagesschau na początku kwietnia zwrócił uwagę na bardzo trudną sytuację przewoźników w Niemczech.

Przychody ze sprzedaży biletów zmniejszyły się o 70 – 80%. Większość miejskich i komunalnych przedsiębiorstw transportu publicznego znacznie ograniczyła częstotliwość kursowania autobusów, metra, tramwajów i pociągów. Miejski przewoźnik Bremer Straßenbahn-AG podaje, że stracił z powodu koronawirusa już 150 000 euro, a straty Magdeburger Verkehrsbetriebe sięgają nawet 800 000 euro.

Wolff przypomniał, że zakłady transportu miejskiego mogą liczyć na wsparcie miast i gmin, podczas gdy prywatni przewoźnicy są w znacznie gorszej sytuacji. Małe przedsiębiorstwa autobusowe, zajmujące się głównie przewozem uczniów, od momentu zamknięcia szkół w połowie marca nie mają zleceń. Aby przetrwać, wiele z nich musi zaciągać kredyty…

Co dalej?

Na szczęście wydaje się, że epidemia powoli się wycofuje. 14 kwietnia, Dania, Czechy i Austria, jako pierwsze kraje w Europie stopniowo umożliwiają powrót obywatelom do normalnego funkcjonowania.

Należy zaznaczyć, że w tych krajach liczba osób zarażonych nadal wzrasta, lecz zdecydowanie wolniej w porównaniu z ostatnimi tygodniami marca. Niektóre austriackie regiony w Tyrolu, takie jak na przykład St. Anton, także po Świętach Wielkanocnych pozostały całkowicie zamknięte. Masowe testy wykazały, że w niektórych gminach tej mekki sportu narciarskiego aż 19% mieszkańców jest zarażonych wirusem Covid-19.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
rząd
Austria
Niemcy

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....