Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowscy radni za powołaniem spółki Trasa Łagiewnicka

infotrans
18.02.2016 12:27
0 Komentarzy

Krakowscy radni zgodzili się w środę na powołanie spółkiTrasa Łagiewnicka, która ma zająć się budową blisko 4-km arterii będącejfragmentem trzeciej obwodnicy miasta. Koszt tej inwestycji jest szacowany na1,28 mld zł.

Trasa Łagiewnicka połączy ul. Grota-Roweckiego z węzłem ul.Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie 3,7 – km arteriizłożonej z dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Obradom towarzyszył w środę protest mieszkańców, którzy sąprzeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przez cennegeologicznie i krajobrazowo tereny. Przyszli oni do urzędu miasta m.in. ztransparentami ?Nie stać nas na pomysły z lat 70.?, ?Nie lejcie betonu nakredyt?.

Zanim doszło do głosowania ws. powołania spółki TrasaŁagiewnicka, radni PO zgłosili projekt uchwały kierunkowej, w którejzobowiązują prezydenta, by rozważył zwężenie Trasy Łagiewnickiej z trzech dodwóch pasów i budowę skrzyżowań zamiast bezkolizyjnych węzłów drogowych. Radnichcieli też zmian dotyczących dalszych fragmentów III obwodnicy Krakowa, m.in.tego, by Trasa Pychowicka została poprowadzona w tunelu pod Wisłą.

Radni PiS podnosili, że to jedynie uchwała kierunkowa,której prezydent nie musi respektować, a dla PO listek figowyusprawiedliwiający głosowanie za powołaniem spółki i teatrzyk? dlaprotestujących i mediów.

„Czasami trzeba podjąć poważną decyzję. Większośćmieszkańców chce tej trasy, jest jednak kwestia, w jakim kształcie, i tego właśniedotyczy ta uchwała kierunkowa” ? mówił radny PO Bogusław Kośmider. Dodał,że powołanie spółki jest najtańszym sposobem przeprowadzenia inwestycji.”Trasa Łagiewnicka to odcinek najlepiej przygotowany. Od czegoś trzebazacząć budowę III obwodnicy” ? argumentował wiceprzewodniczący kluburadnych ?Przyjazny Kraków? Adam Migdał.

Odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Krakowa TadeuszTrzmiel mówił, że jedyną możliwością realizacji Trasy Łagiewnickiej w latach2016-21 z wykorzystaniem 100 mln zł dofinansowania UE na budowę liniitramwajowej jest powołanie spółki. Dodał, że projekt i dokumentacja technicznatrasy będą dopiero przygotowywane. Kolejne fragmenty III obwodnicy miasta -Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka – są dopiero na etapie koncepcji i nie mażadnych rozwiązań szczegółowych.

Za powołaniem spółki Trasa Łagiewnicka głosowało 22 radnych,przeciw 16. Za jej utworzeniem opowiedziały się kluby PO i prezydencki”Przyjazny Kraków”, przeciw było PiS.

„Nie liczycie się z mieszkańcami!”, „Złodzieje!”? takie okrzyki padły z galerii po głosowaniu. Straż miejska wyprosiłaprotestujących.

Szef klubu PO Andrzej Hawranek mówił, że była to dla radnychjedna z najtrudniejszych decyzji. „Porównuje ją do decyzji prezydentaJózefa Dietla o budowie Plant Dietlowskich, której też towarzyszyłyprotesty” – mówił Hawranek. Dodał, że PO zdecydowała się na poparciepowstania spółki, bo to inwestycja bardzo ważna. „To sprawa, któraprzesądzi o życiu kolejnych pokoleń” ? podkreślił.

Szef krakowskiej PO, radny Aleksander Miszalski dodał, żeniepowołanie spółki skutkowałoby utratą dofinansowania i możliwości odzyskaniaVAT, a także wygaśnięciem w trakcie roku decyzji środowiskowej. Dodał, że POuzyskała od prezydenta miasta zapewnienie, że będzie starał się uwzględnić jaknajwięcej postulatów mieszkańców i że będą realizowane inwestycje w północnejczęści miasta, na które do tej pory nie było pieniędzy.

„Spółka ma być co roku zasilana z budżetu miasta kwotąok. 61 mln zł. To według nas w kolejnych latach może spowodować kłopoty zewskaźnikami zadłużenia, które mogą zostać przekroczone. Będzie też miałonegatywny wpływ na realizacje innych inwestycji w mieście? ? mówiłdziennikarzom szef klubu radnych PiS Włodzimierz Pietrus. Dodał, że radni PiSmają też wątpliwości co do możliwości odzyskiwania przez spółkę podatku VAT.

Jak podkreślają władze miasta, realizacja TrasyŁagiewnickiej jest kluczowa dla wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrumKrakowa, w tym z bardzo obciążonych ruchem samochodowym Alei Trzech Wieszczóworaz poprawy jakości powietrza. ?To bardzo ważna decyzja, która pozwala narozwój miasta i na realizację zobowiązań wobec mieszkańców odnośnie poprawyjakości powietrza i funkcjonowania układu transportowego? – mówił wiceprezydentTrzmiel. Dodał, że część postulatów mieszkańców może zostać uwzględniona naetapie projektu technicznego, ale nie jest przesądzona kwestia zwężenia TrasyŁagiewnickiej ze względu na zapisy decyzji środowiskowej.

Wybudowanie nowej trasy jest planowane w latach 2016-21. Bypokryć koszty inwestycji, miasto chce współpracy ze spółką Polskie InwestycjeRozwojowe (PIR), które zabezpieczyłyby ok. 300 mln zł, a reszta potrzebnejkwoty ma pochodzić z kredytu bankowego w Europejskim Banku Inwestycyjnym, ześrodków unijnych oraz z oszczędności przetargowych.

Do końca czerwca miasto ma czas na podpisanie umowy zPIR-em, a do końca roku – na złożenie wniosku o pieniądze z UE; warunkiem jestpodpisanie umowy z wykonawcą w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Planuje się, że cała III obwodnica może być zrealizowana do2030 r.

Komentarze