Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków zmieni ceny biletów i opłaty za parkowanie?

infotrans
20.12.2018 08:40
0 Komentarzy

Gmina Krakówkontynuuje swoją politykę transportową. Dlatego przygotowane zostały koncepcjenowych cenników biletów komunikacji miejskiej, opłat na obszarze strefypłatnego parkowania oraz nowe podejście do regulowania ruchem (Strefa CzystegoTransportu).

W środę 19 grudnia radni Rady Miasta Krakowa zapoznali się zprojektem uchwały wprowadzającej na obszarze turystycznym kwartału Kazimierztzw. Strefy Czystego Transportu. To narzędzie służące do ograniczania emisjizanieczyszczeń komunikacyjnych (m.in. pyłów, czy tlenków azotu) orazzmniejszania natężenia ruchu samochodowego – na obszarze tak silnie użytkowanymprzez pieszych, jak Kazimierz, to rozwiązanie podnoszące ich komfort poruszaniasię. Po wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu na Kazimierz prawo wjazdumieliby mieszkańcy (swoimi dotychczasowymi pojazdami, bez żadnych ograniczeń)oraz przedsiębiorcy (do końca 2025 r. – później musieliby się wyposażyć wsamochody niskoemisyjne) i taksówki (bez ograniczeń do końca 2025 r.). Pozanimi wjazd miałyby jedynie pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazemCNG. Zgodnie z zebranymi uwagami od mieszkańców wprowadzone zostały odpowiedniekorekty do projektu uchwały, którą dziś zajmie się rada – mieszkańcy Kazimierzasą przychylni rozwiązaniu.

Zmiany cen biletów

Radni poznali też koncepcję zmian w cenniku biletówkomunikacji zbiorowej. Założeniem zmian w cenniku jest przekonanie jaknajwiększe liczby osób do stałego korzystania z komunikacji zbiorowej napodstawie biletów okresowych. Ich cena dla mieszkańców (posiadaczy KartyKrakowskiej) będzie wynosiła 72 zł. Byłaby to najniższa stawka wśród dużychpolskich miast – w żadnym z nich cena biletu okresowego nie jest niższa niż 90zł, większość oscyluje wokół 100 zł. Jednocześnie jednak ze sprzedaży wycofanezostałyby bilety okresowe ważne na jednej lub dwu liniach.

Propozycja zakłada również, że zmianie ulegnie pakietbiletów krótkoterminowych. Bilet jednoprzejazdowy będzie kosztował 4 zł, bilet20 minut zostanie zastąpiony biletem ważnym przez okres 15 minut za ( 3 zł),bilet 40 (minut) zostanie zastąpiony biletem ważnym przez 30 minut (za 4 zł),godzinę (5 zł) oraz 90 minut (6 zł).

Przygotowane rozwiązania mają za zadanie urealnić cenybiletów w stosunku do wzrostu cen i wysokości pensji w Polsce. Konieczne stałosię uwzględnienie inflacji, szczególnie w kontekście wzrostu cen energiielektrycznej, co odbija się na kosztach funkcjonowania m.in. sieci tramwajowej(wzrost o ok. 15 mln zł).

Nowości w SPP

Razem z koncepcją nowej taryfy biletowej przygotowanezostały również nowe rozwiązania dla Strefy Płatnego Parkowania. Przewidywanejest włączenie do niej obszaru osiedla Podwawelskiego, Zabłocia i drobnekorekty obecnych granic. Oprócz tego – wraz z wprowadzeniem drogą ustawy takiejmożliwości – zmienione zostałyby stawki opłat za postój, które nie byłyregulowane od 2001 r. (ustawa nie przewidywała takiej możliwości. Na obszarzewewnętrznym strefy płatnego parkowania cena za pierwszą godzinę postoju ma wynosić6 zł, na obszarach mniej obciążonych ruchem samochodowym cena miałaby wynosić 4zł za godzinę. Decyzja o tym, które podstrefy powinny być obciążone wyższymistawkami zapadła na podstawie analiz zamówionych jesienią tego roku. Pokazałyone, że najsilniej obciążone ruchem są podstrefy P1 (cała), P2, P3, P4 orazP6II i PIV. To tam miałyby obowiązywać wyższe stawki za postój.


Komentarze