Konkurs architektów na „Przystanek Koszalin”
27 listopada rozstrzygnięto konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej dworców PKP i PKS. Jury uznało, że nie przyzna I nagrody, natomiast II miejsce zajęła praca Jolanty Starzak i Dawida Strębickiego z Holandii. Na III miejscu uplasowała się praca Pracowni Projektowej J.P. Woźny –Poznań. Nagrodą za zajęte miejsca były czeki odpowiednio na kwoty 50 000 i 40 000 zł. Prace projektowe mają ruszyć w przyszłym roku, a sama inwestycja powinna rozpocząć się najpóźniej na początku 2012 roku. Będzie ona współfinansowana przez miasto, PKP i PKS. Złożony zostanie również wniosek o wsparcie z funduszy Unii Europejskiej.
Sąd konkursowy przyznał II nagrodę pracy Jolanty Starzak i Dawida Strębickiego za:
– przekonujący model funkcjonowania zintegrowanych dworców PKP i PKS zlokalizowanych pod torami kolejowymi,
– trafną lokalizację peronów komunikacji autobusowej w maksymalny sposób skracającą drogę podróżujących w systemie przesiadkowym,
– uwolnienie terenów po wschodniej stronie linii kolejowej dla nowych inwestycji,
– koncepcję ukształtowania nowej zabudowy pozwalającą na intensywne wykorzystanie terenu przy zachowaniu stosunkowo niskiej, właściwej dla otoczenia skali zabudowy.
Mankamentami pracy są:
– problematyczna jakość przestrzeni Al. Armii Krajowej, bez przekonujących propozycji dla jej przebiegu i modernizacji,
– zdawkowe potraktowanie pierzei wschodniej Al. Armii Krajowej,
– brak obsługi zespołu dworcowego przez publiczną komunikację miejską co jednak daje się rozwiązać w ramach proponowanego schematu,
– słabe skomunikowanie (brak zaplecza komunikacyjnego) budynku wielofunkcyjnego zlokalizowanego po zachodniej stronie torów,
– utrudniony dojazd do peronów PKS.
Sąd konkursowy przyznał III nagrodę Pracowni Projektowej J.P. Woźny –Poznań za:
– dążenie do kształtowania czytelnej, ciągłej przestrzeni miejskiej o skali stosownej dla Koszalina,
– próbę powiązania ulicy Dworcowej z budynkiem dworca PKP,
– prawidłową ideę powiązania układu peronów komunikacji kolejowej i autobusowej,
– rozwiązanie funkcjonalne dworca PKP uwzględniające postulowane przez PKP zasady jego funkcjonowania,
– próbę zdefiniowania zagospodarowania terenów po zachodniej stronie torów kolejowych.
Mankamentami pracy są:
– nieprzekonywujące rozwiązanie przestrzeni przed dworcem PKP,
– rozwiązania architektoniczne,
– przestrzenne rozdzielenie stref obsługi pasażerów PKP i PKS i w konsekwencji rozciągnięcie całego układu.
Jury przyznało też cztery wyróżnienia. Otrzymali je: Barbara Czupała z Gliwic;Aleksander Szarapo z Wałbrzycha;Julian Żmijewski z Warszawy i Michał Podgórski z Gdańska. Wyróżnieni otrzymali nagrody po 25 tys. zł. – „Nie ma jednego, genialnego rozwiązania”–posumował konkurs dla Głosu Koszalińskiego Jerzy Szczepanik-Dzikowski, architekt –członek jury konkursu, w którym architekci z całej Europy przedstawiali swoje koncepcje naprawy Koszalina w obrębie dworców PKP i PKS.- „Jestem wyjątkowo zadowolony, bo to był bardzo trudny temat, a mimo tego wpłynęły aż 32 prace”- opowiadał Stefan Scholtz, architekt z Berlina i przewodniczący siedmioosobowego składu jury. –„Miasto, gdy już zacznie projektować, musi czerpać z wszystkich tych koncepcji. Bo w każdej jest to coś”–powiedział Jerzy Szczepanik-Dzikowski. Szczegóły + film z wręczenia nagród.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze