TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Komunikacyjna pustynia na polsko-słowackiej granicy
TransInfo.pl - Opublikowano: 08.09.2016 14:17:40 1 komentarz
Komunikacyjna pustynia na polsko-słowackiej granicy

Poseł Tomasz Jaskóła(Kukiz`15) zapytał Ministerstwo Infrastruktury o bardzo słabą siatkę połączeń pasażerskich na granicy polsko-słowackiej. Czekamy na odpowiedź.

Jak słusznie zauważa parlamentarzysta: -?Obecnie z Polski na Słowację z niewielkimi wyjątkami nie ma możliwości dostać się inaczej, niż własnym samochodem. Zlikwidowano niemal wszystkie połączenia kolejowe, np. przez przejście graniczne w Muszynie i Łupkowie nie kursuje ani jeden pociąg pasażerski. Na całym liczącym 540 km długości polsko-słowackim pograniczu funkcjonują zaledwie trzy transgraniczne linie autobusowe, jeśli nie liczyć dalekobieżnych połączeń autokarowych, np. Warszawa - Wiedeń przez Bratysławę, które jednak nie mają znaczenia dla obsługi komunikacyjnej pogranicza.

Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, m. in. zapóźnienia infrastrukturalne, problemy natury biurokratycznej przy załatwianiu pozwoleń na przewozy międzynarodowe, czy też niedostateczny popyt. Możemy tu mówić o klasycznym przypadku błędnego koła: skoro nie ma jak dojechać do sąsiedniego kraju, mieszkańcy przygranicznych terenów nie podejmują pracy czy nauki w sąsiednim kraju czy też nie jeżdżą w innych celach na Słowację czy do Polski, w efekcie nie ma popytu, który wytworzyłby się w naturalny sposób, gdyby pogranicze było odpowiednio skomunikowane.

Przewozy lokalne są nierentowne, stąd też tego typu połączenia autobusowe krajowe są zarówno na Słowacji, jak i w Polsce dotowane przez samorządy. Problem w tym, że lokalne połączenia autobusowe użyteczności publicznej po obu stronach granicy nie są ze sobą w żaden sposób skoordynowane. Przykładowo, z Polski na Słowację można się dostać, jadąc polskim busem do przygranicznej Łysej Polany lub Chochołowa i po przejściu pieszo na stronę słowacką można tuż przy samej granicy wsiąść w słowacki lokalny, dotowany przez władze samorządowe autobus: Łysa Polana - Poprad lub Sucha Hora - Trstena, a następnie w Popradzie lub Trstenie przesiąść się na kolejny autobus lub pociąg. W praktyce ludzie podróżują do sąsiedniego kraju właśnie w ten sposób, jednak jest to utrudnione ze względu na wspomniany już brak koordynacji polskich i słowackich rozkładów jazdy, a także nierzadko dużej odległości od ostatniego polskiego i pierwszego słowackiego przystanku. Przykładowo, polskie autobusy dojeżdżają jedynie do Jabłonki i sporadycznie do Chyżnego, a chcąc się dostać od strony Rabki i Krakowa na słowacką Orawę, podróżny musiałby się dostać do Trsteny - oddalonego aż o 16 km najbliższego przystanku, z którego odjeżdżają słowackie autobusy. Z kolei polskim przewoźnikom nie opłaca się uruchamianie lokalnych połączeń w przygraniczne rejony Słowacji nie tyle ze względu na brak pasażerów, ale ze względu na koszmarną biurokrację, która towarzyszy otwieraniu takiej linii - traktowanej mimo lokalnego charakteru jako połączenie międzynarodowe.

Skutecznym rozwiązaniem tego problemu byłoby zawarcie polsko-słowackiej umowy międzynarodowej, na mocy której lokalne transgraniczne połączenia autobusowe, w tym połączenia użyteczności publicznej byłyby traktowane jako połączenia krajowe w przypadku wykonywania ich do 5 - 10 lub 15 km w głąb sąsiedniego kraju, względnie do pierwszej, wyznaczonej szczegółowo w umowie miejscowości przygranicznej po drugiej stronie granicy. Przykładowo, polskie lokalne linie autobusowe, również te dotowane przez powiat, dojeżdżałyby nie do Jabłonki i Chochołowa, ale do Trsteny i Suchej Hory, gdzie pasażer miałby możliwość przesiąść się na słowacki autobus. Analogicznie, słowaccy przewoźnicy na podstawie krajowej licencji mogliby wykonywać przewozy do pierwszej polskiej miejscowości: a więc do Bukowiny Tatrzańskiej, Chochołowa, Jabłonki.

W związku z tym pozwolę sobie jako poseł na Sejm RP złożyć do Pana Ministra interpelację poselską.

1. Czy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozwiąże ten problem i zawrze umowę międzynarodową, na mocy której lokalne transgraniczne połączenia autobusowe na granicy polsko-słowackiej, w tym połączenia użyteczności publicznej byłyby traktowane jako połączenia krajowe"


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
sejm
MIR
  • jb – 14.09.2016

    Od wielu lat jeżdzę kilka razy w roku do słowackiej Żiliny - z Suchej Beskidzkiej. Podróż wygląda tak: 1.Bus do Żywca, 2.Pociąg lub bus do Zwardonia, 3.Słowacki pociąg jest tylko po 6.00, więc 15 min przez las, 4. Skalite Kozak - słowacki PKS do Czadcy, 5. PKS lub pociąg do Żyliny. Ok. 4 godziny. Mimo że trasa Sucha - Zwardoń jest niesamowicie atrakcyjna turystycznie i mógłby jeździć całoroczny pociąg Zakopane-Sucha-Żywiec-Zwardoń-Czadca. W dni robocze woziłby ludzi do szkoły i pracy, a w sezonie dodatkowo turystów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....