Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejna lekcja komunikacyjna gdańskich uczniów

infotrans
24.03.2016 17:49
0 Komentarzy

W czwartek, 17 marca 2016 r. w siedzibie Centrali RuchuZarządu Transportu Miejskiego przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku ? Wrzeszczuodbyła się lekcja komunikacyjna. Uczestniczyli w niej uczniowie brzeźnieńskiej?dziesiątki?: dziewięcioro młodych osób z dysfunkcjami narządów ruchu.

Nie była to pierwsza wizyta uczniów Zespołu SzkółOgólnokształcących nr 10 z Gdańska – Brzeźna. Pierwsza grupa dzieci i młodzieżyz tej placówki odwiedziła Centralę Ruchu już w styczniu br. Tym razem kierownikCR, Sławomir Gąsiorowski, poprowadził zajęcia dla ich kolegów i koleżanek,poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zajęcia odbyły się w udostępnionejspecjalnie na te okazję przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku tzw. saliedukacyjnej Tristar. W lekcji uczestniczyła także Pełnomocnik PrezydentaGdańska ds. Osób Niepełnosprawnych, Pani Ewa Kamińska.

Głównym tematem lekcji była nie tyle prezentacja CentraliRuchu i rozwiązań technicznych, umożliwiających monitoring bieżącej sytuacjikomunikacyjnej na mieście, co kwestia poruszania się osób niepełnosprawnych wśrodkach komunikacji miejskiej. Uczniowie dowiedzieli się o rozwiązaniachtechnicznych, ułatwiających im skorzystanie z autobusów i tramwajów, mogli jetakże sprawdzić w praktyce. Służył temu wynajęty na czas lekcji autobus zZakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o., wyposażony w rozwiązania,umożliwiające samodzielny wjazd i wyjazd osoby na wózku z tego typu pojazdu.Młodzież zobaczyła, jak działa tzw. przyklęk, czyli opuszczanie podwoziaautobusu, by ułatwić wjazd wózkiem, podobnie jak pochylnia. SławomirGąsiorowski wskazał również lokalizację w pojeździe specjalnych przycisków,informujących kierowcę o tym, że pasażer na wózku inwalidzkim chce opuścićpojazd na danym przystanku. W lekcji udział wziął także Mirosław Mariański,kierownik Referatu Kierowania z gdańskiej Straży Miejskiej, który opowiedziałuczniom o tym, z jakimi problemami mogą zgłaszać się do Straży Miejskiej. Uczniowieobejrzeli również salę wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego, gdziemieszczą się m.in. stanowiska Inżyniera Miasta oraz Dyżurnego PrezydentaMiasta.

– Lekcja komunikacyjna bardzo podobała się naszym uczniom,mogli zobaczyć miejsca na co dzień dla nich niedostępne, myślę, że wrócili doszkoły bogatsi w wiedzę o tym, jak samodzielnie mogą poruszać się komunikacjąmiejską i jakie rozwiązania z myślą o ich potrzebach zostały już wdrożone,choćby w kwestii nowoczesnego, przyjaznego niepełnosprawnym taboru ? mówiDorota Kamińska, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 z Gdańska ?Brzeźna.

Każdy, kto zna problem niepełnosprawności, boryka się z niąsam bądź dotknięta nią jest bliska mu osoba, dobrze wie, że niezwykle ważnąumiejętnością jest nabycie jak największej samodzielności. Oznacza to nie tylkoporuszanie się na wózku po mieście, ale i korzystanie m.in. z komunikacjimiejskiej. Osoba zmagająca się z jakąkolwiek dysfunkcją narządów ruchu ? czyjest to wózek inwalidzki, czy kule ? ma utrudniony dostęp do pojazdówtramwajowych i autobusowych, nie przystosowanych do potrzeb osóbniepełnosprawnych.

Miasto Gdańsk już od wielu lat sukcesywnie rozwiązuje tenproblem. Aż 86 % taboru tramwajowego jest niskopodłogowa lub ma część niskopodłogową.W przypadku autobusów wskaźnik ten wynosi 100%. Wszystkie pojazdy, które odkilku lat wożą pasażerów, są przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich:służą temu nie tylko zaawansowane technologicznie rozwiązania w postaci choćbytzw. przyklęku, ale i opuszczane pochylnie, dedykowane wózkom specjalne miejscaw pojazdach, systemy pasów bezpieczeństwa, umożliwiająca przypięcie się osobyna wózku i bezpieczną podróż oraz specjalne przyciski, zarówno na burtachpojazdów, jak i wewnątrz, informujące kierowcę o tym, że osoba z dysfunkcjąnarządów ruchu chce wejść lub opuścić pojazd.

Komentarze