Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Katowice/Przetarg na węzeł w Brynowie

infotrans
30.03.2017 09:41
0 Komentarzy

Przetarg na budowę węzła przesiadkowego w katowickiej dzielnicy Brynów ogłosił w środę tamtejszy samorząd. Koszt jego budowy szacuje się na ponad 66,5 mln zł netto. To trzecia tego typu inwestycja, która w najbliższym czasie ma powstać w mieście.

Centrum przesiadkowe w południowej dzielnicy Katowic ? Brynowie – powstanie w rejonie obecnej pętli tramwajowej. Budowa ma potrwać niespełna dwa lata. Centrum umożliwi przesiadki z prywatnych aut czy rowerów do tramwajów i autobusów.

Pierwsze dwa przetargi na budowę węzłów przesiadkowych w dzielnicach Ligota i Zawodzie samorząd ogłosił w ostatnich tygodniach. Złożą się one na Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, promujący komunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w 300-tys. stolicy Górnego Śląska. Na stworzenie trzech pierwszych inwestycji Katowice pozyskały ponad 120 mln zł z funduszy UE.

Węzły przesiadkowe w Katowicach – w intencji samorządowców – mają przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin. Na parkingach centrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli parkować swoje pojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem.

„W planach mamy ich łącznie osiem” ? powiedział prezydent Katowic Marcin Krupa.

Ogłoszony w środę przetarg obejmuje budowę węzła wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na węzeł złożą się: dwukondygnacyjny parking na 400 miejsc, parking naziemny z 52 miejscami w ramach funkcji Park&Ride, parking dla rowerów w ramach Bike&Ride, przystanki, wiaty, miejsca postojowe dla rowerów, taksówek oraz punkty Kiss&Ride, w których można pożegnać lub odebrać pasażera.

Ma się tam również znaleźć poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej, takie jak toaleta, biletomat, mała gastronomia, kiosk prasowy. Firma, która zbuduje węzeł, będzie też zobowiązana do wykonania systemu informacji pasażerskiej oraz urządzenia zieleni i małej architektury.

Koszt inwestycji samorząd szacuje na ponad 66,59 mln zł netto. Oferty na jej realizację można składać do 15 maja. Budowa ma potrwać 22 mies.

Pierwszy z węzłów ? w dzielnicy Ligota – ma powstać kosztem ok. 14 mln zł w pobliżu dworca PKP, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Republiki Czeskiej i Słowacji. Na inwestycję złożą się m.in.: naziemny parking na 110 miejsc oraz strefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Tu również mają powstać: strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i postój taksówek. Węzeł ma być gotowy za ponad rok.

Znacznie większy węzeł ma powstać na Zawodziu. Budowa tamtejszego centrum, położonego na prawym brzegu rzeki Rawy, pomiędzy ulicami Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja, ma potrwać niespełna dwa lata. Koszt budowy węzła Zawodzie szacuje się na 64,2 mln zł.

Na budowę pierwszych trzech węzłów przesiadkowych ? w Ligocie, Zawodziu i Brynowie ? Katowice uzyskały dofinansowanie z UE w wysokości ponad 120 mln zł, co stanowi 85% kosztów inwestycji. Jak podał katowicki magistrat, kolejne planowane węzły to: Sądowa, Podlesie, Piotrowice, Kostuchna, Jana. (PAP)

Komentarze