Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kandydujesz do PE? Podpisz Europejski Manifest Mobilności!

infotrans
08.05.2019 16:30
0 Komentarzy

Biorąc pod uwagę nadchodzące wybory do ParlamentuEuropejskiego, UITP apeluje do wszystkich europejskich decydentów opotwierdzenie kluczowej roli, jaką transport publiczny i komunikacja zbiorowaodgrywa w rozwoju ośrodków miejskich. Kształtując przyszłe polityki sektorowe wkierunku bardziej innowacyjnego, zrównoważonego oraz multimodalnego transportupublicznego, z powodzeniem uda nam się zagwarantować wysoką rangę miejskiejmobilności.

W tym kontekście, UITP opublikowała Europejski Manifest Mobilności2019, do którego podpisania zachęca wszystkich zaangażowanych. To może być argumentdla polityków, aby zdobyć poparcie transportowego elektoratu w zbliżających się euro wyborach.

Na dzisiaj swoje podpisy złożyło dwoje polityków z Polski: Bogusław Liberadzki i Elżbieta Katarzyna Łukacijewska. Wśród sympatyków transportu publicznego znajdziemy m.in. Javier Calleja, CEO Solaris Bus & Coach oraz Wojciech Bartelski, CEO Warszawskich Tramwajów.

TekstManifestu oraz możliwość jego sygnowania znajduje się TUTAJ

2 miliony pracowników

UITP, Międzynarodowa Unia Transportu Publicznego,reprezentuje ponad 450 operatorów oraz zarządów transportu ze wszystkich państwczłonkowskich Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę nadchodzące wybory doParlamentu Europejskiego, UITP apeluje do wszystkich europejskich decydentów opotwierdzenie kluczowej roli, jaką komunikacja zbiorowa odgrywa w rozwojuośrodków miejskich.

W samej UE, sektor transportu publicznego zatrudniabezpośrednio ponad dwa miliony osób. Ponadto, to mieszkańcy oraz pasażerowiezajmują centralne miejsce w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej ipodmiejskiej, stąd też mobilność ta winna stać się priorytetem. W tymkontekście, UITP zdecydowanie apeluje do wszystkich przyszłych decydentówreprezentujących Parlament oraz instytucje europejskie do potraktowaniapublicznego transportu zbiorowego jako głównego priorytetu politycznego zgodniez hasłem „Mobility on Top”. Kształtując przyszłe polityki sektorowe w kierunkubardziej innowacyjnego, zrównoważonego oraz multimodalnego transportu publicznego,z powodzeniem uda nam się zagwarantować wysoką rangę miejskiej mobilności –#MobilityOnTop!

UITP zobowiązuje się do aktywnej współpracy z przyszłymidecydentami UE w następujących obszarach:

Polityka,

czyli priorytetowego znaczenia mobilności we wszystkichprzyszłych i adekwatnych politykach sektorowych UE.

Transport publiczny oraz zrównoważona mobilność miejskawinny stać się istotnym elementem wszystkich ważnych obszarów podlegającychprawodawstwu europejskiemu. Rozwój tejże mobilności wychodzi daleko poza samsektor transportu. Wiele z inicjatyw w różnych domenach prawodawstwa, m.in.zmiany klimatyczne, urbanizacja, digitalizacja, dostęp do i ochrona danych,automatyzacja, dialog społeczny, konkurencja rynkowa czy dostępność, mająbezpośredni bądź pośredni wpływ na mobilność miejską oraz codzienne zachowaniatransportowe mieszkańców. Stąd też niezbędnym jest lepsze zrozumienie orazanaliza pozytywnego wpływu każdej nowej inicjatywy prawodawczej na miejską iregionalną mobilność. #MobilityOnTop!

Finansowanie,

czyli umożliwienie zmiany priorytetów budżetowych UE wkierunku zwiększonych inwestycji transportowych.

Unia Europejska musi zwiększyć przyszłe inwestycje orazwydatki badawcze na zrównoważoną mobilność. Zwrot w kierunku gospodarkiniskoemisyjnej winien stać się priorytetem. Dzięki temu uda się zmniejszyćkoszty kongestii wynoszącej obecnie €100 miliardów rocznie, a także pobudzićgospodarki na poziomie lokalnym oraz stworzyć wiele lokalnych i 'zielonych'miejsc pracy w różnych sektorach. Inwestycje w transport publiczny – włączającw to badania, innowacyjność oraz 'Węzły Miejskie' w instrumencie Łącząc Europę(CEF) – oznacza inwestowanie w lepszą jakość usług transportowych, orazzwiększoną jakość życia. Ponadto, tenże zwrot w priorytetach budżetowychpozwoli osiągnąć wiele z założeń strategicznych UE. #MobilityOnTop!

Multimodalność,

czyli zagwarantowanie fundamentalnej roli transportpublicznego jako podstawy wszystkich usług mobilności.

Najbardziej przyjazne mieszkańcom miasta w Europie od latcieszą się wysokim udziałem modalnym transportu publicznego, a także mobilnościwspółdzielonej oraz ruchu pieszego i rowerowego. Aby służyć pasażerom wnajlepszy możliwy sposób, sektor transportu publicznego pozostaje w awangardzie,jeśli chodzi o innowacyjność technologiczną oraz digitalizację, a to z myślą o wszystkichmieszkańcach oraz środkach transportu. Już najwyższy czas, aby potwierdzić niekwestionowanąrolę komunikacji miejskiej i regionalnej jako ostoi każdego multimodalnego rozwiązaniatransportowego, którego ostatecznym celem jest zapewnienie jak największegoudział transportu publicznego w miejskim i podmiejskim podziale modalnym.#MobilityOnTop!

Lepsze prawodawstwo,

czyli zapewnienie odpowiednich ram prawnych dla rozwojumobilności. Sektor transport publicznegoopiera się na długich i kapitałochłonnych cyklach inwestycyjnych.

Cykle te wymagają również długoterminowych zobowiązańpolitycznych oraz stabilności i przewidywalności prawnej. Jest zatem konieczne,aby zapewnić odpowiednie regulacje prawne, które strzegą zasadę neutralnościmiędzy sektorem publicznym a prywatnym, a które nie powinny stać w sprzecznościz nierealistycznymi założeniami inter-sektorowymi. #MobilityOnTop!

Komentarze