Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kampania 2018: Płażyński kontra Lisicki. Komunikacyjne starcie w Gdańsku

infotrans
03.08.2018 15:43
0 Komentarzy

Kandydat ZjednoczonejPrawicy na prezydenta Gdańska, Kacper Płażyński komunikację miejską ocenia”niestety fatalnie”. Według niego, brakuje ponad 80 kierowców, ucinane sąkursy. Kursy nie są odwoływane z powodu braku kierowców – zapewnia spółka GAiT.

Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska, KacperPłażyński w piątek podczas konferencji prasowej na temat komunikacji miejskiejprzed siedzibą miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) w GdańskuWrzeszczu zadawał publicznie pytania m.in. „dlaczego tyle liniiautobusowych jest obecnie obcinanych”.

„Jeżeli polityka miasta jest taka, że mamy sięprzesiadać z samochodów do transportu publicznego, to musimy mieć się do czegoprzesiadać” – mówił. „Mieszkańcy korzystający z komunikacjinajczęściej narzekają na odwoływane kursy i brak klimatyzacji podczasupałów” – mówił Płażyński.

Konferencji prasowej kandydata na prezydenta przysłuchiwałsię i odpowiedział na pytania prezes miejskiej spółki GAiT, Maciej Lisicki.

Płażyński zapytany przez PAP jak ocenia komunikację miejskąw Gdańsku powiedział, że „fatalnie niestety”. „Bo prężnie rozwijające sięmiasto to jest takie miasto, w którym stawia się właśnie na transportpubliczny” – podkreślił. Ocenił, że „w Gdańsku – z bardzo konkretnych powodów –brakuje ponad 80 kierowców czyli nie wyjeżdża 3 proc. normalnie kursującychautobusów”. Płażyński ocenia, że to m.in. „z tego powodu ucinane są wtej chwili kursy”.

Lisicki zapewnił, że „w tej chwili kursy nie są odwoływane zpowodu braku kierowców”. Przyznał, że „cały czas brakuje ok. 80 kierowców ispółka ciężko pracuje nad tym, aby te wakaty uzupełnić”. Poinformował, że ok.30 osób uczestniczy w szkoleniu dla kierowców i „lada moment” powinni „pojawićsię pracownicy zza granicy. Prezes GAiT zaznaczył, że pytanie o przyczynyzmniejszenia częstotliwości kursowania autobusów powinno być skierowane doorganizatora przewozów czyli do Zarządu Transportu Miejskiego. „My jeździmytylko tak, jak organizator transportu zamówi usługę” – wyjaśnił.

Płażyński przyznając, że w Gdańsku jest najwyższy odsetekautobusów i tramwajów wyposażonych w klimatyzację zapytał o liczbę pojazdów „zesprawną klimatyzacją”. Lisicki wyjaśnił, że klimatyzację posiada 90 proc.autobusów i 50 proc. tramwajów. „W praktyce 95 proc. tramwajów ma teżklimatyzację w kabinie motorniczego (…) motorniczowie i kierowcy autobusówpracują w relatywnie komfortowych warunkach, zwłaszcza na tle swoich kolegów wkraju” – powiedział prezes GAiT. Zapewnił, że „klimatyzacja w zdecydowanej większościpojazdów jest sprawna”.

Podał, że dziennie na ulice Gdańska wyjeżdża ok. 300autobusów i tramwajów. „W tej liczbie zawsze może się trafić jakiś pojazd zniesprawną klimatyzacją” – dodał. Zwrócił uwagę, że GAiT dziennie przewożąokoło pół miliona pasażerów a nie – jak mówił kandydat podczas konferencji –kilkadziesiąt tysięcy.

Płażyński zaznaczył, że „także kierowcy bardzo narzekają wzakresie warunków pracy”. „Do mnie dochodzą bardzo niepokojące informacje, żewoda nie zawsze pojawia się na miejscu ich odpoczynku, że nawet przy 30stopniowych temperaturach muszą nosić krawaty” – mówił.

„My zużywamy tony, hektolitry wody, dostarczamy tak dużychilości wody, że musieliśmy ogłosić dodatkowe postępowanie przetargowe nadostawę wody” – odpowiadał Lisicki. „Nie ma takiej sytuacji żeby nasimotorniczowie, nasi pracownicy na zapleczu nie mieli wody” – podkreślił. Spółkapoinformowała, że dziennie wydaje swoim pracownikom 2640 półlitrowych butelekwody; po około 2,5 litra dla każdego prowadzącego pojazdy. „Nie ma limitu” –czytamy w komunikacie spółki.

Odnosząc się do obowiązku noszenia przez kierowców krawatówpodczas upalnych dni Lisicki powiedział, że „na czas upałów kierowcy nie musząmieć krawatów i nikt z tego powodu nie jest karany”. Przyznał, że przy”normalnych warunkach klimatycznych – zgodnie z umową – kierowcy mają obowiązeknosić krawaty a za nieprzestrzeganie tego warunku – są karani”.

Prezes GAiT zaapelował do kandydata, żeby „jako młodyczłowiek (Płażyński ma 29 lat – PAP) kandydujący do wyższych funkcji mówiłrzeczy prawdziwe i wiarygodne”. Zwracając się do Płażyńskiego i do mediówpoprosił o „operowanie konkretami”. „Jakiś anonimowy motorniczy, anonimowykierowca, proszę konkretnie podać i zbadamy sprawę” – mówił.


Komentarze