TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Jaworzno wie, jak przekonać mieszkańców do autobusów
GAZETA WYBORCZA-KATOWICE TransInfo,pl - Opublikowano: 03.03.2018 16:57:27
Jaworzno wie, jak przekonać mieszkańców do autobusów

W Jaworznie ważny przez cały rok bilet autobusowy będzie kosztować tylko 180 zł, niewiele więcej niż w miastach aglomeracji trzeba wydać za miesięczny. A prezydent Paweł Silbert już myśli o kolejnych sposobach na przekonanie kierowców, żeby z auta przesiedli się do autobusu. Poniżej rozmowa z Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna, która ukazała się na łamach Gazety Wyborczej-Katowice:

Przemysław Jedlecki: Podczas spotkania z cyklu Miasta Idei ogłosił pan nową taryfę biletową PKM Jaworzno. Bilet roczny od czerwca ma kosztować 180 zł, a ulgowy 90 zł. Skąd taki pomysł?

Paweł Silbert, prezydent Jaworzna: – Zacznę od ważnej liczby, która determinuje to, czym się zajmujemy, i wyjaśnia, skąd nasze propozycje. W naszym mieście jest prawie 500 samochodów na tysiąc mieszkańców. To zatrważająco dużo i jeżeli pojazdów będzie przybywało w takim tempie, jak do tej pory, to za jakiś czas Jaworzno zacznie się korkować. A wtedy nie pomogą nawet najlepsze systemy zarządzania ruchem. Ilość miejsca do przeznaczenia na drogi jest po pierwsze ograniczona, a po drugie wiemy, że budowa nowych ulic, czy poszerzanie już istniejących zwykle pomaga, ale tylko na chwilę. To sprawdzona w wielu miejscach reguła.

Nie chciałbym jej udowadniać także w Jaworznie. Dlatego dziś proponujemy taką cenę biletu, która da powód do zastanowienia kierowcom, czy aby na pewno warto wyciągać samochód z garażu. Czy warto jechać nim parę kilometrów do pracy i wydawać pieniądze na paliwo? A może lepiej jednak zostawić auto w domu i wsiąść w autobus? Będzie przecież dużo taniej. Ludzie lubią naszą komunikację miejską i te działania mają spowodować, że będą lubili ją jeszcze bardziej. Komunikację miejską trzeba stale ulepszać, dlatego ciągle szukamy pomysłów, co zrobić, by była jeszcze atrakcyjniejsza. Nadszedł czas na rozwiązanie, które pokaże, że komunikacja może być bardzo sprawna, ekologiczna i naprawdę tania.

Inne miasta jakoś nie idą tą drogą, preferują samochody.

– Nie chcę wchodzić w buty innych prezydentów. Nie znam uwarunkowań w innych miastach, pewnie są pomysły na ich funkcjonowanie i nie do mnie należy ocena tych rozwiązań. Mnie interesuje Jaworzno. Lubię myśleć niestandardowo, podejmować nieszablonowe decyzje i otaczać się ludźmi, którzy sami też mają odważne pomysły i potrafią je realizować, a co więcej wziąć za nie odpowiedzialność. To się nam opłaca i sprawdza.

Czy nowa taryfa to stałe rozwiązanie?

Czułbym się źle, gdyby się okazało, że wizja przyjaznej i niedrogiej dla mieszkańca komunikacji zbankrutuje. Mamy to przeliczone, choć nie da się do końca przewidzieć, ile osób kupi nowe bilety. Zakładam, że trochę stracimy na tych osobach, które już dziś kupują bilety okresowe, ale w zamian zyskamy nowych pasażerów. A tu korzyści będzie więcej i nie mówię tylko o finansach. Więcej pasażerów to mniej samochodów na ulicach. A to oznacza mniejsze zużycie paliwa i eksploatacji dróg, mniej kolizji, zanieczyszczeń i bardziej przyjazne miasto. Już dziś autobusy pojawiły się w miejscach, w których nigdy wcześniej nie jeździły. Transport miejski musi być realną alternatywą wobec samochodu i to dajemy mieszkańcom.

Nie wykluczam też, że mieszkańcy oczekują zamknięcia dla ruchu pewnych miejsc. Takie głosy pojawiają się coraz częściej. Wtedy do takich miejsc będzie można się dostać tylko autobusem.

Na razie wiele osób chciałoby parkować wszędzie, gdzie się da, najlepiej pod drzwiami.

Ja też jestem kierowcą i uwielbiam motoryzację. Ale liczę się z tym, że nadejdzie moment, w którym ktoś mi powie "Stop! Tu nie wolno wjeżdżać". Inwestycjami zwiększamy ilość miejsc do parkowania, one mogą być niezauważalne, bo też stale przyrasta liczba samochodów. Ile miejsc parkingowych by nie powstało, zawsze będzie ich za mało. Mierzą się z tym miasta USA, które zastosowały w latach 40. i 50. politykę Futuramy – budowy wielkich wieżowców i parkingów w ścisłym centrum. Potworzyły się betonowe wyspy i centra kompletnie wymarły. Odwrócenie tego zjawiska zajmie im wiele lat. Po co powtarzać te błędy?

W Jaworznie parkowanie jest generalnie bezpłatne. Tak zostanie?

Wprowadzimy płatne parkowanie, gdy naprawdę duża ilość mieszkańców opowie się za takim rozwiązaniem. Wprowadziliśmy w mieście "zielone strefy" i to rozwiązanie się przyjęło – sukcesem jest to, że w zasadzie nie ma potrzeby pobierania opłat za przekroczony czas postoju. Ludzie dostosowali się do rotacyjnego parkowania.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
PKM Jaworzno
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....