TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Jaworzno nie chce do metropolii
PAP tl/ PAP - Opublikowano: 27.02.2017 10:38:29 2 komentarze
fot. KŚ

Na gruncie obecnie projektowanych przepisów Jaworzno nie przystąpi do związku metropolitalnego w woj. śląskim ? poinformował PAP prezydent tego miasta Paweł Silbert. Wskazuje, że powodem jest część zapisów dotyczących transportu i planowania przestrzennego.

"Nie odpowiadają nam zapisy dotyczące organizacji transportu, nie odpowiada nam wyłączenie z gmin do metropolii planowania przestrzennego, w związku z czym na razie stajemy z boku" - powiedział PAP Silbert. Zadeklarował, że w przyszłości, "jeżeli okaże się, że to ma sens", miasto przystąpi do związku.

Utworzenie z mocy ustawy związku wykonującego część zadań publicznych samorządy konurbacji katowickiej postulują od lat ? szczególnie są nim zainteresowane miasta centralnej części konurbacji tworzące Górnośląski Związek Metropolitalny (obecnie jest ich 13; w ub. roku o opuszczeniu GZM zdecydowało właśnie Jaworzno). Prace nad rządowym projektem Sejm rozpoczął 10 lutego.

Przygotowany przez MSWiA i przedstawiony w pierwotnej wersji z końcem kwietnia ub. roku projekt ustawy o związku metropolitalnym dla woj. śląskiego ma poprawiać obowiązującą, przyjętą przez rząd PO-PSL i podpisaną przez prezydenta A. Dudę, ustawę z 2015 r. o charakterze uniwersalnym. Wg rządu zawiera ona szereg wad. Obowiązująca ustawa została zbojkotowana przez rząd PiS, który nie przyjął wymaganych przez nią rozporządzeń.

Samorząd Jaworzna zgłaszał zastrzeżenia do pierwotnego projektu MSWiA. W połowie ub. roku miasto argumentowało, że zgodnie z ówczesnym brzmieniem projektu np. gminy mogłyby stawać się członkami związku metropolitalnego także wbrew swojej woli oraz że przynależność do związku oznacza utratę części zadań, np. komunikacyjnych.

Przedstawiciele miasta wskazywali, że wcielenie działającego tam odrębnego systemu komunikacyjnego do systemu obejmującego większość konurbacji katowickiej oznaczałoby np. podwyżki cen biletów i utratę wpływu na kształtowanie połączeń.

Wobec późniejszych zmian w projekcie Jaworzno sygnalizowało, że pojawiły się w nim rozwiązania, które są dlań akceptowalne. Chodziło wówczas m.in. o możliwość pozostawienia organizacji transportu publicznego w gestii dotychczasowych organizatorów, a także zachowanie władztwa planistycznego miast; ponadto w projekcie znalazła się postulowana przezeń kolej metropolitalna.

Teraz jednak prezydent Silbert zastrzega, że projekt nie reguluje np. kwestii związanych z trwałością projektów unijnych, których beneficjentem są gminy ? w momencie przekazywania ich zadań związanych z transportem publicznym na metropolię. Wskazuje jednocześnie, że w momencie utworzenia metropolii wygasną plany transportowe gmin członkowskich.

"Plany transportowe są dzisiaj podstawą do tego, aby można było aplikować o środki unijne na autobusy, na środki transportu. Wygaśnięcie tych planów transportowych będzie oznaczało, że tak naprawdę ? w moim rozumieniu - nie będzie beneficjenta, który będzie mógł o te środki wystąpić. Nie będzie też trwałości projektów, z których się trzeba rozliczyć" - powiedział PAP prezydent Jaworzna.

"Zostanie stworzona furtka, że będzie można przekazać spółkę transportową do metropolii, czyli że nastąpi wchłonięcie transportu do metropolii. A wygaśnięcie planów transportowych będzie oznaczało budowanie ich na nowo przez metropolię. I wówczas gmina stanie się już tylko w jednej kilkudziesiętnej decydentem w tej sprawie" - zastrzegł Silbert odwołując się ponownie do jakości komunikacji publicznej stworzonej w Jaworznie.

Prezentując projekt, nad którym pracuje obecnie Sejm, przedstawiciele MSWiA wyjaśniali, że zgodnie z jego intencją przyszły związek metropolitalny ma realizować zadania rozwojowe, integracyjne i koordynacyjne - przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka związanego z likwidacją i przekształcaniem dotąd zajmujących się tym organizacji (dotyczy to m.in. transportu publicznego). Umożliwiać ma to przyjęty model związku pozwalający na jego ewolucyjne przekształcanie - na podstawie dobrowolnych porozumień ws. przejmowania zadań.

Rezygnacja z pozbawienia gmin na rzecz związku z mocy ustawy zadań związanych z transportem zbiorowym usuwa, zdaniem rządu, zagrożenia z tym związane. Nie będzie konieczności likwidacji czy przekształcenia dotychczasowych organizatorów komunikacji czy innych zajmujących się tym podmiotów. Związek będzie mógł pełnić funkcję organizatora transportu na podstawie porozumień z samorządami. Projekt ma umożliwiać zachowanie ciągłości zadań i ew. sukcesję praw i obowiązków.

Zgodnie z założeniami obecnej, niewdrożonej ustawy, metropolia miała powstać w regionie 1 stycznia 2017 r. W ostatnich miesiącach przedstawiciele rządu deklarowali, że metropolia w woj. śląskim powstanie 1 lipca 2017 r., a zacznie działać 1 stycznia 2018 r. - wraz z uzyskaniem pełnych dochodów (5% udział w PIT od mieszkańców związku ma dać ok. 250 mln zł).

We wtorek połączone sejmowe komisje administracji i spraw wewnętrznych oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnego szczegółowo rozpatrzyły projekt (wprowadzając do niego m.in. poprawkę umożliwiającą utworzenie metropolii w woj. śląskim od 1 lipca). Zgodnie z intencją członków komisji miało to dać marszałkowi Sejmu podstawę do wyrażenia zgody na przeprowadzenie drugiego czytania projektu jeszcze na zakończonym w piątek posiedzeniu.

Projekt nie znalazł się mimo to w porządku obrad. Poseł sprawozdawca projektu Jerzy Polaczek (PiS) w czwartkowej rozmowie z PAP wyraził przekonanie, że marszałek Sejmu skieruje go do dalszych prac w trybie regulaminowym, po siedmiu dniach od przedłożenia sprawozdania. W tej sytuacji Sejm powinien pracować nad projektem na następnym posiedzeniu.

Podczas wtorkowych obrad połączonych komisji, wśród poprawek zgłaszanych przez opozycyjną PO, znalazł się postulat zmniejszenia przyjętego w projekcie kryterium, że przyszły związek metropolitalny można utworzyć na terenie mającym co najmniej 2 mln mieszkańców. Poseł Marek Wójcik przypominał, że brak zainteresowania uczestnictwem w metropolii 100-tys. Jaworzna już teraz zmniejsza "zapas" wynikający z liczby mieszkańców pozostałych miast.

Brak wystarczającej liczby mieszkańców mógłby skutkować wykorzystaniem przewidzianego projektem alternatywnego mechanizmu tworzenia metropolii, wbrew niektórym jej przyszłym członkom (zakłada on poparcie budowy związku przez 70% gmin tworzących jego obszar). Obaw Wójcika, obok przedstawiciela MSWiA, nie podzielił m.in. prezydent Katowic Marcin Krupa, który według projektu ma być pełnomocnikiem ds. tworzenia związku. W ślad za ich głosami większość posłów komisji odrzuciła poprawkę.

W ub. roku wolę utworzenia metropolii w woj. śląskim na gruncie obowiązującej ustawy wyraziły 24 gminy (miasta na prawach powiatu wchodzące w skład GZM wraz z Jaworznem, a także 10 okolicznych mniejszych miast) o łącznej liczbie ok. 2,2 mln mieszkańców.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UM Jaworzno
metropolia
ustawa
  • www – 27.02.2017

    Dziwne byłoby gdyby Jaworzno weszło do związku, bo co z tego mieliby mieszkańcy konurbacji? Nic. Związek może mieć sens jeżeli będą w nim miasta ze sobą powiązane. W przypadku Jaworzna tak chyba nie jest.

  • andrzejh69 – 28.02.2017

    www. - Mieszkańcy mieli by chore karty ŚKUP :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....