Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak polskie miasta walczą ze smogiem? Warszawa

infotrans
21.02.2018 08:12
0 Komentarzy

Ruch samochodówosobowych w centrach miast odpowiedzialny jest za znaczący odsetek emisjiszkodliwych gazów, substancji i pyłów do atmosfery. A najlepszym sposobem najego ograniczenie jest pozostawienie samochodu w garażu i korzystanie zWarszawskiego Transportu Publicznego.

Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Publicznego(UITP), w przeliczeniu na pasażera, transport zbiorowy emituje 3,5 razy mniejgazów cieplarnianych na przejechany kilometr niż samochód prywatny. Z tegopowodu, operatorzy i zarządcy transportu publicznego w największycheuropejskich miastach pozyskują coraz więcej pojazdów wykorzystujących napędyalternatywne. Wzrasta też popularność kolei aglomeracyjnej i tramwajów. Toczęść większego planu – Unia Europejska wspiera globalne przejście na tzw. gospodarkęniskoemisyjną. A cel, który ma zostać zrealizowany do 2030 r. jest bardzoambitny i zakłada obniżenie emisji dwutlenku węgla o aż 40 proc. w porównaniu zpoziomem z 1990 r. Obecnie na 200 tys. autobusów jeżdżących w Europie, tylkook. 20 tys. (czyli jedynie 10 proc. ogółu) wykorzystuje alternatywne źródłaenergii.

W lipcu 2017 r. władze miasta podpisały europejskąInicjatywę Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, przedstawioną podczasposiedzenia Komitetu Regionów w Brukseli. Główną ideą tego projektu jestprzyspieszenie przez państwa członkowskie UE rozwoju proekologicznych rozwiązańw zakresie komunikacji autobusowej. Zgodnie z jego założeniami, do 2025 r. aż30 proc. europejskiej floty autobusowej mają stanowić pojazdy napędzanealternatywnymi źródłami energii. Natomiast do końca 2019 r. na naszymkontynencie ma jeździć co najmniej 2 tys. autobusów zeroemisyjnych. Deklaracjazostała podpisana przez 36 miast i regionów, 11 producentów oraz 8 instytucjitransportowych.

Po warszawskich ulicach jeździ coraz więcej autobusówwykorzystujących napęd alternatywny. To pojazdy hybrydowe, elektryczne, czygazowe. Kupowane są wyłącznie jednostki o ekologicznym napędzie. Prowadzone sątakże inwestycje w infrastrukturę do ładowania tych pojazdów.

W stolicy niezwykle popularna jest ekologiczna komunikacjaszynowa, aż 24 proc. wszystkich podróżytransportem publicznym to przejazdy tramwajem. Co stanowi bardzo dobry wynik, wporównaniu z innymi dużymi europejskimi miastami. Popularnością cieszy siętakże metro, oraz kolej aglomeracyjna. Nowoczesny tabor, w większości zakupionyw ostatnich latach, jest przyjazny środowisku i niezwykle wydajny. Dopowodzenia transportu szynowego przyczynia się również wspólny bilet ZTM-KM-WKD– oferta taryfowa, w ramach której posiadacze wybranych biletów WarszawskiegoTransportu Publicznego mogą podróżować pociągami podmiejskimi na tereniemetropolii.

Kierowcy zachęcani są do pozostawienia samochodu naparkingach Parkuj i Jedź (P+R) ikontynuowania podróży transportem publicznym. Z 15 tego typu obiektówmogą korzystać osoby posiadające ważne bilety krótkookresowe (dobowe, 3-dniowe,weekendowe) oraz okresowe (30- i 90-dniowe). Wkrótce w całej aglomeracjipowstanie kolejnych 8 parkingów P+R.

Warszawa jest miastem przyjaznym rowerzystom. Od 2012 r. wstolicy działa Veturilo, system miejskich wypożyczalni najbardziejekologicznego środka transportu – roweru, który wpisuje się w ogólnoświatowetendencje związane z tzw. ekonomią współdzielenia. A popularność roweru stalerośnie – w 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się3,8 proc. podróży niepieszych a obecnie udział ten szacuje się już na 5,5 proc.

Zarząd Transportu Miejskiego promuje też korzystanie zkomunikacji publicznej wśród najmłodszych. Od września 2017 r. uczniowie szkółpodstawowych i gimnazjów działających na terenie stolicy mogą bezpłatniejeździć komunikacją publiczną na podstawie Karty Ucznia, spersonalizowanej Warszawskiej KartyMiejskiej o specjalnym nadruku. Niezwykle istotna jest także kwestia edukacjinajmłodszych pasażerów. Już ponad 40 klas uczestniczyło w zimowym semestrzeroku szkolnego 2017/2018 w zajęciach wychowania komunikacyjnego przygotowanychprzez Zarząd Transportu Miejskiego i Miejskie Zakłady Autobusowe. W ich trakciedzieci mogą m.in. zobaczyć jak działa autobus elektryczny, czy dowiedzieć się ozaletach transportu publicznego.

Rozwój transportu publicznego jest jednym znajlepszych sposobów walki o czyste powietrze w Warszawie. Każdy z nas możemieć w niej swój udział. Pamiętajmy o tym, korzystając na co dzień z tramwaju,pociągu, autobusu czy metra.

Komentarze