Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile kosztują nas korki i jak na tym nie tracić? [FILM]

infotrans
26.07.2016 10:46
0 Komentarzy
style=text-align: justify;”>Kierowcyi gospodarka tracą miliardy złotych przez korki w polskichmiastach. Tylko w Warszawie średni koszt na jednego kierowcę to blisko 4tys. zł ? wynika z badania Deloitte i Targeo.pl. W rozładowaniuzatorów pomóc mogą nie tylko usprawnienia infrastrukturalne, lecz takżerozwiązania IT, w tym zmiana przyzwyczajeń kierowców i systemywspierające współdzielenie dojazdu do pracy.  style=”text-align: justify;”>Przezkorki w siedmiu największych polskich miastach kierowcy tracą rocznieaż 3,8 mld zł, a gospodarka (po odjęciu dochodów podatkowych) prawie 3,3mld zł, czyli 0,19 proc. PKB w ubiegłym roku ? oszacowali eksperci firmykonsultingowej Deloitte i Targeo.pl. Dodatkowo problem korków narastaz roku na rok. W porównaniu z poprzednią edycją badania koszt korkówwzrósł o 12 proc. To wystarczające powody, aby poświęcać coraz więcejuwagi sznurom samochodów blokujących ulice aglomeracji.  style=”text-align: justify;”>? „Jakosposoby na zmniejszenie korków w miastach rozpatrujemy tutaj dwa obszary:miękkie i twarde” ? mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes AdamPenkala, współzałożyciel firmy informatycznej Velis IT Systems. ?„Wobszarach twardych, tzw. infrastrukturalnych, mówimy o pewnychtradycyjnych rozwiązaniach: usprawnienia skrzyżowań, obszaru świateł drogowych,ale my skupiamy się w szczególności na obszarach miękkich, czyli zmianiezachowań kierowców w zakresie transportu i jazdy autem.”  style=”text-align: justify;”>Wedługszacunków Deloitte w samej Warszawie, stolicy i centrum biznesowymkraju, koszt korków w 2015 r. na jednego kierowcę to średnio 15 złdziennie i 3 976 zł rocznie. Z kolei średnio w siedmiu monitorowanychmiastach to 13 zł dziennie i 3 350 zł rocznie. Statystycznie najgorzejjest we Wrocławiu, gdzie według danych kierowca z powodu korków traci rocznieok. 80 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia, stojąc w korkachśrednio niemal 9 godzin miesięcznie.  style=”text-align: justify;”>Penkalazaznacza, że właśnie w obszarach miękkich jest znaczący potencjał dozastosowania rozwiązań IT, w szczególności oprogramowania, które dajemożliwości do zahamowania wzrostu kosztów generowanych przez ulicznekorki.  style=”text-align: justify;”>? „Sąto chociażby systemy wspierające współdzielenie dojazdu do pracy do centrówbiznesowych, które tradycyjnie generują bardzo dużo ruchu samochodowego” ?wskazuje Penkala. ? „Tego typu rozwiązania mogą znacznie obniżyć liczbęsamochodów w miastach, a tym samym zmniejszyć korki.”  style=”text-align: justify;”>Dlaprzykładu, do centrum biurowego na warszawskim Służewcu codziennie własnymsamochodem dojeżdża ok. 30 tys. pracowników, czyli blisko 1/3 zatrudnionych tamosób. Według JLL 87 proc. aut przewozi jedynie kierowcę. To powoduje, żekierowcy w godzinach szczytu stoją tam w gigantycznych korkach, adodatkowo jest duży problem z parkowaniem. Eksperci JLL podkreślają, żew rozładowaniu zatorów mogłyby pomóc np. preferencyjne miejsca parkingowedla aut, w których podróżują co najmniej dwie osoby, a takżeaplikacje umożliwiające kojarzenie kierowców i pasażerów.  style=”text-align: justify;”>Wocenie Penkali miasta powinny wspomagać tego typu projekty,w szczególności jeśli chodzi o promocję i ewentualne benefitydla samych kierowców.  style=”text-align: justify;”>? „Żadnaorganizacja nie jest w stanie poradzić sobie np. ze stworzeniemdodatkowych pasów ruchu dla współdzielonych samochodów. Tutaj koniecznejest współdziałanie kierowców czy organizacji z miastem” ? uważaprzedstawiciel Velis IT Systems. ? „Za granicą idea współdzielenia dojazdówma już ponad 20 lat, a prekursorem tego typu rozwiązań są Stany Zjednoczone.Tam miasta już stworzyły bezpośrednie pasy dla współdzielących dojazdchociażby do pracy.”  style=”text-align: justify;”>WEuropie Velis również ma dobre przykłady inicjatyw w tym zakresie.  style=”text-align: left;”>? „Mieliśmynawet zapytania od pastora z kościoła z Belgii, który chciał tesystemy wykorzystać do dojazdu na mszę dla swoich wiernych. Widzimy więcbardzo dużą poprawę w ostatnich latach” ? podsumował Penkala.

Komentarze