Ile kosztują nas korki i jak na tym nie tracić? [FILM]
infotrans
26.07.2016 10:46
0 Komentarzy
style=text-align: justify;”>Kierowcyi gospodarka tracą miliardy złotych przez korki w polskichmiastach. Tylko w Warszawie średni koszt na jednego kierowcę to blisko 4tys. zł ? wynika z badania Deloitte i Targeo.pl. W rozładowaniuzatorów pomóc mogą nie tylko usprawnienia infrastrukturalne, lecz takżerozwiązania IT, w tym zmiana przyzwyczajeń kierowców i systemywspierające współdzielenie dojazdu do pracy. style=”text-align: justify;”>Przezkorki w siedmiu największych polskich miastach kierowcy tracą rocznieaż 3,8 mld zł, a gospodarka (po odjęciu dochodów podatkowych) prawie 3,3mld zł, czyli 0,19 proc. PKB w ubiegłym roku ? oszacowali eksperci firmykonsultingowej Deloitte i Targeo.pl. Dodatkowo problem korków narastaz roku na rok. W porównaniu z poprzednią edycją badania koszt korkówwzrósł o 12 proc. To wystarczające powody, aby poświęcać coraz więcejuwagi sznurom samochodów blokujących ulice aglomeracji. style=”text-align: justify;”>? „Jakosposoby na zmniejszenie korków w miastach rozpatrujemy tutaj dwa obszary:miękkie i twarde” ? mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes AdamPenkala, współzałożyciel firmy informatycznej Velis IT Systems. ?„Wobszarach twardych, tzw. infrastrukturalnych, mówimy o pewnychtradycyjnych rozwiązaniach: usprawnienia skrzyżowań, obszaru świateł drogowych,ale my skupiamy się w szczególności na obszarach miękkich, czyli zmianiezachowań kierowców w zakresie transportu i jazdy autem.” style=”text-align: justify;”>Wedługszacunków Deloitte w samej Warszawie, stolicy i centrum biznesowymkraju, koszt korków w 2015 r. na jednego kierowcę to średnio 15 złdziennie i 3 976 zł rocznie. Z kolei średnio w siedmiu monitorowanychmiastach to 13 zł dziennie i 3 350 zł rocznie. Statystycznie najgorzejjest we Wrocławiu, gdzie według danych kierowca z powodu korków traci rocznieok. 80 proc. średniego miesięcznego wynagrodzenia, stojąc w korkachśrednio niemal 9 godzin miesięcznie. style=”text-align: justify;”>Penkalazaznacza, że właśnie w obszarach miękkich jest znaczący potencjał dozastosowania rozwiązań IT, w szczególności oprogramowania, które dajemożliwości do zahamowania wzrostu kosztów generowanych przez ulicznekorki. style=”text-align: justify;”>? „Sąto chociażby systemy wspierające współdzielenie dojazdu do pracy do centrówbiznesowych, które tradycyjnie generują bardzo dużo ruchu samochodowego” ?wskazuje Penkala. ? „Tego typu rozwiązania mogą znacznie obniżyć liczbęsamochodów w miastach, a tym samym zmniejszyć korki.” style=”text-align: justify;”>Dlaprzykładu, do centrum biurowego na warszawskim Służewcu codziennie własnymsamochodem dojeżdża ok. 30 tys. pracowników, czyli blisko 1/3 zatrudnionych tamosób. Według JLL 87 proc. aut przewozi jedynie kierowcę. To powoduje, żekierowcy w godzinach szczytu stoją tam w gigantycznych korkach, adodatkowo jest duży problem z parkowaniem. Eksperci JLL podkreślają, żew rozładowaniu zatorów mogłyby pomóc np. preferencyjne miejsca parkingowedla aut, w których podróżują co najmniej dwie osoby, a takżeaplikacje umożliwiające kojarzenie kierowców i pasażerów. style=”text-align: justify;”>Wocenie Penkali miasta powinny wspomagać tego typu projekty,w szczególności jeśli chodzi o promocję i ewentualne benefitydla samych kierowców. style=”text-align: justify;”>? „Żadnaorganizacja nie jest w stanie poradzić sobie np. ze stworzeniemdodatkowych pasów ruchu dla współdzielonych samochodów. Tutaj koniecznejest współdziałanie kierowców czy organizacji z miastem” ? uważaprzedstawiciel Velis IT Systems. ? „Za granicą idea współdzielenia dojazdówma już ponad 20 lat, a prekursorem tego typu rozwiązań są Stany Zjednoczone.Tam miasta już stworzyły bezpośrednie pasy dla współdzielących dojazdchociażby do pracy.” style=”text-align: justify;”>WEuropie Velis również ma dobre przykłady inicjatyw w tym zakresie. style=”text-align: left;”>? „Mieliśmynawet zapytania od pastora z kościoła z Belgii, który chciał tesystemy wykorzystać do dojazdu na mszę dla swoich wiernych. Widzimy więcbardzo dużą poprawę w ostatnich latach” ? podsumował Penkala. „
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Warszawa wprowadzi darmową komunikację miejską. Na Wybory 2024
Pasażerza darmo
27.03.2024
Wybory 2024: Białystok uchwalił bezpłatną komunikację
Pasażerza darmo
26.03.2024
Gdańsk: Nowa linia nocna i bezpłatna komunikacja wyborcza. 7 kwietnia
Pasażerza darmo
24.03.2024
Kraków wzmocni komunikację miejską przed Wielkanocą. Plus nowa linia 108
Pasażerza darmo
20.03.2024
Dzisiaj protest rolników w Wielkopolsce. ZTM Poznań ostrzega
Pasażerza darmo
11.03.2024
Ruszyły konsultacje ws. świdnickiej komunikacji miejskiej
Pasażerza darmo
15.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Poznańska komunikacja miejska i podmiejska na Feriach 2024
Przewoźnicyza darmo
10.02.2024
MPK Kraków żegna emerytów. 52 w 2023 roku
Przewoźnicyza darmo
01.12.2023
Lubelska komunikacja wróciła z Wakacji 2023: Sprawdzamy zmiany
Przewoźnicyza darmo
05.09.2023
Rzeszowska komunikacja wraca z Wakacji 2023: Ze zintegrowanym biletem
Przewoźnicyza darmo
04.09.2023
Koniec wakacji dla gorzowskiej komunikacji miejskiej
Przewoźnicyza darmo
03.09.2023
Wrocławska komunikacja wraca z Wakacji 2023: 3 września
Przewoźnicyza darmo
01.09.2023
Szczecińska komunikacja wraca z Wakacji 2023: Są plusy i minusy
Przewoźnicyza darmo
01.09.2023
Łódzka komunikacja wraca z Wakacji 2023: Nowe rozkłady
Przewoźnicyza darmo
31.08.2023
Świnoujskie autobusy z nowym rozkładem jazdy. Od 1 września
Przewoźnicyza darmo
29.08.2023
Komentarze