GZM przedstawiła propozycje zmian w komunikacji miejskiej
Górnośląsko-ZagłębiowskaMetropolia (GZM), która od 1 stycznia br. przejęła organizację komunikacjimiejskiej na swoim terenie, pracuje nad zmianami w sieci połączeń.
Propozycje będą powstawały stopniowo dla poszczególnychrejonów Metropolii – w etapach, do końca października 2020 r.
Grzegorz Kwitek z zarządu GZM, odpowiedzialny za transport,poinformował we wtorek o przebiegu prac nad zmianami w sieci połączeń podczaszorganizowanej w Sosnowcu – w czasie targów Silesia Komunikacja – konferencji”Transport niskoemisyjny w GZM”. Mówił o założeniach systemu transportowegoMetropolii; wskazał, że przeprojektowanie sieci połączeń jest jednym z głównychwyzwań GZM.
„Mamy już wyniki studium transportowego, przygotowanegoprzez subregion centralny woj. śląskiego, mamy badania ankietowe, badania ruchudla całej Metropolii i ponad 80 gmin subregionu centralnego. Na tej podstawie,posiłkując się programem VISUM do modelowania ruchu, pracuje zespół w ramachZarządu Transportu Metropolitalnego, który ma za zadanie zmodyfikowanie obecnejsiatki połączeń” – powiedział Kwitek.
Jak wyjaśnił, pod kątem tych prac teren Metropoliipodzielono na sześć stref, dla których proponowane będą zmiany – zmierzająceprzede wszystkim do wykorzystania kolei jako głównego środka transportu. „Topodejście będzie skupiało się na tym, aby kolej była głównym szkieletemkomunikacyjnym, a system dowozowo-odwozowy w postaci tramwajów, autobusów itrolejbusów, zapewniał sprawną komunikację miejską” – uściślił członek zarząduGZM.
Jako pierwsze, do końca lipca br., powstać mają propozycjezmian dla strefy wschodniej, obejmującej w większości miasta i gminy ZagłębiaDąbrowskiego. Terminy dla kolejnych stref wyznaczono na końce: listopada br.oraz lutego, czerwca i października 2020 r.
Prace opierają się na diagnozie popytu – na podstawierezultatów studium transportowego, w ramach którego zebrano m.in. 30 tys.ankiet wśród mieszkańców GZM. „Dodatkowo zbadano ruch samochodowy: osobowy,towarowy, jak i kwestie związane z transportem publicznym. Mamy dane dotyczącenapełnień transportu publicznego, wiemy jakie są preferencje mieszkańców, znamytakże motywy ich podróży” – wymieniał Kwitek.
W tym kontekście zastrzegł, że studium wykazało m.in. brak wMetropolii szybkiego transportu publicznego, konkurencyjnego dla prywatnychsamochodów. „Mieszkańcy wolą samochód nawet, jeśli jest on droższy odtransportu publicznego. W zasadzie jedyna motywacja, która może ich skłonić dozmiany, to drastyczne opłaty za parkowanie i brak miejsc parkingowych wmiastach” – zaznaczył członek zarządu GZM wskazując, że budowaatrakcyjnego systemu transportowego będzie wymagała powiązania z polityką miastdotyczącą systemów parkowania. „Bez tego nie uda się zwiększyć liczbypasażerów” – podkreślił.
Prace nad nową siecią połączeń mają polegać na ocenie stanuistniejącego i zbudowaniu optymalnego modelu dla każdego obszaru, a następniekonfrontacji ich. „Będą symulacje proponowanych rozwiązań i konsultacje zmiastami, mieszkańcami” – wyjaśniał Kwitek.
„Proces ustalenia docelowej sieci transportowej Metropoliichcemy zakończyć w przyszłym roku. Zdajemy sobie sprawę, że cały związany zezmianami proces będzie wieloletni; mamy m.in. umowy z operatorami, projektyunijne, więc są tu pewne ograniczenia. Wobec nich będziemy starali sięprzedstawiać propozycje i kolejne lata pokażą dokonywanie tych zmian” -zadeklarował.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze