TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

GZM nadal bez stawek za komunikację miejską
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 03.12.2018 09:51:37
GZM nadal bez stawek za komunikację miejską

Od 1 stycznia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) ma przejąć organizację całości komunikacji miejskiej na jej obszarze od trzech dotychczasowych organizatorów. W piątek jej zgromadzenie nie przyjęło jednak uchwały urealniającej wysokość składek gmin na ten cel.

Chodzi o uchwałę ws. ustalenia wysokości składki zmiennej na zadanie związane z organizacją transportu publicznego w Metropolii w 2019 r. Wyrażając na nią zgodę miasta i gminy członkowskie Metropolii zaakceptowałyby swoje przyszłoroczne wydatki związane z finansowaniem komunikacji miejskiej - organizowanej już przez GZM.

Przy założeniu, że Metropolia przejmie funkcję organizatora od 1 stycznia 2019 r. (według ustawy może to następować z początkiem każdego roku), zgodnie ze statutem GZM, do połowy 2018 r. zgromadzenie związku musiało ustalić wysokość części zmiennej składek rocznych poszczególnych gmin na kolejny rok.

W połowie br., wobec kwestii proceduralnych oraz braku wielu danych, wysokość tę oparto o koszty komunikacji z 2018 r. - z pominięciem wielu czynników, jak prognozy cen kosztów paliwa, inflacji itp. Dotychczasowi samorządowi organizatorzy, tworząc projekty swoich planów finansowych, musieli następnie określić niezbędną składkę, co zrobili przygotowując odpowiednie plany finansowe na przyszły rok.

Była to jedyna możliwa droga wynikająca z ustawy stanowiącej metropolię w woj. śląskim. Ustawa określa bowiem, że w ślad za przekazywaniem Metropolii określonych zadań przekazuje się do Metropolii środki, które służyły ich wykonywaniu. Dotychczasowi organizatorzy przygotowali więc plany finansowe na gruncie ich dotychczasowego funkcjonowania.

Oznacza to, że plany te powstały na bazie dotychczasowego kształtu funkcjonowania komunikacji (z obecnymi trasami, rozkładami itp.), jednak z uwzględnieniem wszystkich znanych i prognozowanych czynników finansowych. Przyszłoroczne składki na komunikację wzrosły w ten sposób o kilka-kilkanaście procent lub więcej.

Spośród większych miast członkowskich Bytom dopłaciłby do komunikacji w 2019 r. 36 mln zł, Chorzów - 22,9 mln zł, Dąbrowa Górnicza – 38,2 mln zł, Gliwice – 31,8 mln zł, Katowice – 108,7 mln zł, Ruda Śląska – 25,8 mln zł, Sosnowiec – 58,5 mln zł, Tychy – 40 mln zł oraz Zabrze – 40,6 mln zł.

Przeciwko skali wzrostu składek zaprotestowała część miast. Jak mówił w piątek prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, organizatorzy nie dostarczyli samorządom pełnej wiedzy, skąd wynikają proponowane przez nich wielkości podwyżek (w przypadku tego miasta o ok. 7-8 mln zł); część samorządów ma też problemy związane z powiadomieniem o wysokości podwyżek już w trakcie zaawansowanych prac nad budżetami na 2019 r.

Odpowiadający mu wiceprzewodniczący jednego z dotychczasowych organizatorów, KZK GOP, a jednocześnie szef Zarządu Transportu Metropolitalnego, który zajmie się komunikacją z ramienia GZM Marek Kopel wyjaśniał, że w przypadku członków KZK składka wobec 2018 r. wzrasta o 65 mln zł. Składają się na to trzy składniki: wzrost wynagrodzenia dla firm przewozowych (20 mln zł), brak wykorzystywanej w tym roku nadwyżki (34 mln zł) i spadek dochodów z biletów (13 mln zł).

O przegłosowanie składek w zaproponowanej przez organizatorów wysokości wnioskowali prezydenci kilku dużych miast, m.in. Katowic, Tychów oraz Gliwic. Prezydent tego ostatniego Zygmunt Frankiewicz jeszcze przed głosowaniem diagnozował, że z ich nieprzyjęcia mogą być "duże kłopoty".

Jak mówił, po przejęciu od 1 stycznia 2019 r. komunikacji GZM będzie miała po stronie kosztów twarde kwoty wynikające z przejętych umów z przewoźnikami, natomiast po stronie dochodów powstanie deficyt. "To nie jest chyba takie proste, żeby innymi pieniędzmi wypełnić zadanie, które wykonuje się w imieniu gmin. Nie wiem, czy to nie kończy się później dyscypliną finansów publicznych" - przestrzegł.

Zastrzegając, że sam ma wątpliwości co do wysokości składki (dla Gliwic wzrosłaby ona o ok. 25 proc.), Frankiewicz mówił, że chodzi faktycznie o stworzenie dokumentu formalnego. "Rozliczenie naszych kosztów i wydatków powinno nastąpić na koniec roku. W KZK też tak było, że pod koniec roku były zwroty i dopłaty" - przypomniał.

"Ja wiem, że to jest dla nas trudne, ale przejęcie zadań związanych z organizacją transportu jest krytycznie ważne – to jest najważniejsze nasze zadanie i nie wolno tego wystawić na ryzyko wskutek negowania czegoś, co później można naprawić. Uważam, że to (wyliczone przez organizatorów składki – PAP) trzeba przyjąć, intensywnie pracować, żeby zobaczyć, jak być powinno i później dokonać korekt" - zdiagnozował.

Chęciński jednak postulował nieprzyjmowanie stawek składek proponowanych przez organizatorów, lecz pozostanie przy ich wartościach przyjętych w połowie br. Następnie – na początku 2019 r. , czyli już po przejęciu przez Metropolię organizacji komunikacji – miałaby ona podjąć prace nad ich weryfikacją.

Ostatecznie spośród biorących udział w głosowaniu przedstawicieli 31 miast i gmin, za składkami wyliczonymi przez organizatorów (łączna wysokość zmiennej części składki rocznej wszystkich członków Metropolii wyniosłaby 546,3 mln zł) zagłosowało tylko 19, co nie dało wymaganej podwójnej większości (liczby miast i reprezentowanych przez nie mieszkańców).

Niezależnie od wyniku tego głosowania przyjęty mechanizm przejmowania komunikacji przez Metropolię oznacza, że pierwsze zmiany w organizacji komunikacji w regionie, np. w zakresie dublujących się połączeń, mogą nastąpić po 1 stycznia. Zarząd Metropolii deklarował, że kroki te będą podejmowane w odniesieniu do powstających obecnie: Studium transportowego subregionu centralnego woj. śląskiego oraz Koncepcji kolei metropolitalnej.

W piątek zgromadzenie GZM przyjęło też uchwały dotyczące: ustalenia regulaminu porządkowego w komunikacji miejskiej organizowanej przez powołany już Zarząd Transportu Metropolitalnego oraz ustalenia wysokości opłat dodatkowych (np. za podróżowanie bez biletu) w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
GZM
metropolia
KZK GOP
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....