TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

GZM daje więcej transportowych możliwości
SOSNOWIEC.PL TransInfo.pl - Opublikowano: 03.02.2018 12:04:57
GZM daje więcej transportowych możliwości (źródło: sosnowiec.pl)

Ponad 100 osób wzięło udział w sosnowieckiej debacie dotyczącej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tematów było mnóstwo, ale wnioski po krótkim okresie funkcjonowania GZM są bardzo budujące.

#TuMetropolia to cykl debat, które organizuje Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, a Sosnowiec jest drugim po Katowicach miastem, w którym mogliśmy rozmawiać o mającej niewiele ponad miesiąc metropolii.

Mimo krótkiego stażu, już teraz widać pierwsze efekty współpracy, a przede wszystkich chęć do działania. – Metropolia to pozytywna energia i chęć współpracy, której nikt dawno nie obserwował. Sami prezydenci są zdziwieni, że tematy, których nie dało się ruszyć latami, są załatwiane w kilka miesięcy - to m.in. wspólna taryfa komunikacyjna (dzięki niej na jednym bilecie możemy przejechać np. z Sosnowca do Tychów - przyp. red.). Wierzę, że gdy dobrze wykorzystamy pierwsze miesiąca, a może lata współpracy, to będziemy mieli trwałą podstawę do gonienia innych metropolii, aby wykorzystywać potencjał miast, kapitał ludzki. Każde miasto naszej metropolii, porównując się do innych, typu Kraków, Wrocław, samodzielnie nie jest w stanie konkurować, ale razem powinniśmy sobie dać radę. Dotychczas działano na własny rachunek, a metropolia jest po to, aby potencjał uwolnić - potencjał miejsca i dwumilionowej aglomeracji – przyznał Kazimierz Karolczak, przewodniczący G-ZM.

Miasta jednym głosem

Jednym z wiodących tematów, wynikającym również z uprawnień nowej metropolii, był transport. Wśród planów jest całkowita zmiana siatki połączeń, która dzisiaj jest archaiczna i w dużym stopniu nie odpowiada potrzebom mieszkańców. – Przykładem niech będzie sosnowiecka strefa przemysłowa przy S1, która zatrudnia 7-8 tysięcy osób. Walka o autobus, który skomunikuje te tereny, trwała pół roku. Jeszcze parę miesięcy temu nie mieliśmy tam żadnego połączenia! Takich miejsc mamy dziesiątki: autobusy jeżdżą do miejsc, gdzie zakładów pracy już nie ma, a nie jeżdżą tam, gdzie one są, bądź gdzie powstały nowe osiedla. Dlatego chcemy stworzyć nową siatkę połączeń - to wielkie wyzwanie – mówi prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.

Jest o czym rozmawiać

Pierwsze prace metropolii skupiły się na transporcie. Siatka połączeń, o której mówił prezydent Chęciński, musi być dostosowana do przemian, jakie zaszły w miastach. Jak przyznaje Kazimierz Karolczak, chodzi także o to, aby mieszkańcy "wyszli na przystanek i nie musieli studiować rozkładów jazdy i zastanawiać się kiedy przyjedzie autobus".

Zmiany komunikacyjne

Jedną z nowości są darmowe przejazdy dla osób do 16. roku życia. Pomysł ten spotkał się z jednej strony z pozytywnym odzewem, a z drugiej z krytyką. - Zgoda, to częstokroć są dzieci, które jeszcze nie korzystają ze środków transportu, ale naszym celem było także pokazanie im, że gdy budują swoje nawyki, przemieszczają się do kina, na basen czy w inne miejsca, aby zobaczyli, że dzięki komunikacji publicznej jest to łatwe i wygodne. Gdy będą starsi i podejmą pracę, chcemy aby wtedy pomyśleli "jest transport, po co mam jechać samochodem" – przyznał Kazimierz Karolczak.

Kolejnym ogromnym wyzwaniem przed G-ZM jest stworzenie kolei metropolitalnej. Tu jednak przeszkoda może być dużo większa. - Kiedy mieszkańcy aglomeracji będą jeździć pociągami? Jak będą pociągi, a kiedy będą pociągi? Jak będą tory. Parę miesięcy temu polski rząd zmienił program rozwoju kolejnictwa i wziął 4 miliardy z kolei metropolitalnej. Obecnie tory są przeciążone, więc bez wielkich inwestycji niewiele możemy zrobić. Dzisiaj natomiast PKP chwalą się, że zaoszczędziły właśnie 4 mld - pasuje idealnie, a to jest potrzebne województwu, bo tutaj się dusimy, tutaj nie da się jeździć – mówił prezydent Sosnowca.

Tematów poruszonych w trakcie debaty był mnóstwo, m.in. tramwaj metropolitalny, buspasy, połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, promocja metropolii, rewitalizacja terenów pokopalnianych, kierunki rozwoju gospodarczego, rozwój społeczno-ekonomiczny czy też wspólne zakupy wody.

Galeria zdjęć jest dostępna TUTAJ. Całą debatę można obejrzeć na facebookowym profilu metropolii.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
GZM
ZTM
bilet
  • Michał Nowak – 04.02.2018

    Dopóki to tałatajstwo z KZK GOP - oficjalny profil będzie siedzieć na stołkach, dopóty w transporcie miejskim nic się nie zmieni na korzyść mieszkańców.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....