Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia też ma e-papierowe rozkład jazdy [FILM]

infotrans
10.09.2020 14:00
0 Komentarzy

W dniach 9-10 września w ramach działań pilotażowych projektu SMACKER na wybranych przystankach w dzielnicy Chwarzno – Wiczlino zostały zamontowane tzw. e-inki, czyli e-papierowe rozkłady jazdy, jako zastępstwo tradycyjnych, papierowych nośników informacji.

Ekrany e-ink to innowacja w skali kraju i znaczący krok w rozwoju Gdyni, zgodny z przygotowaną strategią i koncepcją inteligentnego miasta. O podobnym pilotażowym projekcie w Poznaniu informowaliśmy TUTAJ

Cztery przystanki

Już na czterech przystankach możemy się cieszyć z nowoczesnego systemu wyświetlania rozkładu jazdy i informacji pasażerskich, które zachęcą do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej, zapewnią pasażerom rzetelne informacje i poprawią komfort podróżowania mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.

E-inki zostały zainstalowane na wybranych przystankach o największym obciążeniu pasażerów. Lokalizacje e-inków zostały bardzo dokładnie przeanalizowane i wybrane na podstawie rzeczywistych danych i analizy napełnienia pojazdów. W pierwszej kolejności wybrano miejsca, w których duża liczba osób wsiada i wysiada, następnie po konsultacjach z interesariuszami, w tym z ZKM Gdynia wybrano ostatecznie cztery pilotażowe przystanki do montażu urządzeń, tj. Bryla, Gierdziejewskiego, Filipkowskiego i Zaruskiego.

– Komunikacja miejska to poza nowoczesnym i sprawnym taborem również przestrzeń związana z przystankami. Bardzo nas cieszy, że mieszkańcy wskazali szereg elementów, które już teraz możemy zmieniać w ramach programu SMACKER. To przede wszystkim eInki, czyli nowoczesne i w pełni elektroniczne tablice informacyjne, które mogą stanowić uzupełnienie funkcjonujących tablic informacji pasażerskiej systemu TRISTAR. To również przyjazna przestrzeń – już teraz zostały zamontowane dodatkowe ławki, a w najbliższym czasie na wybranych przystankach pojawi się bardzo dużo zieleni – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. Rozwoju

Zobaczcie to na filmie:


Nie tylko e-papier

W ramach pilotażu projektu SMACKER oprócz montażu e-inków, przewidziano również zakup i montaż elementów małej architektury miejskiej, tj. zieleni (roślin i krzewów), nowych ławek na przystankach i siedzeń w kształcie ryb. Znajdujące się w centrum miasta siedziska, zaprojektowane przez miejskiego projektanta, są dobrze postrzegane przez mieszkańców miasta i obecnie oprócz funkcji dekoracyjnej i użytkowej, jednocześnie ograniczają nielegalne parkowanie na chodnikach i ścieżkach rowerowych. Poprawa jakości przestrzeni wokół przystanków autobusowych jest dodatkowym krokiem zachęcającym do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Bezpieczeństwo wokół przystanków autobusowych jest również kluczową kwestią w promowaniu transportu publicznego.

– Ekrany e-ink zawierają istotne dla pasażerów informacje w czasie rzeczywistym o rozkładach jazdy i tradycyjny rozkład jazdy. W ramach dostępnych funkcjonalności ekranów e-ink jest także możliwość wyświetlenia informacji o węzłach przesiadkowych znajdujących się na trasach poszczególnych linii. Grafika przedstawia położenie wszystkich przystanków w obrębie węzła (ze wskazaniem przystanku, na którym pasażer by wysiadał) – zarówno przystanków ZKM, jak i przystanków kolejowych czy autobusowej komunikacji regionalnej. Kody QR umieszczone obok wizualizacji węzłów umożliwiają – po ich zeskanowaniu smartfonem – wyświetlenie na jego ekranie informacji o najbliższych odjazdach pojazdów ZKM z poszczególnych przystanków na węźle przesiadkowym albo przejście na strony przewoźników kolejowych (np. PKP SKM w Trójmieście). Na zamontowanych ekranach e-ink przewidziano też osobną zakładkę z informacjami o wydarzeniach miejskich i dzielnicowych. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczymy koszty ponoszone przez miasto na dystrybucję materiałów i druk plakatów – mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Gdyński SMACKER

Miasto Gdynia realizuje projekt SMACKER w największej pod względem powierzchni i jednej z najszybciej rozwijających się dzielnic podmiejskich, Chwarzno-Wiczlino w celu poprawy połączenia obszarów peryferyjnych z centrum miasta. Wysoki wzrost liczby mieszkańców spowodował nowe wyzwania komunikacyjne dla regionu, dlatego wdrażane działania mają zachęcić do zmiany zachowań transportowych mieszkańców dzielnicy i zachęcić ich do korzystania ze zrównoważonych środków transportu – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej.

– Chwarzno-Wiczlino to miejsce wybierane przez wiele osób do zamieszkania w Gdyni. To również dzielnica, gdzie komunikacja miejska staje się jedną z kluczowych usług publicznych. W ostatnich latach przy współpracy mieszkańców czy też Rady Dzielnicy zostało wprowadzonych wiele zmian, w tym zwiększenie częstotliwości kursów czy też nowe przystanki. Projekt SMACKER pozwala nam jednak pójść o krok dalej – to dostosowanie przestrzeni do oczekiwań, pogłębione badania, a także niebawem wprowadzane programy zachęt do korzystania z komunikacji miejskiej – mówi Jakub Ubych, Radny Miasta Gdyni

Cztery tablice e-papierowych rozkładów jazdy wraz z czteroletnią gwarancją kosztują 155 412,96 zł, 85% jest dofinansowane z Programu Współpracy INTERREG Europa Środkowa. Zakup nowoczesnych e-inków to realna oszczędność w stosunku do innych, wcześniej zastosowanych urządzeń. To rozwiązanie jeszcze kilka lat temu było niedostępne, jest to nowa i stosunkowo tania technologia, zważając na jej funkcjonalności i użyteczność dla mieszkańców Gdyni.

Projekt SMACKER (Soft Measures & Actions for behavioural Change and Knowledge to Embrace peripheral and Rural areas) jest dofinansowany z Programu Współpracy INTERREG Europa Środkowa (Zadanie 4.1: „Poprawa planowania i koordynacji regionalnego systemu transportu pasażerów dla lepszych połączeń krajowych i Europejskich sieci transportowych”).

Komentarze