Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańszczanie za szybszym dojazdem do Wrzeszcza

infotrans
22.04.2016 13:18
0 Komentarzy

Mieszkańców Jasienia nie interesuje, czy trasa Nowej Politechnicznejbędzie prowadziła przez ul. Do Studzienki czy przez ul. Bohaterów GettaWarszawskiego. Chcą jednego – w jak najkrótszym czasie dostać się ze swojejdzielnicy do centrum Wrzeszcza. Ostatnie spotkanie konsultacyjne odbędzie się27 kwietnia.

Za nami czwarte,przedostatnie już, spotkanie informacyjne w sprawie budowy nowej liniitramwajowej na odcinku nazwanym roboczo Nową Politechniczną, łączącym PieckiMigowo z Wrzeszczem. Nowa Politechniczna będzie elementem większego układutramwajowego, rozciągającego się od Kowal do Jelitkowa.

Wśrodowe popołudnie, 20 kwietnia, spotkanie w tej sprawie odbyło się w SzkolePodstawowej nr 85 przy ul. Stolema. Wzięło w nim udział około 70 mieszkańców.

Szybko dojechać

Na spotkaniu pojawiło się sporo osób, mieszkających przy ul. Bohaterów GettaWarszawskiego. To przez tą ulicę, prawdopodobnie, będzie przebiegał ostatnifragment trasy Nowej Politechnicznej. Ta propozycja budzi sporo emocji wśródmieszkających tam gdańszczan.

W SP 85 obecni bylitakże mieszkańcy Jasienia i Kokoszek. Dla nich najkorzystniejszym wariantemjest trasa wzdłuż rezerwy terenowej przy ul. Piekarniczej, wzdłuż budynkówsądu, pod wiaduktem ul. Rakoczego i rezerwy na terenie ogródków działkowychprzy ul. Sobieskiego. Ale tej propozycji urzędnicy na razie nie biorą poduwagę.

-Dla nas najważniejszy jest szybki dojazd do Wrzeszcza. Piecki Migowo mają swójtramwaj a do Wrzeszcza mogą dojechać na przykład Pomorską KolejąMetropolitalną. Wariant zakładający trasę rezerwą terenową wzdłuż ulicyPiekarniczej i Sobieskiego jest po prostu najkrótszy – argumentował mieszkaniecJasienia.

Wtórowałamu jedna z kobiet. Obecnym na spotkaniu urzędnikom i projektantom zarzucała, żeprzy planowaniu Nowej Politechnicznej skupili się na mieszkańcach PiecekMigowa, a nie tych z Południa Gdańska.

-Nie chcemy jechać slalomem do Wrzeszcza. Nikomu nie będzie po drodze, jeżelizdecydujecie się na wariant poprowadzenia trasy ulicy Smoluchowskiego. Jeżelinie przywiążecie większej uwagi do atrakcyjnego przewozu mieszkańcówpołudniowych dzielnic, to ten tramwaj skończy jak PKM. W środę ogłoszonopierwsze cięcia w jej kursowaniu! – przekonywała kobieta, dodając, że wolidojechać do pracy samochodem niż tramwajem, jeżeli podróż, w obu przypadkach,będzie trwała 40 minut.

Urzędnicyzapewniali, że przejazd tramwajem na pewno będzie krótszy niż samochodem. Mająto zapewnić rozwiązania techniczne i odpowiednio zaprogramowana sygnalizacjaświetlna.

Przedstawicielemagistratu, po raz kolejny, przypominali, że zgodnie z prognozami sytuacja nadrogach dojazdowych do Wrzeszcza, w tym na ul. Jaśkowa Dolina i Sobieskiego, zroku na rok będzie się pogarszać. Przybywa i będzie przybywać na nichsamochodów, a przez to i korków. Jedyną, skuteczną alternatywą na szybkiprzejazd z górnego na dolny taras, będzie tramwaj.

-Ta trasa tramwajowa może skończyć jak PKM, ale jedynie w przypadku, gdybymiasto zdecydowało się wybudować ją na proponowanej przez państwa rezerwieterenowej. Tramwaj omijałby duże osiedla na Pieckach Migowie, przez co niebyłby atrakcyjnym rozwiązaniem dla bardzo wielu mieszkańców. To byłobynieekonomiczne – tłumaczył Marek Nakonieczny z firmy Alterpolis, którazaprojektowała przebieg trasy tramwajowej m.in. ul. Bulońską, Wileńską,Sobieskiego i Bohaterów Getta Warszawskiego.

DRMG sprawdza budynki
O swoich obawach przypominali z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów GettaWarszawskiego i ulic sąsiadujących z ul. Sobieskiego.

– Jestem mieszkańcemulicy Krętej i zastanawiam się cały czas, czy puścicie mi tramwaj pod oknami,czy jednak w pewnej odległości od mojego budynku – pytał starszy mężczyzna.

WłodzimierzBartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedział, że niezapadły jeszcze żadne decyzje dotyczące miejsca, którędy będzie przebiegać nowetorowisko.

-Ulica Sobieskiego przechodzi obecnie generalny remont. Tramwaj może przejeżdżaćw odległości 10 metrów od tej jezdni, ale może też w odległości 50 metrów.Wówczas jednak trzeba będzie wybudować dodatkową infrastrukturę, by pasażerowiemogli wygodnie dostać się do ulicy Sobieskiego – mówił WłodzimierzBartosiewicz. – Uważnie wsłuchuję się w głosy i uwagi mieszkańców.

Ponadtodyrekcja DRMG zbiera obecnie informacje o budynkach znajdujących się przy ulicyBohaterów Getta Warszawskiego. Do wspólnot mieszkaniowych wystąpiła z prośbą odokumenty, dotyczące stanu technicznego nieruchomości. Będą one dokładnieanalizowane.

Wydłużenieświateł pogorszy sytuację
Podczas spotkania ponownie pojawiły się pytania o to, dlaczego tramwaj nie możeprzejeżdżać ul. Do Studzienki i z niej włączać sie w al. Grunwaldzką. Tąkwestię tłumaczył obecnym przedstawiciel Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Aktualnie na tymskrzyżowaniu faza świetlna, czyli palące się zielone światło, wynosi 100 sekundw ciągu dnia. To czas, który ma umożliwić m.in. przejście przez jezdniępieszym. W sytuacji, gdyby tramwaj włączał się w ruch z ul. Do Studzienki, fazęświetlną należałoby wydłużyć o co najmniej 30 sekund, by tramwaj zdążyłbezpiecznie wjechać i opuścić skrzyżowanie.

Wydłużenieczasu do 130 sekund znacznie pogorszyłoby sytuację drogową na al.Grunwaldzkiej. Jeżeli tramwaj wyjeżdżałby z ul. Bohaterów Getta Warszawskiegowówczas, bez problemu, zmieści się w obecnym takcie zmiany świateł.

Piąte, i ostatnie już, spotkanie w sprawie NowejPolitechnicznej odbędzie się 27 kwietnia, w Szkole Podstawowej nr 12, przy ul.Człuchowskiej 6.

Komentarze