TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Gdańsk z nowym systemem płatności, pasażer zapłaci w autobusie
GDANSK.PL TransInfo.pl - Opublikowano: 04.10.2018 10:09:35
Gdańsk z nowym systemem płatności, pasażer zapłaci w autobusie (foto: gdansk.pl)

W środę, 3 października, w samo południe, rozpoczął się pilotaż nowego systemu płatności za przejazd w autobusach komunikacji miejskiej.

W 15 autobusach linii 110 i 210 zamontowano specjalne urządzenia, w których bilety będzie można kupić za pomocą karty płatniczej. Co ważne, musi to być karta zbliżeniowa. Nietypowe biletomaty zamontowała, na swój koszt, Mennica Polska. W gdańskich pojazdach pojawiły się w sumie 23 takie urządzenia.

Ich obsługa jest bardzo prosta. Do wyboru są dwa bilety przeznaczone na jeden przejazd: w cenie 3,20 zł (normalny) i 1,60 zł (ulgowy). Pasażer wybiera jeden z nich, po czym przykłada kartę płatniczą do czytnika umieszczonego w biletomacie. I to wszystko. Cała operacja trwa zaledwie kilka sekund.

Te biletomaty są dużym udogodnieniem. Pasażerowie nie muszą znać taryfikacji - zaznacza Karolina Mystek, rzeczniczka Mennicy Polskiej. W każdym momencie można sprawdzić, czy nasz bilet jest ważny. W urządzeniu należy wybrać funkcję "sprawdź bilet", po czym wystarczy zbliżyć kartę płatniczą do biletomatu. System pokaże, jakie bilety są dostępne w danej chwili na karcie – dodaje.

Karolina Mystek zapewnia też, że cały system jest bezpieczny dla płacących. Nie musimy się martwić, że dane z naszych kart są tutaj zczytywane. Wszystko działa na bazie tzw. tokenów. Nie są spisywane numery z naszych kart, nigdzie nie ma dostępu do naszych danych. W systemie centralnym zapisany jest tylko i wyłącznie token, odpowiadający za transakcję, której chwilę wcześniej dokonaliśmy – zaznacza.

Rzeczniczka Mennicy Polskiej podkreśla także, że ten system jest tańszy od dotychczas funkcjonujących, a także ekologiczny – ponieważ bilety nie są drukowane na papierze, nie są też drukowane potwierdzenia sprzedaży.

System jest też otwarty. Jeżeli miasto zmieni taryfikację (czyli ceny biletów – red.) czy wprowadzi jakiekolwiek zmiany w systemie, może to zrobić w ramach jednego systemu, który funkcjonuje w danym mieście - zaznacza Mystek. Cały system porównywany jest do londyńskiego, który jest wzorem europejskiej komunikacji w tym zakresie – dodaje.

W przypadku kontroli biletów zakupionych w tych biletomatach, kontrolerzy wyposażeni będą w specjalne czytniki. Po zalogowaniu się przez kotrolera w pojeździe, automatycznie blokowane są biletomaty, co uniemożliwi zakup biletu w trakcie prowadzonej kontroli.

Na czytniku kontrolerowi nie wyświetlają się żadne dane z kart płatniczych pasażerów – tylko i wyłącznie to, czy dany bilet, który posiada pasażer, jest ważny – podkreśla Mystek.

Maciej Mironiuk ze spółki Visa Polska podkreślał, że funkcjonujący od środy system płatności w gdańskich pojazdach jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w Europie.

Należy podkreślić, że płatności bezgotówkowe są szybkie, wygodne dla klientów komunikacji miejskiej i bezpieczne. W tych urządzeniach można zapłacić kartą zbliżeniową, ale też telefonem z płatnościami mobilnymi, m.in. Google Pay - informuje Mironiuk. W tych biletomatach funkcjonuje taki sam terminal, spełniający takie same standardy, co terminale płatnicze w sklepach – dodaje.

Wybór linii autobusowych nie jest przypadkowy. To linie "przekrojowe". One jadą przez całe miasto – wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Linia 210 jedzie z Oruni Dolnej do portu lotniczego, przejeżdżając przy tym przez kilka dzielnic, natomiast linia 110 jedzie z Wrzeszcza do Matarni. Tymi liniami często jeżdżą też turyści, udający się do lub z portu lotniczego. Będzie to więc pewne ułatwienie dla nich. Mamy nadzieję, że ten system kupowania biletów spodoba się jednak przede wszystkim gdańszczanom korzystającym z komunikacji miejskiej – dodaje.

Korzyści z urządzeń funkcjonujących w pojazdach widzą także przedstawiciele spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Ten system będzie ułatwieniem dla naszych kierowców. Dzięki niemu nie będą musieli oni sprzedawać biletów w tych pojazdach. Jeżeli wszystkie autobusy i tramwaje będą wyposażone w tego typu system, wówczas będziemy mogli odejść od sprzedaży biletów przez motorniczych i kierowców – zaznacza Maciej Lisicki, prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Co ważne, nowy system jest pilotażem, który potrwa rok. Bilety u kierowców będą nadal dostępne – chodzi jednak o to, by niepotrzebnie nie podchodzić do nich w czasie jazdy, ale skorzystać z zamontowanych urządzeń. Obsługiwany jest on w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim.

Linie autobusowe, w których znajdują się automaty do sprzedaży biletów elektronicznych, są specjalnie oznaczone na szybach. Taki system płatności obowiązuje już m.in. we Wrocławiu i Jaworznie, częściowo w Łodzi. Przez najbliższe 12 miesięcy ZTM będzie zbierał dane statystyczne, "zastanawiał" co ewentualnie można poprawić, czy i jakie będą problemy. Ten system nie będzie pokrywał się z planowanym systemem wspólnego biletu, który za około dwa lata ma zostać wprowadzony w całym województwie pomorskim. Niewykluczone jednak, że przyjęte dziś w Gdańsku rozwiązania zostaną wykorzystane w pewnym stopniu w przyszłości w Pomorskiem. W gdańskich pojazdach nie kupimy biletów godzinnych czy dobowych.

W związku z tym, że jest to pilotaż uznaliśmy, że nie ma sensu wprowadzania do systemu innych biletów niż jednoprzejazdowe. A to dlatego, że w momencie przesiadki nie ma takich urządzeń w innych pojazdach. Tylko dwie linie są objęte tym systemem – tłumaczy Alicja Kraska, zastępca dyrektora ds. handlowych w Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdańsk
biletomat
bilet
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...