Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk przyjął strategię rozwoju elektromobilności

infotrans
30.09.2020 14:00
0 Komentarzy

Strategia Rozwoju Elektromobilności w Gdańsku do roku 2035 to dokument uzupełniający Strategię Rozwoju Gdańska oraz Program Operacyjny Mobilność i Transport o aspekty związane z elektromobilnością.

Dokument pod koniec września został jednogłośnie przyjęty przez Radnych Miasta Gdańska.

Po co Strategia?

-„Strategia adresowana jest do wszystkich mieszkańców, także do niechronionych uczestników ruchu – wyjaśnia Magdalena Szymańska z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku, koordynatorka ds. elektromobilności. – Promujemy przede wszystkim transport publiczny oraz aktywne formy przemieszczania się po mieście. Zależy nam na ograniczeniu liczby podróży odbywanych samochodami osobowymi oraz ogólnej liczby samochodów w mieście. A jeżeli podróż ma się odbyć samochodem, to najlepiej z napędem alternatywnym i z wykorzystaniem mobilności współdzielonej – dodaje.

Gdańskie badanie ruchu przeprowadzone w roku 2016 pokazuje, jak na co dzień poruszają się mieszkańcy miasta. Największy odsetek, bo aż 41% przypada na podróże samochodem osobowym. Z transportu publicznego korzysta 32% badanych, 21% porusza się pieszo, a 6% – rowerem.

-„Strategia rozwoju elektromobilności stanowi dla nas narzędzie, aby te trendy zmienić – mówi Magda Szymańska – Zależy nam na odwróceniu proporcji, na tym, by mniej codziennych podróży było odbywanych samochodami prywatnymi.

Konsultacje i badania

Wiosna tego roku zorganizowane zostały konsultacje społeczne Strategii Rozwoju Elektromobilności w Gdańsku. W związku z zagrożeniem epidemicznym odbywały się w formie zdalnej. Mieszkańcy zgłaszali uwagi mailowo, drogą korespondencyjną oraz na interaktywnych spotkaniach, które umożliwiły wyrażenie opinii oraz zaproponowanie zmian.

Równolegle realizowano badania opinii społecznej na temat rozwoju elektromobilności. Do mieszkańców oraz Rad Dzielnic skierowano ankiety online, a dzięki telefonicznym wywiadom, uzyskano informacje od gdańskich przedsiębiorców i użytkowników samochodów elektrycznych. W badaniach ankietowych, trwających od 27 maja do 16 czerwca 2020 roku wzięło udział 967 respondentów mieszkających w Gdańsku.

Badania pokazały m.in., że większość mieszkanek i mieszkańców Gdańska, popiera ideę zrównoważonego transportu, czyli ograniczanie podróżowania po mieście prywatnymi samochodami osobowymi, na rzecz częstszego korzystania z transportu publicznego, carsharingu, aktywnych form mobilności – rowerów, hulajnóg i podróży pieszych oraz zwiększenia udziału samochodów zeroemisyjnych.

Z perspektywy użytkowników samochodów elektrycznych, rozwój elektromobilności to przede wszystkim rozwój infrastruktury ładowania – głównie ogólnodostępnych ładowarek na największych osiedlach Gdańska. Ta grupa wskazała również na konieczność promowania idei zrównoważonego transportu, rozwój alternatywnych środków podróżowania (głównie rowerów i hulajnóg), a także zachęcenie mieszkańców do korzystania z publicznego transportu zbiorowego.

Strategia powstała jako odpowiedź na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w wyniku konkursu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dokument przywołuje m.in. przykłady dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego transportu, krajowe i gdańskie dokumenty strategiczne w tym obszarze oraz nakreśla obowiązki w zakresie rozwoju elektromobilności nakładane na samorządy. Przede wszystkim jednak Strategia zawiera rekomendacje dla Gdańska, cele strategiczne oraz opis powiązanych z nimi działań.

Prezentację strategii można zobaczyć TUTAJ

Komentarze