Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektromobilność to też współdzielenie środków transportu

infotrans
29.05.2018 06:00
0 Komentarzy

Rozwój elektromobilności będzie wiązał się m.in. zrozpowszechnieniem idei współdzielenia środków transportu; ważny jest teżrozwój elektrycznego transportu zbiorowego – mówili w czwartek, 24 maja, uczestnicykonferencji „Elektromobilność szansą rozwoju polskiej gospodarki” w Katowicach.

Podczas panelu poświęconego elektromobilności w miastach Krzysztof Kawałek zfirmy Transporters, prowadzącej m.in. projekt biznesowy łączący wypożyczalniesamochodów elektrycznych ze stacjami ładowania przekonywał, że rozwój dziedzinyw znacznej mierze będzie opierał się na współdzieleniu – ze względu na wysokieceny rynkowych samochodów elektrycznych.

„Rola uświadomienia ludziom, dlaczego +korzystać+, a nie +posiadać+ jestkluczowa, żeby elektromobilność mogła się rozwinąć. Skrajny przykład wskazuje,że nie trzeba mieć basenu, aby móc pływać, lepiej bowiem kupić basen, niżsamochód, ponieważ samochód z czasem traci więcej na wartości, niż takanieruchomość. Aspekt ekonomiczny jest kluczowy” – akcentował Kawałek.

Argumentował też, że istotnym elementem ekonomicznym są czynniki składowezwiązane z zakupem własnego samochodu. Inne argumenty za współdzieleniempojazdów to m.in. liczba zarejestrowanych samochodów – w Polsce większa, niżliczba posiadaczy prawa jazdy, związane z tym problemy z przestrzenią wmiastach czy ceny miejsc parkingowych.

Na wciąż początkowy etap rozwoju elektromobilności i m.in. związane z tymwysokie ceny, wskazał też prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Podkreślił,że mimo deklaracji środowisk zaangażowanych w rozwój takich pojazdów, wciążróżnice między nimi a samochodami konwencjonalnymi są znaczące.

W kontekście m.in. potrzeb związanych z przestrzenią i czystością powietrzaw miastach samorządowiec akcentował potrzebę kształtowania postaw sprzyjającychodchodzeniu od transportu indywidualnego.

„Musimy uświadamiać, że zakup samochodu to nie jest pokaz bogactwa imądrości, tylko głupota. Dzisiaj w Sosnowcu mamy już wypożyczalnię samochodów,co prawda nie elektrycznych, ale można już dojechać za parędziesiąt groszy zakilometr do Katowic, zostawić tam to auto i wrócić tym samym, czy innym. Ipewnie to jest dużo tańsze, bo zapłacimy dwadzieścia parę złotych, ale niezapłacimy za zakup samochodu, ubezpieczenie, paliwo i wiele innych rzeczy” -przekonywał.

„Musimy mieszkańcom naszych miast utrudniać poruszanie się po nichprywatnymi samochodami, aby zrozumieli, że lepiej dojechać komunikacjąpubliczną czy samochodem, który można gdziekolwiek wypożyczyć” – zaznaczyłChęciński.

Pytany o wciąż darmowe parkowanie w centrum Sosnowca prezydent tego miastawymienił szereg ostatnich przeprowadzonych tam inwestycji, jak nowe autobusy, wtym hybrydowe i elektryczne, jedne z pierwszych w regionie buspasów (nie tylkodających priorytet autobusom, ale też ograniczających miejsce dla samochodów),miejsca parkingowe poza centrum oraz system węzłów przesiadkowych połączonych zsystemem roweru miejskiego i dróg rowerowych.

„Doszliśmy do wniosku, że najpierw musimy coś mieszkańcom zaproponować, żebyte opłaty (za parkowanie – PAP) wprowadzać” – wyjaśnił.

Na pozytywną rolę państwa w jego zaangażowaniu w rozwój elektromobilności wtransporcie zbiorowym zwrócił uwagę wicemarszałek woj. śląskiego MichałGramatyka.

Gramatyka uznał jednocześnie, że państwo – zamiast bezpośrednio angażowaćsię finansowo w rozwój indywidualnych pojazdów elektrycznych – powinno tworzyćsystemy zachęt dla ich użytkowników, pozostawiając tę kwestię rynkowi. Jakmówił, rolą państwa jest także pilnowanie, aby np. ładowarki przy stacjachpaństwowego koncernu paliwowego obsługiwały więcej niż jeden standard gniazdek.

II Międzynarodową Konferencję Naukową „Elektromobilność szansą rozwojupolskiej gospodarki” zorganizowała Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach.(PAP)

Komentarze