W dniach 14-15 listopada odbyło się gdyńskie Forum Urban
E-Mobility 2019, które objęło m.in. warsztatowe sekcje poświęcone rozwojowi
elektromobilności. W spotkaniu m.in wzięły udział firmy Solaris i Volvo.
W ramach ośmiu sekcji tematycznych poruszono kwestie elektromobilności i wszystkiego, co z nią jest związane.
-"Dziś wiele wątków praktycznych, przede wszystkim warsztatowych, dotyczących także finansowania elektromobilności. Rewolucja przyszłości, która postępuje w bardzo szybkim tempie jest kosztowna i żeby się do niej przygotować, trzeba wydać dużo pieniędzy, stąd rozmowy o tym, jak racjonalnie poradzić sobie z tymi wydatkami. Rozpoczęła pani komisarz Elżbieta Bieńkowska, która kolejny raz próbowała uświadomić nam, że to, co dzisiaj jeszcze niektórym niesłusznie wydaje się przysłowiową bajką o żelaznym wilku, tak naprawdę jest teraźniejszością i ta rewolucja zaskoczy nas dużo prędzej, niż się tego spodziewamy – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Nagroda dla pani komisarz
Gościem specjalnym forum była Elżbieta Bieńkowska. Europejska komisarz poprzedniego dnia odebrała z rąk wiceprezydent Gdyni nagrodę za specjalny wkład w rozwój elektromobilności. Swoje piątkowe wystąpienie poświęciła w dużej mierze kwestiom związanym z przemysłem motoryzacyjnym i zmianami legislacyjnymi na rzecz transportu zeroemisyjnego.
- Przemysł musi zrozumieć, że dla wszystkich decydentów w Europie przyszłość przemysłu samochodowego jest kluczowa. Do tej pory byliśmy wiodącymi producentami samochodów, a obecnie "wiodący" znaczy "zeroemisyjny". Trzeba być przygotowanym na produkcję samochodów, które nie będą zanieczyszczały powietrza, bo takie auta będą chcieli kupować ludzie. (…) Bardzo zaangażowaliśmy się jako Komisja Europejska w zachętę do produkcji baterii, które do tej pory nie są produkowane w Europie, a są kluczowym elementem elektrycznych samochodów. W 2017 roku wspólnie z państwami członkowskimi i przemysłem uruchomiliśmy European Battery Alliance, czyli Europejski Sojusz na Rzecz Baterii. Chodzi o to, żeby stworzyć w Europie konkurencyjny, pełny łańcuch dostaw i produkcji baterii. Trzeba było tę pracę wykonać w zasadzie od zera. (…) Polska jest bardzo ważnym ośrodkiem pozyskiwania materiału do ogniw, a także recyclingu baterii – mówiła w swoim wystąpieniu Elżbieta Bieńkowska, komisarz Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego i usług, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
Solaris w programie
W programie znalazły się też sekcje poświęcone m.in. źródłom finansowania elektromobilności, przygotowywaniu projektów opartych na transporcie niskoemisyjnym, zmianom w komunikacji publicznej. Głos zabrało liczne grono cenionych w Polsce i Europie specjalistów, wymieniając chociażby Grzegorza Gałczyńskiego i Pawła Skotarka z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu , Dominica Patellę z Grupy Banku Światowego, Joannę Świderską z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Mateusza Figaszewskiego z firmy Solaris czy Carstena Bermiga współpracującego z Elżbietą Bieńkowską w ramach Komisji Europejskiej.
Jeden z paneli dotyczył także planowania elektromobilności z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców. Temat z perspektywy Gdyni przedstawili Alicja Pawłowska i Paweł Kimel z Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością gdyńskiego Urzędu Miasta.
Film z Urban E-Mobility Forum 2019 można zobaczyć TUTAJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.