TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Ekspansja Strefy Tempo 30 w Radomiu
MZDIK RADOM - Opublikowano: 22.10.2015 23:16:07
Ekspansja Strefy Tempo 30 w Radomiu

MZDiK w Radomiu kontynuuje wprowadzanie strefy Tempo 30 w ścisłym centrum Radomia. Jeszcze w tym roku następne zmiany w organizacji ruchu obejmą południową część Śródmieścia. MZDiK informuje o tym, co się zmieni i ilustruje to mapkami, żeby kierowcy już teraz mogli przygotować się do nowych zasad ruchu. A to wszystko wyłącznie dla bezpieczeństwa!

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, strefa Tempo 30 jest wprowadzana etapami. Najpierw objęła ona drogi na obszarze ograniczonym ulicami Żeromskiego, Malczewskiego, Kelles-Krauza i Niedziałkowskiego (lecz bez nich!). Po zakończeniu przebudowy ulicy Skłodowskiej-Curie do strefy został przyłączony obszar pomiędzy Niedziałkowskiego, Kelles-Krauza, 25 Czerwca i parkiem Kościuszki (wraz z pierwszą z tych dróg). Teraz przyszedł czas na zapowiadane wcześniej uspokojenie ruchu na obszarze między Żeromskiego, Słowackiego, 25 Czerwca, Waryńskiego i Traugutta. Przetarg na wprowadzenie zaprojektowanych zmian już został ogłoszony. Realizację planujemy jeszcze w tym roku.

Na co kierowcy, rowerzyści i piesi powinni przygotować się w tej części Śródmieścia? Najwięcej zmian planuje się na ulicy Sienkiewicza. Przejście dla pieszych pomiędzy placem przed katedrą a parkiem Kościuszki zostanie wyniesione. Zbudowane zostanie z takiej samej kostki oraz w taki sam sposób, jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniu piesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronę jezdni. Na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza i Piłsudskiego zacznie obowiązywać łamane pierwszeństwo - będą je mieli skręcający z Sienkiewicza w lewo w Piłsudskiego oraz w kierunku przeciwnym (zgodnie z trasą autobusów linii 1 i 15). Część Piłsudskiego między Sądem Okręgowym i placem Konstytucji 3 Maja będzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania. Oznacza to, że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości jezdni i pierwszeństwo przed pojazdami - dokładnie tak samo, jak na przykład obecnie na ulicy Prusa. Przy okazji urzędnicy chcą wprowadzić u zbiegu Sienkiewicza i Piłsudskiego nowe oznakowanie poziome, żeby ograniczyć powtarzające się przypadki parkowania na skrzyżowaniu.

Sporo nowości planuje się w okolicach skrzyżowania Sienkiewicza i Moniuszki. Przede wszystkim zmieniona zostanie lokalizacja obu przystanków autobusowych. Przystanek wyznaczony obecnie koło Urzędu Stanu Cywilnego przeniesiony zostanie przed skrzyżowanie, w okolice kiosku. Podobna zmiana czeka drugi przystanek - dla autobusów jadących w stronę ulicy 25 Czerwca. Teraz jest on niedaleko delikatesów, a po zmianach będzie przed skrzyżowaniem z Moniuszki, naprzeciwko budynku USC. Nie przewiduje się budowy zatok, bo autobusy będą zatrzymywały się bezpośrednio na pasach ruchu.

Przy Sienkiewicza, między Mickiewicza a aleją biskupa Chrapka (obok parku Kościuszki), wyznaczone zostaną nowe miejsca parkingowe, a trochę dalej - pomiędzy tą alejką a wejściem do parku obok przystanku Sienkiewicza / Katedra - część szerokiego chodnika przeznaczona zostanie na nowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim cykliści nie tylko bez problemu przejadą między wlotami tych alejek, ale też wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa. Ponadto w rejonie przystanku zbudowane zostaną z masy bitumicznej dwa progi wyspowe. Skłonią one kierowców do zachowania większej ostrożności. Takie same progi pojawią się na Mickiewicza obok parku Kościuszki - zastąpią obecne progi zwalniające, przykręcane do asfaltu. Przejście dla pieszych na Mickiewicza, na wysokości placu za katedrą, też zostanie zbudowane z kostki i wyniesione.

Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzenia strefy Tempo 30 na południową cześć centrum Radomia przeznaczonych zostanie 300 tysięcy złotych zarezerwowanych w budżecie miasta na usprawnienia w ruchu pieszych i rowerów.

Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym już w wielu krajach Europy Zachodniej. Od kilku lat coraz częściej wprowadza się je również w centrach polskich miast - tam, gdzie są skoncentrowane instytucje użyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzie poruszających się pieszo jest bardzo dużo. Drogi objęte takimi uspokojonymi strefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu: pieszych, w tym niepełnosprawnych i dla rowerzystów. Dla jednośladów nawet nie trzeba na tych obszarach budować osobnej infrastruktury - z założenia w strefie Tempo 30 rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższone tarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejsca parkingowe - raz po jednej, raz po drugiej stronie jezdni - zmuszają kierowców do zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne, rozwiązania te nie stanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod jednym istotnym warunkiem - zachowywania właściwej prędkości wszystkich pojazdów!

W pierwszych dniach po wprowadzeniu poprzednich zmian w Śródmieściu niektórzy jadący tamtędy kierowcy bywali zdezorientowani, ale wbrew obawom niektórych osób czy nieustannym narzekaniom internetowych malkontentów od tamtej pory na żadnym z tych skrzyżowań nie doszło do wypadku. A to jest chyba najlepsze potwierdzenie, że strefa Tempo 30 ma bardzo istotny wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu. Innym przykładem może być statystyka dla ulicy Kilińskiego. Od 1 stycznia 2010 roku do 14 kwietnia 2014 roku (czyli do dnia wprowadzenia strefy Tempo 30) doszło na niej do 61 zdarzeń drogowych (w tym głównie zderzeń pojazdów i potrąceń pieszych) - rannych zostało siedmiu przechodniów. Od 15 kwietnia 2014 roku (czyli od wprowadzenia strefy Tempo 30) do 2 września 2015 roku na ulicy Kilińskiego doszło jedynie do pięciu zdarzeń. Nie było żadnych rannych!

Pojawiły się też zarzuty pod adresem urzędników, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie wprowadzają tak zwanej strefy Tempo 70 na drogach w Radomiu, na których taka prędkość nie stwarzałaby zagrożenia - a tylko ograniczają prędkość w Śródmieściu. To oczywiście nieprawda, gdyż dopuszczalna szybkość jazdy do 70 km/h obowiązuje między innymi na odcinkach ulic Żółkiewskiego, Czarnieckiego, Mieszka I, NSZZ Solidarność albo obwodnicy południowej. W tego typu miejscach jest to bowiem bezpieczne ze względu na niewielką liczbę skrzyżowań i dość mały ruch pieszych. Wystarczy nie jeździć na pamięć, tylko patrzeć na znaki, żeby wiedzieć, gdzie można jeździć 30, 50, a gdzie 70 km/h!



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Radom
MZDiK Radom
infrastruktura
Tempo 30
ruch drogowy

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....