Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

e-kontrole warszawskich parkingów

infotrans
20.08.2018 12:40
0 Komentarzy

Samochody wyposażonew kamery wesprą piesze patrole kontrolujące opłaty parkingowe. Ma to ograniczyćliczbę kierowców unikających opłat, dzięki czemu łatwiej będzie znaleźć wolnemiejsce parkingowe. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na zakup systemu doe-kontroli.

E-kontrola pozwoli zdalnie, za pomocą kamer umieszczonych nasamochodach, sprawdzać czy kierowca zapłacił za parkowanie samochodu. Kameryzeskanują numery rejestracyjne pojazdów zaparkowanych w SPPN i przekażą te danedo systemu, który zweryfikuje wniesienie opłaty za dany pojazd. Testy takiegosystemu wypadły optymistycznie.

Dokładny kształt systemu został określony w dialogutechnicznym z potencjalnymi wykonawcami. Na początek warszawscy drogowcy zZarządu Dróg Miejskich chcą zamówić dwa samochody (o napędzie elektrycznym)wyposażone w specjalny system e-kontroli. Pojazd będzie kontrolował wyznaczonąstrefę, zaś umieszczone na nim kamery odczytają tablice rejestracyjnezaparkowanych aut. System porówna lokalizację wykonanych zdjęć z bazą płatnychmiejsc postojowych, a następnie zweryfikuje, czy dany pojazd ma opłaconeparkowanie. Jeżeli nie – kierowca otrzyma pocztą wezwanie do zapłaty opłatydodatkowej. Kontrola będzie wykonywana dwukrotnie w krótkim odstępie czasu, abywyeliminować pomyłki: np. pojazdy, których kierowcy właśnie idą do parkomatu.

Do czego służye-kontrola?

Podstawowym celem e-kontroli jest zwiększenie efektywnościdziałań kontrolnych. Dziś opłaty sprawdza blisko 50 kontrolerów, dlatego teżwielu kierowców ryzykuje, nie płacąc za parkowanie i licząc, że patrol pojawisię gdzie indziej. Dwa samochody wyposażone w kamery mogą osiągnąć skutecznośćporównywalną z dziesięcioma patrolami pieszymi. Dzięki temu liczba kierowcówunikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znaczniespaść. W ten sposób wzrośnie rotacja miejsc – celem opłaty parkingowej jestbowiem wymuszenie, by postój auta był jak najkrótszy, bo wówczas znaczniełatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Dodatkową korzyścią będzie ochronaśrodowiska – kierowca szybciej znajdzie miejsce do zaparkowania a co z tymidzie, jego samochód wyemituje mniej zanieczyszczeń.

Drugą zaletą automatycznej kontroli jest usprawnienieobsługi mieszkańców. E-kontrola pozwoli zrezygnować z wystawiania wkładanychpod wycieraczkę przedniej szyby dokumentów opłaty dodatkowej (nie zawszeodczytywanych przez kierowców) i wysyłać wezwanie do zapłaty jedynie do tychkierowców, którzy nie zapłacili za postój, a nie także do tych, którzy np. niewłożyli biletu za szybę lub nie umieścili tam informacji o opłacie mobilnej. Toznacznie zmniejszy liczbę reklamacji. Dodatkowym benefitem e-kontroli, pozakończeniu fazy stabilizacji systemu, będzie możliwość rezygnacji z obowiązkuwykładania biletu parkingowego w pojeździe, co znacznie ułatwi życie kierowcom.

Większa skuteczność kontroli jest w interesie wszystkichwarszawiaków. Pieniądze zebrane w Strefie trafiają do miejskiej kasy, z którejremontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa.Dziennie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 120 tys.samochodów. W 2017 roku wpływy z opłat za parkowanie wyniosły 80 mln zł.

System ruszy wnajbliższych miesiącach

Na oferty firm zainteresowanych dostarczeniem systemu ZDMczeka do 17 września. Jeżeli uda się wybrać wykonawcę, będzie on miał miesiącod podpisania umowy na dostawę samochodów wraz z wyposażeniem. E-kontrola możezatem wystartować na przełomie 2018 i 2019 r.

Oprócz ceny, punkty w przetargu można zdobyć również zaskrócenie terminu dostawy, czas reakcji na usterki, dłuższą gwarancję i większąskuteczność systemu. Aby to zweryfikować, wykonawcy którzy złożą oferty wezmąudział w testach, potwierdzających co najmniej 90-procentową dokładnośćodczytów GPS i systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

Zakup systemu będzie dofinansowany ze środków UniiEuropejskiej.


Komentarze