TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Dziewiąta wersja ustawy o ptz nadal obowiązuje
TransInfo.pl - Opublikowano: 14.01.2019 13:00:31
Dziewiąta wersja ustawy o ptz nadal obowiązuje

7 stycznia, w Ministerstwie Infrastruktury, miało miejsce spotkanie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Jak informuje Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting, wbrew wcześniejszym zapowiedziom Pana Mikołaja Wilda – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury – nie przedstawiono nowego, dziesiątego projektu ustawy o ptz, tylko skupiono się na omówieniu projektu listopadowego – dziewiątego.

Pełna mobilizacja

Spotkanie prowadził Pan Marek Chodkiewicz – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Strona samorządowa była na spotkaniu bardzo silnie reprezentowana – można było wyczuć obawy samorządów wojewódzkich związane z ich nowymi obowiązkami.

-"Na początku było dość nerwowo – padły pytania, dlaczego strona samorządowa nie przekazała uwag do listopadowego projektu. Przedstawiciele organizacji samorządów tłumaczyli, że spodziewali się nowego projektu ustawy, dlatego nie ustosunkowali się do projektu listopadowego, traktując go jako historyczny. Uwagi przesłały za to indywidualnie poszczególnie województwa samorządowe - relacjonuje Marcin Gromadzki.

Odnosząc się do zapisów ostatniego projektu, dość obszernie, merytorycznie głos zabrali: Pan Jan Dereń – Kierownik Oddziału organizacji publicznego transportu drogowego w Departamencie Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego, Pan Przemysław Mazur – Naczelnik Wydziału Transportu w Departamencie Nadzoru Właścicielskiego, Rozwoju Gospodarczego i Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Pani Katarzyna Wieczorek – Dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Transportowe uwagi

Krytyce poddano pomysł, aby samorządy gminne i powiatowe określały potrzeby przewozowe, a sieć transportową służącą ich zaspokojeniu realizowałby już kto inny – urzędy marszałkowskie.

Krytykowano również zaproponowany w projekcie parytet 70:30 (użyteczność publiczna versus komercja) i obecny mechanizm dopłat do ulg ustawowych – skutkujący systematycznym wzrostem wydatków z budżetu państwa, bez specjalnych efektów w zakresie rozwoju sieci drogowego publicznego transportu zbiorowego poza komunikacją miejską.

Wdrożenie procedur przewidzianych w ostatnim projekcie samorządowcy uznali za bardzo problematyczne. Przykładowo, konieczność przyjęcia każdej ze zmian w planie transportowym uchwałą Sejmiku, paraliżowałoby jego pracę (wyobraźmy sobie 1 zmianę siatki połączeń rocznie w województwie liczącym 180 gmin – czyli 180 poprawek do planu głosowanych przez Sejmik) lub pozbawiałaby elastyczności proces planowania sieci transportowej.

-"Opisany problem rozwiązałoby zastąpienie wymogu przyjmowania "określenia potrzeb" i planu transportowego uchwałami rad odpowiednim zarządzeniem Wójta, Prezydenta, Starosty lub Marszałka – bez konsultacji społecznych i publikacji uchwał w dziennikach urzędowych województw. Każda inna procedura wydłuża czas działania od powstania problemu do zaprojektowania i zalegalizowania zmiany do 2 lat! - uważą Marcin Gromadzki.

Będzie dofinansowanie?

W tym kontekście dość prowokacyjna wydała się wypowiedź Pana doktora Michała Wolańskiego, który pochwalił kierunek zmian legislacyjnych, proponując jednak, aby refundacje ulg dla operatorów i przewoźników zastąpić ryczałtem wypłacanym poszczególnym samorządom, przy czym obecna kwota przeznaczana na sfinansowanie kosztów udzielanych ulg ustawowych została przez Pana doktora uznana za niewystarczającą do rzeczywistego zamalowania białych plam na mapie transportowej Polski – konieczne byłoby jej zwiększenie.

Pomysł ten za ciekawy uznał Pan minister Marek Chodkiewicz i zadeklarował starania o te środki w Ministerstwie Finansów, zastrzegając jednak, że nie może zagwarantować skuteczności tych starań.

Niemobilizujące terminy

W trakcie dyskusji zauważono, że w poprzednich kliku projektach nowelizacji ustawy założono bardzo krótkie terminy, a teraz – gdy drogowy transport pozamiejski realnie upada – efekt końcowy procesu zmian w prawie zaplanowano w dość odległym terminie.

-"Spotkania nie zakończyły, niestety, żadne konkretne ustalenia… Widać wyraźnie, że sensowna zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, nie jest łatwą materii - podsumowuje Marcin Gromadzki.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
ptz
PTC

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....