TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Dyskusja o dopłatach do biletów w Tarnowie
TransInfo.pl - Opublikowano: 18.07.2019 16:58:06
Dyskusja o dopłatach do biletów w Tarnowie (foto: UMT)

W związku z wprowadzaną od września zmianą cen za przejazdy komunikacją publiczną w Tarnowie, toczą się dyskusje o skali podwyżek i obciążaniu kieszeni mieszkańców.

Tamtejszy Urząd Miasta przypomina dwa fakty. Pierwszy: nowe taryfy to przy skorzystaniu z biletów okresowych w praktyce obniżka cen. Drugi: dotychczas do każdego statystycznego pasażera miasto dopłacało 1 zł 61 groszy za przejazd i przy nowych taryfach, z mocno obniżonymi cenami biletów okresowych, kwota ta może być niewiele mniejsza.

Przypomnieć należy, iż dotychczasowa cena biletów komunikacji miejskiej w Tarnowie (2,40 zł za bilet normalny i 1,20 zł za ulgowy) była jedną z najniższych w Polsce i obowiązywała od 2015 roku, gdy nastąpiła obniżka ceny biletu normalnego z kwoty 3 zł i ulgowego z 2 zł.

Przypomnijmy również, że nowa taryfa opłat za korzystanie z komunikacji publicznej w Tarnowie to bardziej obniżka niż podwyżka cen. Choć wyższa będzie cena biletu jednorazowego (3,20 zł normalny, 1,60 zł ulgowy), to znacząco zmaleją ceny wszystkich typów biletów okresowych i wydłużony będzie czas ich obowiązywania. Zakup takiego właśnie biletu będzie najbardziej opłacalny. Przykładowo: za roczny bilet okresowy normalny na wszystkie linie zapłacimy od września 500 zł, więc gdyby przyjąć, iż autobusem pojedziemy tylko dwa razy dziennie przez wszystkie dni w roku, to jednorazowy przejazd kosztował nas będzie tylko 1,36 zł. W przypadku biletu ulgowego za 250 zł będzie to kosztowało tylko 78 groszy. Gdy zdecydujemy się na miesięczny bilet okresowy na wszystkie linie, to przy jego cenie 80 zł i założeniu dwóch przejazdów dziennie cena jednego przejazdu wyniesie 2,60 zł, a w przypadku biletu ulgowego 1,30 zł. W każdym przypadku zakup biletu okresowego jest bardziej opłacalny od biletu jednorazowego.

W roku 2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie przewiozło ok 11 mln pasażerów. Łączny koszt wykonanych przez MPK przewozów wyniósł 27 mln 755 tys. 710 zł. Oznacza to, że koszt przewiezienia jednego statystycznego pasażera w ubiegłym roku wyniósł 2 zł 52 gr.

Ze sprzedaży biletów MPK uzyskało 10 mln 22 tys. 321 zł, co daje przychód od jednego statystycznego pasażera w kwocie 91 groszy. W rezultacie, dla pokrycia kosztów przewiezienia statystycznego pasażera, z budżetu Tarnowa i gmin mających porozumienie z tarnowskim Zarządem Dróg i Komunikacji trzeba było dopłacić kwotę 1 zł 61 groszy, co w efekcie daje dopłatę do kosztów publicznej komunikacji w wysokości 64%. Oznacza to, że wpływy z biletów pokrywały przed zmianą cen jedynie 36% kosztów komunikacji w Tarnowie.

Koszty przewoźnika, czyli MPK, zmieniają się w zależności od cen paliwa, części zamiennych, koniecznych remontów i modernizacji taboru, wzrostu płac itp. Ale warto wiedzieć, iż są jeszcze inne koszty, które ponosi Zarząd Dróg i Komunikacji. To m.in. koszty budowy, remontów i utrzymania przystanków, utrzymanie systemu informacji pasażerskiej, koszty druku i dystrybucji biletów itp.

Wymienione wyżej koszty raczej nie zmniejszą się, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, iż będą rosnąć. Jak wobec tego zmniejszyć dopłaty z miejskiego budżetu do publicznej komunikacji? Jedyne rozwiązanie to szukanie sposobów zachęcenia tarnowian do większego nić dotychczas korzystania z autobusów, czyli zwiększenie liczby pasażerów, a przez to większe wpływy z biletów i jednocześnie niższa dopłata do statystycznego pasażera.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tarnów
bilet
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....