TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Dynamiczna informacja pasażerska - to się po prostu opłaca
TransInfo.pl - Opublikowano: 08.05.2019 18:00:57
Dynamiczna informacja pasażerska - to się po prostu opłaca

Czy informacja pasażerska to już standard? Czemu niektóre z miast wciąż nie wprowadziły informacji o aktualnych odjazdach w czasie rzeczywistym? Czy frustracje, jakie wywołuje opóźnienie tramwaju czy autobusu mogą być mniejsze?

Dynamiczna informacja pasażerska to bardzo ważne narzędzie w dzisiejszej komunikacji publicznej. Mieszkańcy większych miast nie wyobrażają sobie już funkcjonowania bez wiedzy, kiedy dokładnie przyjedzie autobus czy tramwaj. Widoczne z daleka tablice pozwalają nawet starszym osobom dowiedzieć się jak długo będą czekać, funkcje zapowiedzi głosowych pomogą niedowidzącym, a młodzi wyśledzą konkretne pojazdy na smartfonie w internecie. Tak to mniej więcej wygląda.

Czy to  już standard?

W większych miastach tak. Standard, bez którego pasażerowie nie wyobrażają sobie podróżowania komunikacją miejską. Dofinansowania unijne, liczne projekty rozwoju transportu miejskiego pozwoliły na wdrożenie takich systemów. W mniejszych miastach niestety trudno znaleźć aktualne informację o odjazdach. Zdarzają się miejsca, gdzie wdrożenia nie zostały wykonane jak należy i np. tablice dynamicznej informacji pasażerskiej wyświetlają dane statyczne o najbliższych odjazdach. Mija się to z celem, gdyż pasażer wie, kiedy pojazd powinien odjechać, a nie, o której realnie odjedzie. Często przez to występują tzw. odjazdy widmo, gdy tablica podaje informację o pojeździe na przystanku, gdy w ogóle go jeszcze nie widać na horyzoncie, lub co gorsza dawno już odjechał.

Czemu niektóre z miast wciąż nie wprowadziły informacji o aktualnych odjazdach w czasie rzeczywistym?

Istnieje przeświadczenie, że pasażerowie wiedząc o opóźnieniach będą się skarżyć. Nic bardziej mylnego. W dzisiejszych czasach sama informacja jest istotą. Budowa tzw. społeczeństwa informacyjnego trwa od lat. Powszechny dostęp do internetu, otrzymywanie odpowiedzi za jednym kliknięciem to norma. Dlatego właśnie frustracja pasażerów jest większa, gdy informacja nie jest dostępna. Lepiej wiedzieć, że pojazd, na który czekamy przyjedzie za 10 minut, niż czekać i nerwowo wypatrywać go frustrując się, bo rozkład jazdy wskazuje, że powinien już być. Pasażer posiadający informację może podjąć działanie: wybrać inną formę dotarcia na miejsce lub spokojne poczekać na komunikację miejską. Na początku obecnego wieku przeprowadzono badania, w których 83% badanych pasażerów, stwierdziło, że czas oczekiwania mija szybciej, gdy wiedzą za ile minut przyjedzie pojazd. Czy to możliwe? Tak. Pasażer może spokojnie się czymś zająć: wyciągnąć książkę, czy przejrzeć wiadomości w internecie. Nie traci czasu, nie stoi bezczynnie, nie będzie nerwowo wypatrywał czy zbliżający się pojazd to ten, na który czeka.

Warto zaznaczyć, że systemy dynamiczne informacji pasażerskiej zazwyczaj nie podają opóźnień względem rozkładu jazdy, a informację za ile minut pojazd będzie na przystanku.

Czy frustracje, jakie wywołuje opóźnienie tramwaju czy autobusu mogą być mniejsze?

Zdecydowanie tak. Zapewniając pasażerom dynamiczną informację pasażerską w czasie rzeczywistym dajemy poczucie dbania i szanowania pasażera. Frustracja zmniejsza się dzięki wiedzy, jaką pasażer posiada. Spokojnie może sprawdzić w internecie możliwości przesiadek, na przystanku wybrać, którym pojazdem będzie jechał. Niezależnie od opóźnień, jakie występują, wiedza zmniejsza frustrację. Pasażerowie mogą być źli, że się spóźnią, ale nie będą źli, że nie wiedzą jak bardzo i jak długo będą czekać oraz czy autobus w ogóle przyjedzie.

Wzrost liczby pasażerów i przychodów

Przytoczone wcześniej badania pokazują również, jak informacja pasażerska może wpływać na przychody przewoźnika. We wspomnianych miastach odnotowano wzrost przychodów i ilości pasażerów. Jak to możliwe? Transport publiczny staje się przyjaźniejszy, bardziej dostępny i atrakcyjny. Informacja powinna być dostępna na każdym etapie podróży. Jeśli pasażer będzie mógł sprawdzić w domu, o której odjeżdża pojazd, następnie weryfikować to na każdym etapie podróży – na przystanku, w pojeździe… zapewnia sobie pewien standard i chętniej będzie korzystał z tej formy podróży.

Ponadto dodatkowym profitem dla operatora są dane, jakie może uzyskać z systemu. Może on wskazać miejsca, gdzie powstają największe opóźnienia, co ułatwia m.in. aktualizację rozkładów jazdy. Konkretne, powtarzalne dane, statystyki pozwalają na wyciągnięcie ważnych wniosków dla operatora transportu, dzięki czemu może poprawiać swoją usługę i zwiększać atrakcyjność transportu miejskiego.

Czemu nie korzystać z informacji pasażerskiej zgodnie z trendami i potrzebami?

Nowoczesne systemy informacji pasażerskiej pozwalają na różne modyfikacje, które mogą ułatwiać życie nie tylko pasażerów. Na tablicach można wyświetlać choćby informacje o pojazdach niskopodłogowych. Znacznie więcej możliwości dają wirtualne mapy, które są dostępne w internecie. Najlepszym przykładem podążania za trendami jest MZK Zielona Góra. Wcześniej na mapie wyświetlano informację o pojazdach, w których dostępny jest automat biletowy z płatnością kartą. Po zakupie pojazdów elektrycznych dodano informację o tym fakcie i elektryczne autobusy na mapie mają charakterystyczny piorun. W ostatnim czasie, miała miejsce sytuacja, w której pracownik MZK uratował życie kierowcy dzięki użyciu defibrylatora AED będącego na wyposażeniu autobusu. Na życzenie przewoźnika na interaktywnej mapie pojazdy z defibrylatorem na pokładzie posiadają charakterystyczne serduszko. Jest to o tyle istotne, że defibrylatory w pojazdach stanowią blisko połowę tych urządzeń dostępnych w mieście. Dzięki temu w sytuacji zagrożenia można szybko zlokalizować najbliższy defibrylator.

Podsumowanie

Dynamiczna informacja pasażerska to nie tylko czasy odjazdów widoczne dla pasażerów. To także zapewnienie bezpieczeństwa, pewności i spokoju pasażerom. Standard w większych miastach i wciąż postrach operatorów w niektórych mniejszych. Nie ma się czego bać. Dzięki dobrze wybranemu dostawcy można nie tylko informować pasażerów o opóźnieniach realnych czasach odjazdu, a wykorzystać więcej funkcjonalności. Można poinformować o pojazdach niskopodłogowych, co ważne jest w przypadku niepełnosprawnych, matek z dziećmi czy osób starszych. Możliwe jest poinformowanie, w których pojazdach można kupić bilet, co ułatwi życie wszystkim spieszącym się. Dodatkowo poinformować, które mają defibrylator AED, dzięki czemu jest szansa na uratowanie życia. Możliwości są niemal nieograniczone.

System powinien pozwalać na korzystanie z wielu urządzeń końcowych: od tablic przystankowych różnych producentów, poprzez informację w internecie i mieć możliwość udostępnienia danych zewnętrznym dostawcom, dlatego ważne jest zachowanie choćby podstawowych standardów komunikacji: SIRI, VDV, GTFS. Odpowiedni SDIP to zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego, większy spokój pasażera i operatora, a także większe przychody. Nie bójmy się informować!

Autor: Mikołaj Kwiatkowki / Trapeze Poland Sp. z o.o.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
SDIP
Trapeze
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....