TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Dolnośląskie Koleje Dojazdowe - nowoczesny system transportu kolejowego w regionie
WWW.UMWD.DOLNYSLASK.PL - Opublikowano: 21.04.2009 14:03:19 5 komentarzy
Dolnośląskie Koleje Dojazdowe - nowoczesny system transportu kolejowego w regionie

20 kwietnia przedstawiciele Zarządu Województwa Dolnośląskiego - Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński, członkowie zarządu Grzegorz Roman i Zbigniew Szczygieł spotkali się z przedstawicielami samorządów lokalnych. W spotkaniu udział wzięło ponad 40 wójtów, burmistrzów i starostów z terenu Dolnego Śląska. Marszałek Łapiński zaprezentował opracowaną przez Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego koncepcję budowy nowoczesnego systemu transportu kolejowego w regionie ?Dolnośląskich Kolei Dojazdowych (DKD). DKD jest projektem przewozów kolejowych typu aglomeracyjnego o nowym standardzie, wysokiej częstotliwości kursowania i w taryfie zintegrowanej z komunikacją miejską na obszarze miasta Wrocławia i terenach bezpośrednio z nim sąsiadujących. Tak, aby zapewnić dogodny serwis kolejowego nie tylko dla mieszkańców Wrocławia i aglomeracji, ale także ośrodków regionalnych ?Legnicy, Wałbrzycha, Świdnicy.

Docelowy zasięg działania nowoczesnego systemu kolejowego obejmie obszar sieci kolejowej z centralnym punktem we Wrocławiu, ograniczony stacjami: Oleśnica (Oleśnica Rataje), Jelcz-Laskowice, Oława (Brzeg), Strzelin, Legnica, Wołów, Żmigród, Trzebnica, Świdnica Miasto, Bielawa Zachodnia, Wałbrzych Miasto (Wałbrzych Główny). Sieć obejmuje 43 gminy, których obszar zamieszkuje prawie 1,5 mln osób, czyli 51,85% ogółu ludności województwa dolnośląskiego. Ogółem długość wszystkich linii wynosi 701 kilometrów. Zasadniczy wpływ na rozkład jazdy pociągów DKD będą miały względy techniczne i taborowe. Zakłada się, że każda linia będzie obsługiwana co godzinę (linia na lotnisko ?częściej). Dodatkowo na szlakach wylotowych z Wrocławia ofertę DKD będzie przeplatała oferta pociągów regionalnych PKP PR, czyli częstotliwość kursowania będzie wynosiła 30 minut.

Marszałek Łapiński podkreślił, że dla Samorządu Województwa niezmiernie ważny w kwestii organizacji komunikacji zbiorowej jest głos samorządu lokalnego. Niezbędne jest współdziałanie w tej dziedzinie z jednostkami, które potrzeby swoich mieszkańców znają najlepiej, a więc starostami, burmistrzami i wójtami. Dlatego też Marszałek zaproponował samorządowcom m.in. przejmowanie budynków dworców przez samorządy lokalne i komercjalizowanie ich, z wydzieleniem części niezbędnej do obsługi podróżnych (kasa biletowa, poczekalnia, informacja), przejęcie od przewoźników obowiązku informacji o połączeniach i stworzenie skoordynowanego, spójnego wewnętrznie systemu takiej informacji, włącznie z oznakowaniem stacji i przystanków oraz modernizację istniejących i budowę nowych stacji i przystanków.

Koncepcja DKD to także koncepcja wspólnego biletu na wszystkie środki komunikacji. Główne założenia koncepcji integracji taryfowej to podział na strefy taryfowe, uniezależnienie taryf od przewoźników, przeniesienie kompetencji zarządzania systemem biletowym na związek komunikacyjny, ustanowienie jednolitej taryfy zapewniającej konkurencyjność środków transportu publicznego względem motoryzacji indywidualnej oraz digitalizacja biletów i wprowadzenie systemu zapisu danych na nośnikach elektronicznych.
Jeszcze w 2009 roku Samorząd Województwa uruchomi pierwsze elementy systemu DKD. Wznowione zostaną przewozy z Wrocławia do Trzebnicy. Opracowywany rozkład jazdy pociągów w szczególnym stopniu będzie uwzględniał potrzeby dojazdu do Wrocławia. Przez cały czas trwać będą intensywne prace nad przejęciem linii do Świdnicy i Dzierżoniowa. Powstają szczegółowe analizy dotyczące planowanych inwestycji, trwają prace nad rozwiązaniami dotyczącymi organizacji przewozów. Koncepcja Dolnośląskich Kolei Dojazdowych została oceniona pozytywnie i uznana za kompletną. Dyskutowano o jej przyszłym kształcie, przedstawiono punkty widzenia lokalnych społeczności i jej zapotrzebowanie. Zgodnie stwierdzono potrzebę silnego współdziałania w tym temacie.

Dotychczasowe główne działania Samorządu Województwa w kwestii kolei to przede wszystkim:
- przejęcie i remont kosztem 11 mln zł linii do Trzebnicy;
- planowane przejęcie linii z Wrocławia przez Kobierzyce do Świdnicy i Dzierżoniowa oraz ich wyremontowanie. Na ten cel zostanie przeznaczonych 16 mln zł;
- wystąpienie o przejęcie Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu celem przywrócenia jego funkcji komunikacyjnych;
- przeznaczenie 3 mln zł na wykonanie Studium Wykonalności modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego;
- zabezpieczenie środków na projekty infrastrukturalne, które będą mogły zostać zrealizowane z udziałem funduszy unijnych (RPO WD, POIŚ) na liniach przejętych w zarząd, jak i pozostających w gestii PKP PLK.
- aktywne działania w kwestii modernizacji infrastruktury w ramach Programu Transportu Kruszyw;
- zakup 12 szynobusów.

W bieżącym roku Samorząd Województwa planuje także zakup 6 autobusów szynowych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego oraz zakup 5 nowoczesnych, czteroczłonowych EZT o wysokich parametrach technicznych do obsługi połączeń z Wrocławia do Legnicy, Oleśnicy i Żmigrodu (przy udziale środków z RPO). Dodatkowo także planowany jest zakup taboru używanego w liczbie 6-8 sztuk. Łączna wartość wszystkich tych projektów wynosi niemal 146 mln złotych, a dostawy taboru odbywać się będą w latach 2010 ?2011. Dzięki tym działaniom, łącznie z taborem pozyskanym w poprzednich latach, w 2011 roku po dolnośląskich torach będzie jeździć21 nowoczesnych składów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
DKD
KD
PKP PR
DZPR
SZT
EZT
Wrocław
Trzebnica
Legnica
Żmigród
Wałbrzych
  • Adam Z – 22.04.2009

    Nie wiem czy Wrocław -Dzierżoniów przez Niemczę będzie konkurencyjny z czymkolwiek. Teraz podam bajkową wersję więc proszę się nie śmiać! Modernizacja odcinka Wrocław-Jaworzyna Śląska do 160km/h i budowa przed Jaworzyną rozjazdu na 160km/h z łącznicą na podsudecką wraz elektryfikacją jednego toru dwutorowego odcinka do Swidnicy z przeznaczeniem jednego toru na v-160km/h, a drugiego na 100-120km/h dla spalinowych szynobusów. i do Swidnicy z Wrocławia w 30 minut się dojedzie! Dalej dwa tory z jednym zelektryfikowanym na 120km/h do Dzierżoniowa i 45 minut jest konkurencyjne w porównaniu z 55km wariantu drogowego, Można też pociągnąć dalej 5km do 40tyś Bielawy czyli razem 50minut z Wrocławia! Swidnica (60tyś) + Dzierżoniów (40tyś) + Bielawa (40tyś) to razem 140 tyś ludzi mających alternatywę w miarę szybkich połączeń z metropolitarnym Wrocławiem dla tych dwóch ostatnich miast , a dla Swidnicy bezkonkurencyjne. NP: 8 par regionalnych ekspresów. Oczywiście linia przez Sobótkę i Niemczę nadal mogła by generować ruch w ramach potencjału, który posiada ewentualnie wzmocnionego przez mądrą politykę planistyczno-urbanistyczną i budowanie osiedli przy pustwych stacjach na tej lini. Ten sam patent można sobie wyobrazić w połączeniach Wrocławia i Jeleniej Góry. 160km/h do Jaworzyny Śląskiej .Tam postój. Nastepnie 120-140km/h na dwutorowej lini do Strzegomia z jedym torem zelektryfikowaym i wjazd na Strzegom Miasto! Razem 32-35minut. Potem jeden tor wiaduktem i rozdzielenie lini na dwa w Grabinie SL i dalej ten sam patent czyli dwa tory jeden spalinowy regionalny drugi pod prądem z v-120140km/h z ewentualną korektą geometrii (tam gdzie trzeba). Stacje z mijankami dla spalinowej jednotorówki od strony budynku stacyjnego z przelotowym torem zelektryfikowanym oddzielonym od stacji. Ewentualna mijanka (jako rezerwowa-zwykle na przelocie) w Roztoce z dwoma torami bez prądu i dwoma pod prądem. Dalej jeszcze trochę razem potem jeden tor na Bolków a drugi tylko dla pasażerów (ten z prądem nadal 120-140km/h) możę się wspinać prosto do Domanowa bypasem (ekspresówka ma tam iść może jednym śladem?) i dalej łącznicą do Marciszowa i J.G. Czas łączny z rezerwą 75minut! 16 razy dziennie! Planowa mijanka w Strzegomiu 33-35minut+33-35minut daje nam przy dwóch pociągach wyjeżdzających o tej samej godzinie z Jeleniej Góry i Wrocławia mijankę w Strzegomiu. Rezerwowa mijanka albo w Jaworzynie albo w Roztoce. Pominięcie Wałbrzycha jest nieistotne! Sam Wałbrzych z przyległościami przy 35minutach do Swiebodzic+20-25minut do Wałbrzycha Głównego jest w stanie zasilić te 16 par cogodzinnego tektu. Liczy się jakość oferty! Kiedy czytam argumentacją o tym ,że pociągi do Poznania z Krakowa i Katowic nie mogą jeżdzić przez Kluczbork i Ostrów bo mała frekwencja to mnie krew zalewa! Nie trzeba KDP by odciąć wiele miejscowości! Wystarczy mieć take (h...jowe) oferty i takie prędkości, że żeby mieć frekwencję trzeba trasować pociągi przez jak największą ilość metropolii. Dajcie prędkość średnią 40km/h na lini Kraków-Katowice-Gliwice-Opole-Wrocław-Leszno-Poznań a i tyle miast nie wystarczy i będzie trzeba biadolić, że gdyby jeszcze jedno miasto jak Kraków po drodze, gdyby jeszcze jeden Wrocław... No po prostu ręce opadają! PKP nie idzcie tą drogą!

  • Adam Z – 22.04.2009

    Tak samo na obecną chwilę Wrocław- Jelenia Góra wydaje się niezastapione w wariancie przez Wałbrzych...no przy tych prędkościach to i sam Wałbrzych nie wystarczy! Przydała by się tam jakaś "metropolia" bo przy tych czasach i "ofercie" to i takiego potencjału jaki jest nie wystarczy i niedługo będzie całkowita rezygnacja,zresztą miejscowi tubylcy nie jeżdzą pociągiem z W.G do J.G chyba ,że MK-ole. Tylko wariant dalekobieżny się broni-ile jeszcze?

  • JP – 22.04.2009

    A co się stanie z dolnośląską częścią PKP PR?

  • R. Piech – 23.04.2009

    Nic, będzie istniała tak jak istnieje. DKD jest nadbudową na obecne połączenia.

  • NS – 14.05.2009

    Ale naprawdę jest pewna różnica między koleją aglomaracyjną, a regionalną. Zlewa się to dopiero przy większych aglomeracjach, takich jak Paryż. Linie aglomeracyjne dotyczą gęstszej zabudowy wokół centrum, a regionalne wybiegają dość daleko. Dolnośląska Kolej Dojazdowa kojarzy się raczej z WKD w Warszawie, czy wąskotorówkami. Dobrze jednak, że węzeł wrocławski został zauważony....

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....