Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dobrze zaprojektować Rondo Rataje

infotrans
11.03.2016 15:38
0 Komentarzy

Rondo Rataje to jeden z najbardziej ruchliwych punktówPoznania. W ciągu doby przejeżdża tamtędy 1137 tramwajów (7 linii), 1027autobusów (14 linii) i około 94 tys. pojazdów samochodowych, w tym 12 tys.dostawczych oraz ciężarowych.

O konieczności jego przebudowy dyskutowano od 2010 roku. W2012 roku ZDM przedstawił poznaniakom 5 wariantów przebudowy: najtańsza miałakosztować 95 mln zł, najdroższa 167 mln zł, a zgodnie z nią ruch samochodówodbywałby się pod ziemią. Na powierzchni kursowałaby tylko komunikacjapubliczna, byłyby drogi rowerowe i chodniki dla pieszych.

Poznaniacy wybrali w konsultacjach społecznych do realizacjiten najdroższy wariant. Poprzedni zarząd miasta deklarował wtedy, że miasto mana tę inwestycję tylko 60 mln zł. Reszta miała pochodzić z funduszy unijnych, aczęść miałaby też dołożyć firma budująca Galerię Handlową Łacina – obecniePosnania.

Tych pomysłów nie zrealizowano. W ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 Poznań ostatecznienie dostał pieniędzy i do przebudowy nie doszło.

– Stan infrastruktury torowo-sieciowej oraz nawierzchnijezdni na rondzie wskazuje na konieczność podjęcia pilnych działań naprawczych- zaznacza Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni UMP.Pracownicy tego wydziału, tak samo jak ZTM i ZDM stale monitorują stan ronda. Zroku na rok jest coraz gorzej.

Ale w obecnym budżecie miasta, wyjątkowo trudnym międzyinnymi z powodu przeciągających się i coraz droższych inwestycji, takich jakchoćby Kaponiera, nie ma pieniędzy na realizację wariantu przebudowy wybranegow 2013 roku. Dlatego Wydział Transportu i Zieleni UMP na polecenie prezydentaWudarskiego i we współpracy z ZTM i ZDM od wielu miesięcy pracuje nad innąkoncepcją.

– Chcemy wypracować rozwiązanie, które możliwe będzie dowdrożenia w krótkim czasie w ramach możliwości finansowych miasta i którejednocześnie nie będzie zwykłym remontem, odtwarzającym istniejący, niezbytkorzystny dla pasażerów, układ przestrzenny przystanków – tłumaczy dyrektorGosiewski. – Podstawowym założeniem przyjętym przez ZTM jest zmniejszenieodległości koniecznych do pokonania przez przesiadających się pasażerów iusprawnienie funkcjonowania komunikacji autobusowej. Dlatego w koncepcjizaproponowano wprowadzenie wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych zarównona samym rondzie, jak i na przystankach Serafitek i Wioślarska. Pojawią się teżplatformy przystankowe na zjazdach z ronda w kierunku Śródki i w kierunkuStarołęki. Chcemy też wprowadzić rozwiązanie, które umożliwi przejazd autobusówkomunikacji publicznej bezpośrednio przez tarczę ronda.

Poznań będzie się starał uzyskać dofinansowanie tejinwestycji w wysokości nawet do 85% kosztów kwalifikowanych ze środkówEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jest na to szansa w ramachPoddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilnośćmiejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” Wielkopolskiego RegionalnegoProgramu Operacyjnego na lata 2014-2020.

– Priorytetem miasta jest poprawa warunków funkcjonowaniapublicznego transportu zbiorowego – przypomina prezydent Wudarski. – RondoRataje jest jednym z miejsc niewątpliwie wymagających podjęcia działańremontowych, i to jak najszybciej.

Komentarze