TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Czyste powietrze. Druga edycja panelu obywatelskiego [FILM]
UM GDAŃSK Kamila Grzenkowska, TL, TransInfo - Opublikowano: 28.03.2017 14:39:58
Czyste powietrze. Druga edycja panelu obywatelskiego

O wpływie zanieczyszczonego powietrza na nasze zdrowie, o tym, skąd czerpać informacje o jego jakości danego dnia i o tym, co przyczynia się do jego zanieczyszczenia. W sobotę odbyło się pierwsze spotkanie II panelu obywatelskiego, który poświęcony jest poprawie jakości powietrza w Gdańsku. O czym mówili specjaliści?

Prof. Lidia Wolska z Zakładu Toksykologii Środowiska z Gdańskiego Uniwersytetu Gdańskiego, opowiadała m.in. o rodzajach zanieczyszczenia powietrza. - Mamy zanieczyszczenia fizyczne, takie jak hałas, pył, promieniowanie elektromagnetyczne i drgania. Są też chemiczne, pewnie najbardziej znane, czyli różnego typu tlenki, węglowodory czy różne związki organiczne i nieorganiczne.

- Występuje też zanieczyszczenie biologiczne, a więc bakterie, grzyby i pyłki roślin - wyliczała prof. Wolska.

Podkreślała też, że zanieczyszczenie w postaci pyłu może być naturalne. Tak jest np. z tym, który dociera do naszego kraju z Sahary albo w wyniku wybuchających wulkanów.

W przypadku pyłów duże znaczenie ma rozmiar ich cząstek. Jeden z najbardziej "popularnych" - pył PM 10 to cząstki o średnicy mniejszej od 10 ?m, jest też PM 2,5, czyli o średnicy 2,5 ?m i mniej, oraz PM1.

- Każdy z tych pyłów zatrzymuje się w naszym układzie oddechowym w innym miejscu. Ten powyżej 10 ?m zatrzymuje się w przegrodzie nosowej - jesteśmy w stanie go usunąć. Ten poniżej 10 ?m dostaje się do górnych dróg oddechowych i tam bywa już różnie. Pył mniejszy niż 2,5 dochodzi do płuc, i stamtąd już się nie wydostanie. Jeszcze mniejsze cząsteczki mogą przejść z pęcherzyków płucnych do krwi - tłumaczyła prof. Wolska.

Kto jest odpowiedzialny za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza? - Procesy spalania poza przemysłem, czyli my sami - mówiła prof. Wolska. - Paląc w paleniskach domowych. Ok. 50% pyłu PM 2,5 pochodzi właśnie z tego źródła. Do tego przyczynia się też transport drogowy i energetyka.

Prof. Dr hab. Cezary Pałczyński z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, opowiadał o tym, że powinniśmy się wystrzegać pyłków ultradrobnych. Zwracał uwagę, że w kuchni, w trakcie przygotowywania posiłków nie powinno być? dzieci. Nie powinny znajdować się także w pobliżu palącego się ogniska i domowego kominka. - To są źródła emisji cząsteczek ultradrobnych, które potencjalnie są najbardziej toksyczne - zaznaczył prof. Pałczyński.

Tłumaczył też, że pyły PM 2,5 i ultradrobne przechodzą do krwi i mogą spowodować nawet śmierć człowieka poprzez zatory czy zawał, ponieważ aktywują krzepnięcie krwi.

Z punktu widzenia alergologii, ale nie tylko, ważne są cząsteczki, które wydostają się z silników wysokoprężnych - diesla. - To niesłychanie szkodliwa emisja ? podkreślał prof. Pałczyński.

Zanieczyszczenie środowiska może też wpływać na zmiany epigenetyczne, które powodują, że jakiś gen przestanie a inny zacznie działać.

Agnieszka Muras, specjalistka ds. jakości powietrza w organizacji HEAL Polska, zajmującej się wpływem środowiska na zdrowie ludzi, przypomniała, że w Polsce obowiązują przepisy unijne, a więc poziomy alarmowania o zanieczyszczeniach, którymi oddychamy, reguluje dyrektywa unijna z 2008 r.

- Żaden kraj europejski nie ma odgórnie określonej wartości, przy której informuje się czy alarmuje społeczeństwo, jeśli chodzi o pyły zawieszone: PM10 i PM2,5 - poinformowała Agnieszka Muras.

Z powodu dużego wpływu zanieczyszczenia powietrza na zdrowie, WHO zaleca przyjęcie norm średniodobowych: dla PM 2,5 - 25 ?g na metr sześcienny, a dla PM 10 - 50 ?g. W Polsce poziom, przy którym informuje się obywateli o stężeniu PM10 wynosi 200 ?g na metr sześcienny, a poziom alarmowania - 300 ?g. To najwyższe normy w Europie. Na Węgrzech ten poziom wynosi 100, a w Belgii - 70.

- Powietrze, którym oddychamy wpływa na to, jak się czujemy - podkreślała Muras. - Największy problem w Gdańsku to niska emisja, a więc te zanieczyszczenia, które wypuszczane są z kominów na wysokości do 40 m.

Adam Zarembski z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku przyznał, że w tym mieście istnieje problem głównie z pyłem zawieszonym.

Kolejne spotkanie panelu obywatelskiego już w następną sobotę, 1 kwietnia.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
Gdańsk
panel obywatelski
smog

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...