Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery oferty na budowę węzła przesiadkowego w centrum Katowic

infotrans
16.12.2017 13:38
0 Komentarzy

Spośród czterechofert samorząd Katowic wybiera przyszłego wykonawcę budowy węzła przesiadkowegoSądowa w ścisłym centrum miasta. Węzeł ma umożliwiać przede wszystkimprzesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne.

W czwartek katowiccy radni przyjęli budżet na 2018 r., zktórego wynika, że w 2018 r. samorząd przeznaczy na budowę węzła Sądowa 8,7 mlnzł (przy całościowym koszcie przedsięwzięcia oszacowanym na 59,6 mln zł).

Węzeł Sądowa jest położonym najbliżej ścisłego centrumKatowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych,której pierwszy etap (obejmujący cztery węzły) jest obecnie realizowany.

To również jedyna inwestycja I etapu budowy KatowickiegoSystemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych finansowana z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy węzły (Ligota,Brynów i Zawodzie) wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Umowę na dofinansowanie węzła Sądowa środkami POIiŚprzedstawiciele urzędu miasta podpisali w Ministerstwie Rozwoju pod koniecczerwca br. Przetarg – ostatni z ogłoszonych w I etapie budowy katowickichwęzłów – ruszył w drugim tygodniu października. Spłynęły w nim cztery oferty.

Jak wynika z informacji w części biuletynu informacjipublicznej Katowic poświęconej zamówieniom publicznym, miasto przeznaczyło narealizację tego zamówienia 57,6 mln zł brutto; w tej wartości zmieściła sięjedynie oferta Budimexu za 56,9 mln zł brutto. Kolejne oferty złożyłykonsorcjum będzińskich spółek Banimex i Azi-Bud (57,5 mln zł), Mostostal (59,5mln zł) oraz konsorcjum spółek z grup NDI i Balzola (63,7 mln zł).

Zgodnie ze specyfikacją przetargową po wyłonieniu wprzetargu wykonawcy będzie on miał na realizację zadania 22 miesiące od dniapodpisania umowy. Oznacza to, że – w zależności od terminu zakończeniaprzetargu – być może uda się zakończyć ją jeszcze przed końcem 2019 r.

Węzeł przesiadkowy przy ulicy Sądowej ma pełnić funkcjęnowego katowickiego dworca autobusowego. Został pomyślany przede wszystkim podkątem swobodnych przesiadek z autobusów komunikacji miejskiej na autobusydalekobieżne. Węzeł ten znajduje się ok. 500 m od katowickiego dworcakolejowego (dojście do niego wiedzie m.in. przez trzy ruchliwe skrzyżowania zeświatłami).

Według wcześniejszych informacji miasta po ukończeniu węzłazmieniona może zostać trasa znacznej części linii autobusów miejskich, którewjeżdżają m.in. na podziemny przystanek pod dworcem kolejowym. Docelowo miałybyone przejeżdżać także przez węzeł przy ul. Sądowej.

Do węzła nie dotrą natomiast – przynajmniej w bliższejprzyszłości – tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką (w dalszej perspektywierozważane ma być doprowadzenie do niego odcinka trakcji tramwajowej). Droga doprzystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Zgodnie z zapowiedzią miasta, prócz peronów autobusowych, wwęźle stanie m.in. budynek podróżny, w którym znajdą się: poczekalnie dlapołączeń lokalnych (na parterze) i dalekobieżnych (na piętrze), a także małagastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzebykierowców autobusów dalekobieżnych – dyspozytornię, pomieszczenia socjalne isanitariaty. Na terenie węzła znajdą się też wiata rowerowa, parking oraz małaarchitektura i zieleń.

Węzeł Sądowa jest jedną z czterech realizowanych obecnie wKatowicach inwestycji tego typu. Trwają już prace nad centrum przesiadkowym wLigocie oraz przygotowawcze dotyczące węzła Zawodzie. W przetargu na inwestycjęw Brynowie miasto w najbliższych dniach spodziewa się podpisania umowy zkonsorcjum Stor i Warbud.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego SystemuZintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóchwęzłów typu park&ride powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie iBrynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu zkomunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicyo tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata2018-2020, powstać mają węzły park&ride powiązane z koleją: Piotrowice iPodlesie, a także węzeł: Kostuchna – położony na końcu planowanej nowej liniitramwajowej.


Komentarze