Częstochowa podpisała umowę z R&G Plus Sp. z o.o., której przedmiotem jest budowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP).
Wartość kontraktu opiewa na kwotę 3 645 862,68 PLN. Spółka została wybrana w drodze przetargu nieograniczonego, gdzie pokonała trzech konkurentów, tj. Trapeze Finland Oy Lansikatu, WASKO S.A., i mpTechnology Sp. z o.o. Mielecka firma będzie miała czas do połowy grudnia na dostawę i uruchomienie całego systemu. Inwestycja ma być realizowana według procedury "zaprojektuj i dostarcz". Testy systemu mają rozpocząć się już latem.
Dofinansowanie unijne
Zadanie przewidziane jest do współfinansowania przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Zamówienie to stanowi część większego zadania pod nazwą: "Budowa węzłów przesiadkowych na terenie Subregionu Północnego, zlokalizowanych w Częstochowie: I. przy dworcu Częstochowa Główna ul. Piłsudskiego; II. przy dworcu PKP Stradom; III. przy dworcu PKP Raków; oraz infrastruktury rowerowej obsługującej węzły".
Zadania dla R&G
Zakres inwestycji obejmuje między innymi:
- zaprojektowanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i przedstawienie do akceptacji zamawiającemu,
- dostawę i montaż tablic i przyłącza elektryczne do tablic na wyznaczonych przystankach,
- podłączenie do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej jednostek miejskich w siedzibach: Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Częstochowie, Straży Miejskiej w Częstochowie, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie,
- wdrożenie informatycznej części SDIP wraz z doposażeniem serwerowni oraz szkoleniami,
- wykonanie interfejsów komunikacyjnych pozwalających na podłączenie do systemu SDIP przewoźników komunikacji miejskiej, którzy posiadają w pojazdach transportu zbiorowego niezbędne do komunikacji z systemem urządzenia,
- uruchomienie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej,
- przekazanie pilotów do zdalnego uruchamiania na tablicach zapowiedzi głosowych o najbliższych odjazdach.
Częstochowski SDIP
System ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla pasażerów, co niewątpliwie wpłynie na atrakcyjność i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej. W ramach systemu powstanie rozbudowana strona internetowa wraz z aplikacją mobilną z możliwością śledzenia pojazdów w czasie rzeczywistym oraz planowania podróży. Na 50 tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej, zlokalizowanych na wyznaczonych przystankach (głównie w centrum i przy węzłach przesiadkowych), będzie możliwość umieszczenia komunikatów dotyczących czasowych utrudnień w ruchu komunikacji miejskiej, alarmów dotyczących sytuacji szczególnych lub stanu zagrożenia. SDIP będzie systemem otwartym, udostępnionym wszystkim przewoźnikom, wykonującym przewozy transportem zbiorowym, o ile będą oni posiadać w swoich pojazdach urządzenia niezbędne do włączenia się w ten system.
Aplikacja "Live MPK"
MPK w Częstochowie nie czekając na budowę SDIP już wyszło naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i uruchomiło aplikację "Live MPK" dostępną na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. By z niej skorzystać wystarczy wejść na stronę www.live.mpk.czest.pl.
Dzięki "Live MPK" pasażer ma możliwość:
- sprawdzenia najbliższych odjazdów z przystanku, na którym się znajduje,
- śledzenia pozycji GPS pojazdu,
- sprawdzenia jakim typem taboru będzie realizowany kurs (marka, model, oraz wyposażenie pojazdu takie jak np.: biletomat),
- sprawdzenia odchyłki od rozkładu (czy pojazd jest opóźniony),
- zapoznania się z rozkładem dla wybranej linii.
W przyszłości w aplikacji będą pojawiać się komunikaty nadawane od dyspozytora, informujące o utrudnieniach na drogach takich jak wypadki lub korki.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.