Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Częstochowa bardziej przyjazna niepełnosprawnym pasażerom

infotrans
12.09.2019 11:39
0 Komentarzy

Wykonawcy nowychinwestycji w Częstochowie będą zobowiązani przestrzegać norm, które zapobiegnątworzeniu barier architektonicznych. Tego rodzaju ujednolicone standardy wpolskich miastach są ciągle nowością.    

Dzięki nowym wytycznym projektowym wspólna, publiczna przestrzeńCzęstochowy będzie dopasowywała się do specyficznych potrzeb osób zniepełnosprawnościami w sposób przemyślany, metodyczny i systemowy. Zobowiązanido przestrzegania wytycznych będą wszyscy projektanci i realizatorzy inwestycjizwiązanych z miejską przestrzenią.

Osoby zniepełnosprawnościami doświadczają dyskomfortu w publicznej przestrzeniznacznie częściej niż większość z nas – mówi prezydent KrzysztofMatyjaszczyk. Dlatego od teraz wszystkieprojektowane miejskie inwestycje będą musiały uwzględniać wytyczne, dziękiktórym Częstochowa – krok po kroku – chce stawać się miastem znacznie bardziejprzyjaznym osobom z rozmaitymi ograniczeniami – dodaje.

Z inicjatywy społecznego rzecznika osób zniepełnosprawnościami Tomasza Tyla Miejski Zarząd Dróg i Transportu przygotowałstosowny materiał, opierając się m.in. na opracowaniach warszawskiej FundacjiIntegracja oraz Polskiego Związku Niewidomych. Został on publicznieprzedstawiony w czerwcu i od tego czasu do początku września instytucje iorganizacje działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami miały czas nazgłaszanie ewentualnych uwag i wniosków.

Szczególnie ważnewytyczne dla MZDiT i MPK

Wprowadzenie wytycznych będzie miało konsekwencje dladziałań różnych jednostek organizacyjnych samorządu, ze szczególnymuwzględnieniem MZDiT i MPK. To te podmioty organizują przetargi na większośćinwestycji w zakresie infrastruktury dla pieszych, kierowców czy pasażerek ipasażerów miejskiej komunikacji. A to w tych obszarach osoby zniepełnosprawnościami napotykają ciągle na sporo utrudnień. Chodzi nie tylko oosoby na wózkach inwalidzkich czy poruszające się o kulach, ale też niewidome isłabowidzące, niedosłyszące czy osoby starsze. Łatwiejsza w użytkowaniuprzestrzeń miejska ułatwi też codzienne funkcjonowanie np. kobietom w ciąży,osobom bardzo niskim czy bardzo wysokim, osobom z nadwagą czy urazami kończyn.Z wolnej od barier infrastruktury skorzystają także ci, którzy muszą np.przetransportować duży bagaż.

W wytycznych znajdujemy niemal wszystkie obszary, w którychwystępują ograniczenia – począwszy od pokryw studzienek kanalizacyjnych,poręczy, przez organizację przestrzeni komunikacyjnej, po miejsca parkingowe iprzystanki komunikacji miejskiej. W każdym obszarze określono, w jaki sposóbprojektować elementy przestrzeni, by była ona czytelna dla wszystkich iumożliwiała jak najbardziej komfortowe poruszanie się. Wytyczne zawierajądokładne wymiary, odstępy czy organizację urządzania przestrzeni, zuwzględnieniem potrzeb konkretnych jej użytkowniczek i użytkowników. Zawierajątakże grafiki prezentujące konkretne rozwiązania. 

Niskopodłogowy tabor

W przewozach autobusowych ekspedycja taboru jest w całościzaplanowana na pojazdy niskopodłogowe (w przypadku tramwajów obecnie sięgablisko 30%). W mieście od dawna wyznaczane są zastrzeżone miejsca postojowe –tzw. „koperty”, przeznaczone do wykorzystywania przez osoby zniepełnosprawnością (obecnie jest ich ok. 250). Od 2016 roku kierującylegitymujący się „Kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnością” na drogachpublicznych w Strefie Płatnego Parkowania nie wnoszą opłat za postój.

Z myślą o niepełnosprawnychmodernizacja sieci tramwajowej

Rozwiązania z myślą o osobach z niepełnosprawnościamiuwzględnia także m.in. prowadzona obecnie modernizacja linii tramwajowej – izwiązanej z nią infrastruktury przystankowej – czy budowa centrów przesiadkowych przez częstochowskich dworcachkolejowych.

Obecnie wprowadzone decyzją prezydenta miasta standardy wpełni uwzględniać mają jednak wszystkie nowe projekty urządzenia przestrzenipublicznej, (oczywiście tam, gdzie technicznie możliwe będzie ich wprowadzenie).  

 

 


Komentarze