TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Co zastąpi ŚKUP?
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 29.01.2019 16:14:33
Co zastąpi ŚKUP?

Do końca lutego br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza konsultować założenia rozwiązania, które w 2021 r. zastąpi system Śląskiej Karty Usług Publicznych.

Jak zaznaczył podczas wtorkowego zgromadzenia GZM przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak, zarząd ten przyjął już dokument pod nazwą "Założenia funkcjonalno-użytkowe nowego systemu pobierania opłat za usługi publiczne, w szczególności obejmujące publiczny transport zbiorowy".

"Jak wiemy, projekt unijny ŚKUP za trzy lata skończy okres trwałości. Jeżeli chcielibyśmy go poprawiać, wdrażać nowe rozwiązania - mam nadzieję, bardziej efektywne i tańsze - musimy już nad tym pracować. Jeżeli zdecydujemy się na uruchomienie nowych rozwiązań, one muszą być wdrożone i funkcjonować równolegle przynajmniej rok wcześniej" - wskazał Karolczak.

"Chcielibyśmy zacząć rozwijać te usługi, które miały być realizowane w ŚKUP i po części ta karta była do tego przygotowana, ale z różnych względów nie udało się tego zrobić. Przede wszystkim mówię o kartach mieszkańca (…), aby każda gmina mogła personalizować swoje przyszłe karty, np. nadawać swoje ulgi, (…) w ramach jednego systemu" - wyjaśnił.

Obecny, wdrożony z kilkuletnim opóźnieniem, w 2015 r., system ŚKUP krytykowany jest jako awaryjny, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny. W założeniu karta miała stać się rodzajem portmonetki umożliwiającej wygodne opłacanie szeregu usług publicznych, świadczonych przez samorządy regionu.

Faktycznie, obok płatności za komunikację miejską (m.in. całkowicie zastąpiła bilety okresowe), używana bywa do opłacania parkowania w wybranych miastach. Terminale ŚKUP w takich miejscach, jak biblioteki czy baseny, są praktycznie nieużywane.

Jedną z istotnych cech tego systemu jest jego działanie off-line. Umożliwia to np. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez łączenia z siecią), ale też wiąże się często z wielogodzinnym czasem przekazywania na kartę kupionych przez portal ŚKUP biletów (informacja o takim zakupie musi dotrzeć do wszystkich kasowników) czy długim uruchamianiem systemu po każdym wyruszeniu pojazdu na trasę.

GZM od 1 stycznia br. przejęła - poprzez własny Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie od trzech dotychczasowych organizatorów, w tym największego KZK GOP, który koordynował wdrażanie systemu ŚKUP. Przejmując prawa i obowiązki organizatorów Metropolia przejęła nadzór nad ŚKUP; jednocześnie już w poprzednich miesiącach sygnalizując przygotowania do możliwych w krótkiej perspektywie poprawek systemu.

Aby określić zasady nowego systemu, który powinien przejąć funkcje ŚKUP po zakończeniu tzw. okresu trwałości unijnego projektu, który współfinansował tamto rozwiązanie (upływa on w 2021 r.), GZM w styczniu br. przeprowadziła naboru uczestników dialogu technicznego, określając termin jego zakończenia - do końca lutego br.

Dialog techniczny to jedna z przewidzianych w prawie zamówień publicznych procedur o charakterze doradczym. Jego rozpoczęcie nie jest równoznaczne z ogłoszeniem przetargu. To etap poprzedzający ewentualne ogłoszenie takiego postępowania. Jego celem jest uzyskanie informacji, potrzebnych do precyzyjnego opisu przyszłego zamówienia.

Pod kątem dialogu Metropolia określiła jego zagadnienia. To m.in. "konto-centryczność systemu i urządzeń", co oznacza system pracujący on-line, z wszystkimi danymi w systemie centralnym, zmianę funkcji karty ŚKUP z nośnika danych na identyfikator klienta w systemie, z możliwością wykorzystania innych identyfikatorów, a także możliwość zapłaty środkami z systemu, kartą płatniczą, przelewem czy innymi nowoczesnymi formami płatności.

Jednocześnie analizowana ma być możliwość zapłaty z góry - prepaid, ale też post-paid dla zweryfikowanych użytkowników, brak biletu papierowego w obecnej formie (dodatkowe formy zapłaty), nowe urządzenia w pojazdach z dużym ekranem dotykowym, możliwość automatycznego doboru najkorzystniejszej taryfy, czy otwartość systemu (w pierwszym etapie: komunikacja ZTM wraz z tworzoną koleją metropolitalną; następnie też rower metropolitalny i Koleje Śląskie).

GZM zamierza też konsultować kwestie: rozwoju kanałów obsługowych, otwartości interfejsów, systemu zapewniającego rozliczenia z przewoźnikami na podstawie danych o realizacji kursów. Warunkiem będzie konieczność zapewnienia płynnego przejścia użytkowników i danych z systemu ŚKUP (w pierwszym etapie funkcjonalność obecnego systemu ŚKUP w nowej odsłonie, w tym np. karta płatnicza; w dalszych etapach nowe funkcjonalności, jak konto mieszkańca).

Umowę na dostarczenie i wdrożenie ŚKUP KZK GOP podpisał z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Finansowany m.in. unijnymi środkami system miał zacząć funkcjonować w 2013 r. Ostatecznie był stopniowo wdrażany w drugiej połowie 2015 r.; w listopadzie 2015 r. rozpoczęło się jego funkcjonowanie.

Obecnie karty systemu ŚKUP - poza m.in. funkcją nośnika elektronicznych biletów okresowych - są jedynym nośnikiem wprowadzonego od 1 stycznia ub. roku przez GZM uprawnienia do bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
ŚKUP
GZM
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....