Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co przeszkadza pasażerom w Częstochowie?

infotrans
30.04.2015 12:23
0 Komentarzy

MPK w Częstochowie Sp. z o.o. przeprowadziło ankietę natemat zachowania współpasażerów w środkach komunikacji miejskiej. Ankietatrwała od 14 do 21 kwietnia 2015 roku. W ankiecie wzięło udział 1730respondentów.

Średnia ilość czasu jaką częstochowianie spędzają na jednejpodróży w środkach komunikacji miejskiej to około 15 minut. Liczbarespondentów, którzy wzięli udział w ankiecie wskazuje na duże zainteresowaniepasażerów i chęć podzielenia się własnymi spostrzeżeniami na temat zachowaniainnych kompanów podróży.

Jakie zachowania najbardziej przeszkadzają Częstochowianompodczas podróży tramwajem lub autobusem? Badanie wskazuje na kilka zachowań,które szczególnie przeszkadzają podczas podróży. Najbardziej przeszkadza brakhigieny i przykry zapach. Na drugim miejscu znalazły się akty wandalizmudokonywane na środkach komunikacji miejskiej. Trzecie miejsce na podium w skaliirytacji zajmuje brak kultury podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu.Kolejnymi rzeczami, które w umiarkowany sposób przeszkadzają Częstochowianom sąwulgaryzmy, brak uprzejmości/pchanie się oraz palenie e-papierosa. Po środkutabeli znalazły się głośne słuchanie muzyki, nieustępowanie miejsca osobomuprzywilejowanym i głośne rozmowy przez telefon. Z drugiej strony tabeli, czylito co najmniej przeszkadza pasażerom to przewożenie bagaży, przewożeniezwierząt oraz spożywanie jedzenia i picia pod warunkiem, że nie jest toalkohol. W rubryce inne, w której można było wpisać co jeszcze wpływa nakomfort podróży pasażerów znalazły się odpowiedzi, które analizowane były podkątem częstotliwości występowania słowa klucza. Takimi kluczowymi słowamiokazały się: picie alkoholu, zapach, palenie papierosów, brak kultury, agresja,plecaki na plecach, pijani ludzie, zachowanie kierowcy, siedzący obok,kontrolerzy, chamstwo i kładzenie siatek z zakupami na siedzeniach. Ponad 90%respondentów uważa, że warto przeprowadzić akcję społeczną dotyczącą właściwegozachowania w środkach komunikacji miejskiej.

Pełny raport można ściągnąć ze strony internetowejwww.mpk.czest.pl W raporcie zachowana została oryginalna pisownia nadesłanychodpowiedzi.

Co dalej? Ankieta, którą przewoźnik przeprowadził wśródmieszkańców daje jasny sygnał, że są pewne rzeczy, na które należy zwracaćuwagę podróżując środkami komunikacji miejskiej. MPK w Częstochowie Sp. z o.o.zwróciło się do Zespołu Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego wCzęstochowie z prośbą o wspólne przygotowanie kampanii przypominającej pasażeromo podstawowych zasadach savoir-vivre?u komunikacji miejskiej. Okazją doprzeprowadzenia takiej kampanii stała się coroczna akcja społeczna pt. ?KulturaNie Boli?, która jest autorskim projektem ?Plastyka?. W tym roku MPK włączyłosię do czwartej edycji akcji ?Kultura Nie Boli? i wspólnie z ?Plastykiem?przypomni pasażerom o tym co należy a czego nie należy robić oraz na co zwrócićuwagę podróżując pojazdami MPK. Kampania społeczna ?Ale Jazda? zainicjowanazostanie w dniu 8 maja 2015 roku o godzinie 12:00 na Placu Biegańskiego. Organizatorzyzapraszają wszystkich chętnych do udziału w happeningu. Podczas imprezy będziemożna obejrzeć prace graficzne uczniów ?Plastyka?, wziąć udział w quizach znagrodami, dowiedzieć się jak zachowywać się w różnych sytuacjach. Grupa?Rescue Team? przypomni jak nieść pierwszą pomoc. Grupa ?Pod Wiszącym Kotem?odegra scenki sytuacyjne, które na co dzień mogą nas spotkać w tramwajach i autobusach.Swój udział w happeningu potwierdziła również Policja, która podzieli się zuczestnikami informacjami na temat bezpieczeństwa w środkach komunikacjimiejskiej. W programie imprezy znalazło się też wiele gier i zabaw z nagrodamioraz wiele innych atrakcji dla wszystkich, którzy tego dnia pojawią się naPlacu Biegańskiego. Cała akcja jest efektem pozytywnej współpracy ZSPlastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie z MPK w Częstochowie Sp. zo.o.. Organizatorzy liczą, że wspólna akcja przyczyni się do pozytywnych zmian,wpłynie na szczególnie uciążliwe zachowania niektórych pasażerów i wywoładyskusję na temat savoir-vivre?u komunikacji miejskiej czyli wspólnejprzestrzeni miejskiej. Akcja została objęta honorowym patronatem PrezydentaMiasta Częstochowy, Pana Krzysztofa Matyjaszczyka.

Komentarze