Co czeka gdańskie autobusy i tramwaje?
Dlaczego autobusy itramwaje się spóźniają? Co można poprawić w ich funkcjonowaniu? Czy cenabiletów się zmieni? Jakie inwestycje w system komunikacji miejskiej w Gdańskunas czekają? M.in. na te pytania odpowiadali Maciej Lisicki – prezes miejskiejspółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, i zastępca dyrektora ZTM ds. przewozówSebastian Zomkowski.
– Temat opóźnień i przyspieszeń autobusów i tramwajów totemat, który notorycznie się pojawia. Niestety jest to zjawisko naturalne, musiwystępować – przekonuje zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów SebastianZomkowski. – Wynika chociażby z tego, że mamy w Gdańsku różnorodność taboru -jeden pojazd ma większą liczbę drzwi, inny mniejszą. Są też sytuacje, kiedy większaliczba pasażerów kupuje bilety u kierowców, albo kiedy więcej samochodówtarasuje skrzyżowanie i tramwaj nie może przejechać.
Jak tłumaczy Zomkowski, to właśnie te zmienne powodują, żezarząd miejskiego transportu publicznego nie może w rozkładzie zagwarantowaćpunktualnego przyjazdu tramwaju czy autobusu. Uspokaja jednak, że nie ma wPolsce miasta, które by z tym problemem (dotyczącym szczególnie dużych miast)poradziło sobie lepiej niż Gdańsk. Co więcej, nie dotyczy to tylko naszegokraju.
– Niemożliwość określenia punktualnego rozkładu jazdyzdiagnozowano już znacznie wcześniej w Europie Zachodniej. Stąd pomysłstworzenia elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, który pokazuje wjakim czasie rzeczywistym przyjedzie autobus czy tramwaj – dodaje Zomkowski.
Jego zdaniem, w przyszłości – tej dalszej, bo możliwe, żedopiero za 20 lat – poskutkuje to tym, że nie będzie już papierowych rozkładówjazdy, które nie uwzględniają wspomnianych przez niego czynników, a także robótdrogowych i awarii. System online, aktualizowany na bieżąco, pozwoli nadokładniejsze określanie czasu przyjazdu tramwaju lub autobusu.
Zaczątkiem tego rozwoju technologicznego jest instalacjatablic informacyjnych na przystankach w Gdańsku. Jak przypomniał Zomkowski,Gdańsk też, jako pierwsze miasto w Polsce, w ramach tzw. otwartych danychprezentuje, jak kursują tramwaje i autobusy w czasie rzeczywistym – można tosprawdzić np. poprzez stronę mobilnego systemu informacji pasażerskiej – patrzwww.ztm.gda.pl lub Otwarty Gdańsk.
Zdaniem prezesa miejskiej spółki Gdańskie Autobusy iTramwaje Macieja Lisickiego, pomocny w punktualnym kursowaniu pojazdówtransportu publicznego mógłby być wdrożony w Gdańsku system Tristar. – Tristarma ogromne możliwości, jeżeli chodzi o inteligentne sterowanie ruchem. Tylko odzarządcy tego systemu zależy, na ile tkwiący w nim potencjał uruchomi. Mamymożliwość wprowadzenia systemu, dzięki któremu tabor miejski mógłby mieć”zieloną drogę” dla własnych potrzeb. Ale pamiętajmy, że byłoby to z konsekwencjądla ruchu samochodowego – może generować korki. Trzeba więc z tego systemukorzystać rozsądnie, żeby wszyscy użytkownicy dróg mogli na nim skorzystać.
Lisicki zdradził też, że w Gdańsku w godzinach szczytu naulice wyjeżdża 200 autobusów i mniej więcej 109 tramwajów należących do spółkikomunalnej Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Do tego dochodzi przewoźnik prywatny,który wypuszcza około 30. pojazdów dziennie.
– To, że potrzebujemy więcej usług komunikacyjnych i żepotrzeby przewozowe są większe oznacza, że miasto się rozwija. Czyli globalniejest dobrze. Najlepszym dowodem jest rosnąca z roku na rok liczba mieszkańcówGdańska – ocenił prezes GAiT.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze