Miejski Zarząd Ulic i Mostów z Chorzowa, jako pierwsza instytucja z Polski, przystąpił do programu wymiany danych Connected Citizens. Liczy, że ułatwi jazdę kierowcom korzystającym z aplikacji mobilnych i pozyska dane do planowanego systemu zarządzania ruchem.
Program Connected Citizens został uruchomiony w 2014 r. pod kątem aplikacji Waze (obecnie należy do Google). Zakłada wymianę danych pomiędzy jego partnerami instytucjonalnymi (np. MZUiM w Chorzowie), kierowcami korzystającymi z mobilnych aplikacji (Mapy Google, Waze) oraz społecznością edytorów Waze. Jego głównym zadaniem jest informowanie, gdzie i co dzieje się na drogach.
Dotąd do Connected Citizens przystąpiło ponad sto agencji lub operatorów dróg z całego świata, działających na poziomie miast, regionów czy krajów. Kilkanaście z nich pracuje w Europie (m.in. na terenie Barcelony, Budapesztu czy Łotwy).
Chorzowski MZUiM, podobnie jaki inni partnerzy instytucjonalni programu, będzie przekazywał do niego dane dotyczące: zamknięć lub objazdów wynikających z planowanych remontów lub likwidacji awarii, zdarzeń drogowych wpływających na płynność ruchu oraz ograniczeń wynikających z np. z organizacji wydarzeń sportowych.
W zamian chorzowska spółka otrzyma płynące w czasie rzeczywistym informacje od kierowców o płynności ruchu - np. na zdefiniowanych ciągach ulic, przewidywanych spowolnieniach, zdarzeniach drogowych, zatorach, uszkodzeniach nawierzchni czy oznakowania i innych nietypowych sytuacjach. Dzięki temu drogowcy będą mogli szybko reagować.
"Bazę informacji chcielibyśmy wykorzystać także w projektowanym właśnie systemie liniowego zarządzania ruchem. Takie rozwiązanie przyśpieszyłoby przekazywanie informacji o nietypowych zdarzeniach na drogach Chorzowa i miast ościennych, a tym samym usprawniło ruch" – ocenił dyrektor chorzowskiego MZUiM Piotr Wojtala.
Chodzi o element wartego ok. 38 mln zł unijnego projektu obejmującego infrastrukturę wspomagającą transport publiczny, na który Chorzów w ostatnich tygodniach zdobył 32 mln zł dofinansowania (z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – z puli na transport niskoemisyjny w miastach).
W ramach tego projektu miasto planuje m.in. kosztem kilkunastu milionów złotych wdrożyć liniowy system zarządzania ruchem ulicznym. Określenie "liniowy" oznacza w tym kontekście wyodrębnienie głównych ciągów komunikacyjnych, na których występują dziś problemy i które można usprawnić – poprzez koordynację sygnalizacji świetlnych oraz informowanie kierowców.
Wybrane już pod tym kątem ciągi komunikacyjne to ul. Katowicka (od Katowic do Bytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic po Świętochłowice) oraz trasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwoma wariantami - przez ul. Armii Krajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).
Jak deklarują przedstawiciele MZUIM, na tych połączeniach koordynowana będzie praca skrzyżowań (także dzięki danym z Connected Citizens). Choć nie wszędzie możliwe będzie uzyskanie tzw. zielonej fali, system będzie zmierzał do upłynnienia ruchu. Informowaniu kierowców w tym zakresie służyć będą tablice elektroniczne zmiennej treści oraz aplikacja mobilna (wykorzystująca m.in. dane z Connected Citizens).
Pozostałymi elementami chorzowskiego projektu komunikacyjnego są refinansowanie zakończonej już w ub. roku budowy autobusowo-tramwajowego centrum przesiadkowego na rynku, a także budowa 46 stacji roweru miejskiego, kilkunastu kilometrów nowych dróg dla rowerzystów oraz parkingu bike&ride przy centrum przesiadkowym.
Należąca do Google społecznościowa aplikacja Waze pozwala na nawigację z uwzględnieniem korków i objazdów, o których kierowcy informują się nawzajem w rzeczywistym czasie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.