Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bytomski tramwaj i Kiepura na biletach GZM

infotrans
20.04.2018 14:03
0 Komentarzy

Limitowaną edycjęjednorazowych biletów komunikacji miejskiej wypuści latemGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Na ich rewersach znajdą się, próczkatowickiego Spodka, m.in. historyczny bytomski tramwaj linii 38 i sosnowieckipomnik Kiepury.

Wizerunki te wyłoniono w internetowym głosowaniu spośród 41pierwotnie wskazanych przez wszystkich członków nowej Metropolii. Głosowanieprzebiegało w dwóch etapach. Od 16 do 30 marca br. internauci wybrali 12obiektów finałowych. Ich wizerunki wkomponowano w szatę graficzną biletów iponownie poddano pod ocenę głosujących.

Sześć wybranych obiektów, które ozdobią limitowaną edycjębiletów, znajduje się: w Katowicach (Spodek), Piekarach Śląskich (KopiecWyzwolenia), Bytomiu (kursujący na co dzień jedną z najkrótszych linii naświecie zabytkowy tramwaj), Mikołowie (fragment rynku), Sosnowcu (pomnik JanaKiepury) oraz Dąbrowie Górniczej (Pałac Zagłębia).

Limitowana seria w sprzedaży będzie dostępna latem.Jednocześnie w dystrybucji pozostaną regularne wersje biletów jednorazowych,które zachowają swoją ważność.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od stycznia br. na terenie całej Metropolii obowiązują jużm.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejscetaryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. rokużycia. Od 1 kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych.

GZM utworzyła też już Zarząd Transportu Metropolitalnego,który docelowo przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji (oddotychczasowych organizatorów). Do metropolitalnej sieci komunikacyjnej wdalszej perspektywie włączona ma zostać kolej.

Bytomska linia nr 38 jest jedyną stałą linią tramwajową wPolsce obsługiwaną na co dzień historycznymi wozami. Jest również jedną znajkrótszych tras tramwajowych w Europie. Powstała w 1913 r. i prowadziła zbytomskiego rynku do dawnej zajezdni. Obecnie ma 1350 metrów długości, a czasprzejazdu między pięcioma przystankami wzdłuż ul. Piekarskiej to 6 minut. Wiedziew całości jednym torem.

Od lat jeździ nią jeden z dwóch wyremontowanychdwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: ochrzczony imieniem Paulekwóz z 1949 r., albo też Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnejTramwaje Śląskie zamówiły w jednym z przetargów m.in. dwa nowe, częściowoniskopodłogowe, krótkie wagony dwukierunkowe – pod kątem obsługi właśnie liniinr 38.

Nowe wagony nie zastąpią jednak całkiem starych wozów, leczbędą ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie. Zanim ta zmiana zostaniewprowadzona, ul. Piekarska ma przejść gruntowną modernizację. Miasto i TramwajeŚląskie zaplanowały przebudowę torowiska, a także jezdni, chodników, oświetleniai infrastruktury podziemnej.

Unikalna linia być może zostanie też z czasem wydłużona.Rozważane jest skierowanie jej z obecnego końcowego przystanku przy kościeleŚw. Trójcy na planowany krótki odcinek nowej trasy wzdłuż ul. PowstańcówWarszawskich do Placu Wolskiego przy dworcu kolejowym.

Zmiany w najbliższym czasie czekają też sosnowiecki pomnikzwiązanego z tym miastem Jana Kiepury. Obecnie słabo wyeksponowany monumentstoi na skraju sosnowieckiego Placu Stulecia (nazywanego popularnie Patelnią) wcentrum. W ramach prac nad nowym zagospodarowaniem bardziej otwartejprzestrzeni przed głównym dworcem kolejowym, Kiepura ma zostać przeniesionywłaśnie tam.


Komentarze