TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoShip

InfoBus

Bez biletu do pociągu…
UTK - Opublikowano: 12.05.2014 14:30:43
Bez biletu do pociągu…
Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego - każdy przewoźnik ma prawo ustalić własne zasady obsługi podróżnych. Coraz więcej spółek kolejowych wymaga, by pasażer, który nie posiada biletu, wsiadł do pociągu pierwszymi drzwiami. Warto przypomnieć, że od początku uruchomienia w Polsce kolei, aż po dzień dzisiejszy istnieje –zamieszczony w regulaminach przewoźników - obowiązek niezwłocznego zgłoszenia się do drużyny konduktorskiej pasażerów, którzy nie mają biletu. Wymóg ten ma na celu zapobieżenie przejazdom gapowiczów. Specyfika pociągów powoduje, że jednym kursem może podróżować nawet kilkaset osób, co uniemożliwia sprawdzenie biletów wszystkim osobom wsiadającym na pośrednich stacjach, jak również odnalezienie ich w tłumie pasażerów. Ze wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce i rodzajów uruchamianych przez nich pociągów tylko pasażerowie pociągów Express InterCity (EIC) mogą swobodnie zająć wolne miejsce i oczekiwać na zakup biletu podczas kontroli. We wszystkich innych pociągach (także TLK spółki PKP Intercity) pasażer bez biletu ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia się do konduktora przed lub po wejściu do środka transportu.Niektórzy przewoźnicy –na przykład Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie, PKP SKM w Trójmieście –poszli o krok dalej i dla pasażerów chcących kupić bilet ustalili obowiązek wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami (pierwszego wagonu lub jednostki trakcyjnej) licząc od czoła pociągu (kierunku jazdy). Niestety, nawet i tę zasadę podróżni interpretują w sposób różnorodny i wywołujący wątpliwości. Jeśli u ww. przewoźników regionalnych wsiądziemy do pociągu pierwszymi drzwiami, a w pierwszym wagonie nie znajdziemy konduktora, nie oznacza to, że możemy wmieszać się między innych pasażerów i zająć dowolne miejsce. Konduktor prawdopodobnie prowadzi wtedy kontrolę biletów w głębi pociągu i musimy na niego poczekać. W sposób bezpośredni zapisała to w swoim regulaminie spółka SKM w Trójmieście (§7 ust. 16): „W przypadku, gdy w pierwszym wagonie nie ma kierownika pociągu/konduktora, podróżny ma obowiązek na niego poczekać”. Z kolei spółka Koleje Mazowieckie, w piśmie do UTK, sprecyzowała obowiązującą u niej podobną regulację: „W przypadku, gdy w chwili wejścia do pociągu pasażer nie zastanie w pierwszym przedziale kierownika pociągu lub konduktora, ma obowiązek oczekiwania na ich powrót oraz ma pełne prawo do zajęcia miejsca siedzącego w tym przedziale w oczekiwaniu na zakup biletu na przejazd. Podróżny oczekujący w pierwszym przedziale za czynną kabiną maszynisty nie może zostać uznany za osobę próbującą wyłudzić przejazd bez ważnego biletu”. Powyższe oznacza, że w pociągach KM podróżny bez biletu może bezpiecznie oczekiwać na konduktora w pierwszym przedziale i tylko tam nie naraża się na otrzymanie kary. W takim przypadku nie należy na własną rękę poszukiwać konduktora. Podejmowanie takich prób może oznaczać spotkanie w głębi pociągu kontrolera, który –stwierdzając niezastosowanie się do regulaminu i nieposiadanie biletu –ma prawo wystawić nam wezwanie do zapłaty. Spółka Przewozy Regionalne wyjaśniła zaś, że ze względu na różnorodność eksploatowanego taboru, miejscem przeznaczonym dla podróżnych bez ważnego dokumentu jest:1) w elektrycznych zespołach trakcyjnych: pierwszy przedział pasażerski pomiędzy pomostami, na których znajdują się drzwi wejściowe do pociągu,2) w wagonach z przedziałami –korytarz prowadzący do nich;3) w szynobusach lub wagonach bezprzedziałowych –przestrzeń z miejscami do siedzenia. Przewoźnik przypomina jednak, że „osoby, które wsiadły do pociągu pierwszymi drzwiami i w bliższej lub dalszej odległości od nich oczekują na obsługę pociągu, w chwili jej pojawienia się mają obowiązek niezwłocznie zgłosić się po zakup biletu lub legalizację dokumentu przewozu.U przewoźników, którzy nie wymagają wsiadania do pociągu pierwszymi drzwiami, pasażer sam musi znaleźć konduktora i powinien to uczynić w pierwszej kolejności przed lub po wejściu do wagonu. We wszystkich spółkach kolejowych (z wyjątkiem pociągów kategorii Express InterCity - EIC) niedopuszczalna jest sytuacja, w której pasażer zajmuje dowolne miejsce siedzące i czeka na ujawnienie go podczas kontroli. W takim przypadku konduktor stwierdza brak biletu i ma obowiązek wystawić wezwanie do zapłaty (karę). Spotykane niekiedy przypadki odstąpienia od naliczenia kary pieniężnej oznaczają naruszenie przez konduktora regulaminu swojego pracodawcy i nie należy spodziewać się, że podczas kolejnej podróży natrafimy na równie łaskawego kontrolera. Nasze zaniechanie zakończy się –w zależności od przewoźnika - nawet kilkusetzłotową karą. Więcej o wezwaniach do zapłaty w artykule o kontrolach biletów. Od powyższych zasad istnieją wyjątki. Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem (WE) 1371/2007 dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, obowiązek wejścia do pociągu pierwszymi drzwiami lub samodzielnego znalezienia konduktora nie dotyczy jedynie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Powyższe określenia oznaczają każdą osobę, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z transportu na skutek jakiejkolwiek niesprawności (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej) oraz będącej w podeszłym wieku. Uszczegółowienia ww. przypadków (np. kogo dana spółka uznaje za podróżnego w podeszłym wieku) należy szukać w regulaminach poszczególnych przewoźników. Niestety, brak w tym zakresie jednolitych przepisów. Pamiętajmy, że jeśli zgłosimy się do konduktora w celu zakupu biletu, a ten w danym momencie nie może dokonać odprawy, ma obowiązek wystawić nam „poświadczenie / potwierdzenie zgłoszenia braku ważnego biletu na przejazd”(nie dotyczy pociągów SKM Warszawa, KM i WKD). Warto wymagać tego dokumentu nawet wtedy, gdy konduktor zaniecha jego wydania. Z takim poświadczeniem możemy zająć dowolne miejsce w składzie pociągu i bilet zakupić podczas kontroli, bez narażania się na konsekwencje jego nieposiadania. Poniżej zabrane przez UKT zasady postpowania w przypadku braku biletu.PRZEWOŹNIKOBOWIĄZEK PASAŻERA BEZ BILETUPODSTAWA PRAWNAPKP IntercityZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu (nie dotyczy pociągów EIC)§5 ust. 10 i 11 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Intercity SAPrzewozy RegionalneZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)§10 ust. 22 Regulaminu Przewozu spółki Przewozy RegionalneKoleje MazowieckieWejść do pociągu pierwszymi drzwiami i zgłosić się do kierownika pociągu (ewentualnie oczekiwać na niego w pierwszym przedziale za kabiną maszynisty - dawny przedział służbowy)§9 ust. 13 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierzątKoleje DolnośląskieZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu§10 ust. 1a Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt Kolei Dolnośląskich SAKoleje ŚląskieZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)§8 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, zwierząt i rzeczy przez Koleje Śląskie Sp. z o.o.Koleje WielkopolskieZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)§9 ust. 15 Regulaminu obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt –Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o.SKM w TrójmieścieZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu pierwszymi drzwiami (ewentualnie oczekiwać na niego w tej części pociągu)§7 ust. 16 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. zo.o.SKM WarszawaSprzedaż biletów w automatach zamontowanych w pociągach. Obsługa nie prowadzi sprzedaży.ztm.waw.pl –zakładka: sprzedaż w pojazdachArriva RPZgłosić się do konduktora niezwłocznie przed lub po wejściu do pociągu§10 ust. 14 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt Arriva RP Sp. z o.o.Warszawska Kolej DojazdowaZgłosić się do maszynisty po wejściu do pierwszego wagonu i niezwłocznie skasować zakupiony bilet§9 ust. 9 Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez spółkę Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
bilet
Przewozy Regionalne
Arrica
WKD
Koleje Mazowieckie
UTK
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....