Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobus, tramwaj, pociąg jako jeden śląski system

infotrans
31.08.2015 14:31
0 Komentarzy

Integracjakomunikacji kolejowej oraz miejskiej, jednolity system informacji pasażerskiej,centra przesiadkowe, stabilna oferta przewozowa, to główne cele rozwojukomunikacji pasażerskiej wytyczone przez Samorząd Województwa Śląskiego.

RadniWojewództwa Śląskiego przyjęli ?Plan zrównoważonego rozwoju publicznegotransportu zbiorowego Województwa Śląskiego?. Jego celem jest dążenie dopoprawy jakości systemu transportu pasażerskiego oraz określenie kierunków jegorozwoju do roku 2020.

Dokumentokreśla m.in. sieci komunikacyjne, na których jest planowane wykonywanieprzewozów o charakterze użyteczności publicznej, przewidywane finansowanie ipożądany standard usług przewozowych oraz organizację systemu informacji dlapasażera.

Głównymkierunkiem rozwoju dla samorządu województwa jest zwiększenie udziałukolejowego transportu zbiorowego. Plan kładzie nacisk na stabilizację ofertyprzewozowej. ?Podstawą przywrócenia zaufania do kolei, a tym samym powrotupodróżnych do kolei (przede wszystkim tych regularnie odbywających podróże, np.do szkoły, pracy) jest ustabilizowanie oferty na okres przynajmniej 2-3 lat.Tylko taka oferta pozwoli na stopniową odbudowę przewozów pasażerskich? ? czytamyw dokumencie.

Bardzo ważnadla przyszłości komunikacji pasażerskiej ma być integracja komunikacjikolejowej z komunikacją miejską w dużych aglomeracjach. Głównym zadaniem będziepołączenie ich w jeden spójny system transportu kolejowego, drogowego oraz ichwzajemne uzupełnianie się.

Planpostuluje także realizację węzłów integracyjnych łączących różne środkitransportu, ze szczególnym uwzględnieniem transportu kolejowego. Ważną rolę wpoprawie jakości przewozów ma odgrywać koordynacja rozkładów jazdy transportudrogowego z kolejowym, a także pozyskanie przewoźników dowożących pasażerów dodworców kolejowych. Dużą wagę przywiązuje się do stworzenia jednolitego systemuinformacji pasażerskiej, w szczególności w zakresie aktualności i dostępnościinformacji dotyczących rozkładów jazdy, opóźnień.

Plan zakładarównież utworzenie kilkunastu centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowychoraz autobusowych. Dla niepełnosprawnych postuluje się ograniczanie barierarchitektonicznych na dworcach i przystankach oraz zwiększenie dostępności doautobusów, pociągów oraz tramwajów poprzez wprowadzanie np. specjalnych ramp dowsiadania i wysiadania czy też przygotowania miejsc dla niepełnosprawnych.

W realizacjęplanu transportowego mają być zaangażowane samorządy lokalne, przewoźnicy orazwłaściciele i zarządzający infrastrukturą komunikacyjną. Fundusze na realizacjęprojektów mają być pozyskiwane głównie z programów operacyjnych UniiEuropejskiej oraz budżetu państwa (np. kontrakty wojewódzkie, dotacje celoweczy Fundusz Kolejowy). Bardzo ważne będzie także wykorzystanie pieniędzy zbudżetów własnych województwa, gmin oraz powiatów oraz ścisła współpraca tychjednostek samorządu terytorialnego przy realizacji zadań określonych w planie.

Przygotowanieprzez samorządy województw planu transportowego wynika z ustawy o transporciezbiorowym. Obowiązek ten obejmuje także gminy liczące co najmniej 50 tys.mieszkańców, powiaty (od 80 tys.), związki międzygminne (obszar pow. 80 tys.mieszkańców) oraz związki powiatów (pow. 120 tys. mieszkańców). Przygotowaneprzez nie plany transportowe muszą uwzględniać zapisy planu transportowegosamorządu województwa.

Planzrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiegomożna pobrać TUTAJ

Komentarze